• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Cross country cykel  Bh Mtb Lynx Race Lt 9.2 Red-Copper-Red

Bh Mtb Lynx Race Lt 9.2 Red-Copper-Red

Bh Mtb Lynx Race Lt 9.2 Red-Copper-Red
Beskrivning

Tävlingsklart fartvidunder som kan lyfta din cykling till den högsta internationella nivån

Vill du köra på samma ram som David Velero och alla de övriga cyklisterna i BH Coloma Team så har du hitta rätt! Den heldämpade BH Lynx Race LT 9.2 där ett rappt fartvidunder med 120/100 mm slaglängd och en underbart följsam känsla som är skapat för oss som älskar att cykla i riktigt höga hastigheter och vill kunna utmana allt och alla. Ett temperamentsfullt spanskt fullblod med rapp racekänsla som kommer se till att du flyger fram i spåren, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna och aldrig nöjer sig med kompromisser. Den är utrustad med vass FOX Factory-dämpning, 120 mm fram och 100 mm bak, som ser till att du kan flyta fram bland stock och sten medan de robusta hjulen håller dig på spåret i tekniskt utmanande terrängen. SRAM´s trådlöst styrda GX AXS Eagle-drivlinan toppar alltihop med sina exakta växlingar som både levererar rätt kraft i utförslöporna och avlastning i klättringarna. Det här är en aggressiv XC/XM-missil med tävlingsklar stomme av högklassig kolfiber och en extrem slagkraftig specifikation som har potentialen att lyfta din cykling till den högsta internationella nivån. 

Nyckeln till framgång!

  • Lätt fartvidunder med samma racegeometri som används av David Valero och BH Coloma Team
  • Heldämpad stomme i högklassig kolfiber (Lynx Race Carbon) med övertygande kinematik
  • Korta kedjestag (430mm) och en avancerad racegeometri med 67/68 graders vinkel på styrhuvud
  • Högklassiga dämpare från FOX med slaglängder på /100 mm som är anpassade för XC/XM
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 trådlöst styrda växlar från SRAM (GX AXS Eagle) som ytters sällan krånglar
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT) som utan problem matchar fartresurserna
  • Robust hjulset från BH (Evo Alloy Tubeless) med 25 mm breda fälgar i aluminium
  • Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ardent EXO/ Ikon EXO) med 2.25" bredd
  • Smarta BlockLock System som ser till att du minimerar risken för skador på både ram och gaffel
  • Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH med snyggt integrerad kabeldragning
  • Dropper post från BikeYoke (Divine SL) ser till att hålla sadeln ur vägen när du ruschar fram i branterna
  • Kompatibel med FIT system (ingår ej) - Dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen 

Heldämpad stomme med rapp racegeometri och magiskt split pivot länkage 

Hela skapelesen bygger på en heldämpad stomme i högklassig kolfiber (Lynx Race Carbon) och precis som på alla BH´s tävlingsklara ramar så använder man HCIM (Hollow Core Internal Moulding) vilket medger en high-end konstruktion där man lyckats hålla vikten på ett minimum. Det här potenta bygget har en aggressiva racegeometri och en vridstyvhet som säkerställer imponerande kraftöverföring, vilket kombineras med en föredömligt låg tyngdpunkt ger en imponerande stabilitet även i riktigt höga hastigheter. Det är precis samma racegeometri som används av David Valero och resten av cyklisterna i BH Coloma Team.

Det smått magiska länkaget, Split Pivot System ger en upphängning av dämpningen som levererar en progressiv kinematik och verkligen imponerar på alla plan. Resultatet är en helt makalös markkontakt med extremt följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar snabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du med full kontroll kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Och kombinationen med väl balanserade slaglängder (du kan köra med både 100 eller 120 mm) skapar smidig manöverförmåga och gör dig trampeffektiv även i mindre utmanade terräng. Den heldämpade stommen är tveklöst funktionell och levererar en finstämd balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och aggressiv.

