ETT FORMELUTRÄKNAT MÅL FORMULERAT INFÖR CYKELVASAN

Ett Formeluträknat mål formulerat inför Cykelvasan 

Herregud vad fort det har gått. Känns som om jag har cyklat och cyklat, tränat och tävlat, testat mig fram och försökt följa träningsprogram men inte riktigt haft det stora målet synligt i synfältet. Det har legat så långt fram...  

Men så fick jag ett mail idag. Ett nyhetsbrev från en välkänd cykeltidning. En månad kvar till Cykelvasan! Va?? Dags att fokusera. Sätta in stöten i träningen och samtidigt njuta av semester. Hmm. Formulera ett mål. Vad sjutton ska jag satsa på för tid? Har aldrig kört Cykelvasan förut och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig och vad som kan vara rimligt.

Som Business Controller till yrket bestämde jag mig att en analys helt enkelt får avgöra saken. Jag har två lopp att utgå i från. Lidingö MTB på 03:02 och Lida Loop på 03:12. Som referens letade jag upp ca 20 cyklister som cyklat Cykelvasan som också har kört något av dessa lopp. Lidingö MTB 2018 eller 2017, och LIda Loop 2017 eller 2018 jämfört med Cykelvasan 2017. 

Resultatet? 

I genomsnitt kan man addera + 42 min eller 26 %  på sin tid från Lidingö MTB och + 26 min eller 17% från Lida Loop. 

Vilket betyder att jag skulle köra Cykelvasan på en tid någonstans mellan 3:38 och 3:48. 

Där Lidingö MTB jämförelsen ger en tid mellan 3:44-3:48 och Lida Loop som tydligen var ett ganska snabbt lopp för min del indikerar på en möjlig tid mellan 3:38-3:39. 

Underlaget är baserat på 75 % kvinnliga cyklister och 25 % män. Erfarna cyklister, men utan hänsyn taget till taktikkörning, dåliga dagar, eller eventuella punkor.  

Så, hur formuleras målet då?

Sub 3:35 - Om man får drömma orimligt stort och inte ens vågar nämna det... 

Sub 3:38 Orimligt nöjd!! (GULDMÅL och en statiskt bästa möjlighet)

Sub 3:40 -JAA! (SILVERMÅL) 

Sub 3:43  -Jättenöjd!!   

Sub 3:45 - Absolut nöjd!  (MÅL) 

Sub 3:50 - Jodå, hyfsat nöjd ändå. Eller? 

Över 3:50 - Antagligen lite besviken… 

Men. Känslan är allt. Målet är såklart att göra ett så bra lopp som möjligt utifrån mina förutsättningar för dagen. Men det ska bli intressant att se hur väl statistiken och analysen slår ut. Och såklart om jag lyckas få till mitt träningsprogram under semestern. Den som lever får se.

11 augusti.