13 heta tips för dig som ska köra Cykelvasan!

13 heta tips för dig som ska köra Cykelvasan!

Hemma igen efter både kappcyklingstävling och bankett. Som bekant bommade jag målet på att köra under fyra timmar eftersom jag kom in på 4.06,54. Eftersom jag nu måste köra nästa år igen så skriver jag ner mina egna lärdomar här så jag kommer ihåg dem. Nu finns det säkert en hejdundrans massa tips om hur man gör Cykelvasan på bästa sätt (dessutom från folk som är snabbare än jag) på det här interwebz. Men här kommer mina tips, från en helt vanlig människa – ungefär som du.

1. Träna. Spelar ingen roll vad du gör, men konditionsträning är en bra grundsten i bygget av din Cykelvasakropp. Börja helst inte i maj som jag gjorde i år.

2. Skaffa bra grejor. Heldämpad hoj är absolut inget måste på Cykelvasan eftersom banan inte är så stökig, men det är helt klart skönare för stjärten och ryggen. Och ser mycket tuffare ut. 

3. Prylar. Köp en cykeldator med pulsfunktion. Dels för att du vill hålla koll på tiden och farten under själva tävlingen, men också för att man blir mer peppad att träna och fylla på sin lista i appen… Och för att man kan jämföra och bli mer peppad att ta i ännu mer under träning. Som grädde på smöret kan man ligga i soffan och titta på sin egen statistik och prata om den med folk som är helt ointresserade av att höra om ens bravader. Jag hade till exempel 178 i snittpuls och maxade på 197 över mållinjen igår. Det var kul. Brände 4022 kalorier enligt Garmin. Låg på rött, alltså inom min högsta pulszon, i 96 procent av loppet.

4. Lär dig banan. Titta på banprofilen så du vet på ett ungefär var de värsta backarna är, det hade inte jag koll på igår. Mest för att jag är glömsk, men också för att man är så inställd på att trampa att man inte kan tänka så bra under loppet. Nästa år ska jag skriva en lapp och tejpa på ramen med kilometerhänvisning och nivå på jobbigheten i backarna. Framför allt för att veta när man kan ladda på utan att behöva konservera energi för kommande backar.

5. Kläderna. Tjock vaddering i rumpan och väl inkörd cykeltröja med fickor på ryggen. Träna på att äta gels och dricka under färd, det tar alldeles för mycket tid att stanna på vissa av kontrollerna. Jag stannade på tre kontroller igår. Det är i och för sig fantastiskt bra att stoppa i sig både sportdryck och saltgurka, men eftersom Cykelvasan är till för alla – även de som inte jagar nån särskild tid utan cyklar för att det är kul – så kan det bli lite caféstämning på sina håll där folk helt enkelt står och småpratar och mumsar fika och är i vägen för dig som har bråttom. Stoppa tröjan full och ät när du behöver i stället.

6. Kramp. Kliv inte av cykeln på slutet när benen är slutkörda. Benen tar nämligen den nya muskelövningen ”att stå” som förevändning för att krampa. Så blev det inte för mig igår eftersom jag inte hade tid att kliva av cykeln, men fitness-Jonas fick kramp. Det var rätt åt honom. Synd bara att han inte fick mer kramp, för då hade han inte vunnit över mig med 47 sekunder.

7. Toalettbesök. Var kroppsligt klar när du kliver på bussen till starten. Det är nämligen fler än du som behöver gå på toa innan start, så att göra nummer två kan bli ett delikat bekymmer.

8. Taktik. Gå ut hårt och öka. Tid som du förlorar i början går inte att köra igen. Det spelar ingen roll om du förlorar tid i början eller slutet. Den är liksom förlorad var den än förloras.

9. Utförsbackarna. Kör så fort det bara går i alla utförsbackar. De är många och en del går det fort i. 49,4 km/h var min toppnotering igår. Det är lagom eftersom jag är kass i uppförsbackarna. Sluta aldrig trampa utan försök att få med dig farten så långt det går i nästa uppförsbacke, det vinner man mycket på. En halverad uppförsbacke är roligare än en du måste trampa hela vägen uppför.

10. Sätt ett mål. Det är sjukt mycket roligare att träna och tävla inför ett uppsatt mål (gärna ett halvbesvärligt) än att bara åka dit och hoppas på solsken.

11. Kör i grupp. Ta rygg på folk i spåret, eller kör tillsammans med kompisar så ni kan hjälpas åt att dra. Jag hittade en bra stjärt som det stod Autowåx Karlstad på i går, han drog mig de sista viktiga kilometrarna. Tack för det!

12. Anmäl dig så fort anmälan öppnar. Nästa års Cykelvasan blir snabbt slutsåld, för att inte missa din plats så kan du föranmäla dig på vasaloppet.se så får du ett mail när anmälan öppnar.

13. Försök inte justera vätskenivån i kroppen med alkohol på banketten efteråt. Funkar dåligt.