Ramen har en elegant integrerad kabeldragning och är såklart anpassad för stickaxlar (BOOST), d.v.s. extra bred fram och bakaxel vilket medger att man kan ha större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet vilket i sin tur ger ett styvare hjul för maximal kontroll. 

Dräpande dämpkonfigutration som ser till att du kan köra galet snabbt

Framtill sitter en vass luftgaffel från FOX (34SC Factory) och även baktill hanteras dämpningen av FOX (DPS Evol Factory), dämparna har 120/100 mm slaglängd och båda dämparna har högvis av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har precis för stunden. De har såklart lockout som styrs via lätthanterliga reglage, vilket enkelt förklarat ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka precis lika fort på stökiga skogsstigar som på hårdpackade grusvägar. En lätthanterlig och smidig setup som gör cykeln fullt anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller för stunden. 

Dagens tekniskt utmanande banor (och det gäller både för XC och Marathon) är ofta så tekniskt utmanande att det ibland är fördelaktigt att köra med en höj/sänkbara sadelstolpe. Och givetvis har den här vassa versionen en Dropper post från BikeYoke (Divine SL) med 80mm slaglängd som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer fram i utförslöporna.

Slimmad cockpit och slagkraftig 1x-drivlina som i princip aldrig krånglar

Under motorhuven sitter en extremt slagkraftig 1x-drivlina som plockats hem från SRAM´s övre hyllor (GX AXS Eagle), det handlar kortfattat om 12 trådlöst styrda växlar som i princip aldrig krånglar och som ställer upp på allt från ditt lokala klubbmästerskap till både EM, VM och OS. Spansk design på hög nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett 34-tandat vevparti med en singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett (10-52T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på hög effektivitet och maximal hastighet. Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH, och även den har helt integrerad kabeldragning samt är även kompatibel med smarta FIT system (ingår EJ) - dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen, vilket skulle kunna utgöra skillnaden om du ska korsa mållinjen eller inte.

Högklassigt hjulset med tempostarka gummin och kraftfulla hyrauliska skivbromsar 

Det högklassiga hjulsetet kommer från BH (Evo Alloy Tubeless) med fälgar i aluminium och rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ardent EXO/Ikon EXO), dessa raska 29-tummare med 2.25" bredd kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett imponerande kurvgrepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT) som matchar fartresurserna och ser till att du har extremt pålitlig bromsverkan hela året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0106497-O374
Varumärke:BH
Variant:RED-COPPER-RED
Knytnummer:0106497
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:BH LYNX RACE
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:RED-COPPER-RED
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):11,63
Hemsida tillverkare:www.bhbikes.com/en_GB
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Sram GX AXS Eagle
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Sram GX AXS Eagle
Modellserie:BH Lynx Race
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:LYNX RACE CARBON, EC LAYUP, ACROS ICR, PF92, 148X12, UDH
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Fox 34SC Factory Push to Lock Kabolt 120mm
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakdämpare:Fox DPS Evol Factory , 190x45mm, DCM, DRM, CMF
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

100 mm
Hjul
Framdäck:Maxxis Ardent EXO 2.25
Bakdäck:Maxxis Ikon EXO 2.25
Däckdimension:56-622
Drivlina
Växelreglage:Sram GX AXS Eagle 12sp
Bakväxel:Sram GX AXS Eagle 12sp
Vevlager:Sram
Kassett:SRAM GX EAGLE 10/ 52
Komponenter
Frambroms:Shimano XT 180mm
Bakbroms:Shimano XT 180mm
Styrlager:Acros ICR FIT 36/45, Block Lock 160
Styre:BH EVO Carbon Top Flat 760mm, 10mm Rise
Styrstam:BH FIT 60mm, 31,8mm, -6
Sadelstolpe:Bike Yoke Divine SL 31,6mm, 400mm, 80mm Drop
Handtag/Styrlinda:BH Control Grip
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Gt Sensor Sport XL June Gloom
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
BRA PRIS
Orbea Mtb Oiz H10 White Chic- Shadow Coral (Gloss)
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Mtb Oiz M21 Powder Black - Black (Matt)
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
TREKFEST
Trek MTB Procaliber 9.5
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan