Test Trek Top Fuel 2020

Test Trek Top Fuel 2020

För cirka två veckor sen släppte Trek den senast versionen av Top fuel, och som en av dom roligare bonusarna som kommer med mitt jobb har jag haft möjlighet att testa den under några dagar. Det mesta summerar jag i filmen här nedan.

Men som en kort beskrivning så har ju Trek tagit en riktig XC-raket och korsat den med en modern stigcykel, inte vad vi väntat oss men kan absolut va det vi alla vill ha. Ska man ha en cykel som ska göra både långlopp och leka med kompisarna i skogen är nya Top fuel ett grymt val.

Nya Top fuel har blivit längre, lägre och slackare helt i linje med rådande stigcykeltrender, man har ju även valt att gå från 100mm fram och bak till 120mm fram och 115mm bak, allt detta i kombination gör att man får ett cykel som blir betydligt mer kapabel när det går utför eller när stigen blir lite stökigare vilket alltid är kul, givetvis är priset för detta att man gett upp lite av ettrigheten man kan uppleva på en riktigt racig cykel, så ska det vinnas cykelvasan är det antagligen inte cykeln att välja men du kommer definitivt kunna köra fort på en vasa och dessutom ha klart roligare när du bökar stig, detta tror jag är egenskaper som borde kunna passa väldigt många som är på jakt efter en ny mtb.

Är man ut efter att cykla fort är ju cykeln även utrustad med Trek eminenta TwistLoc reglage som med ett smidigt vrid tar dämparen från helt öppen till låst med ett enkelt vrid på reglaget för att sen snabbt öppnas igen med ett enkelt knapptryck. Den justerbara geometrin  som säkert många kommer köra i den lägre inställning är en feature man lätt missar, jag tycker dock helt klar att den är värd att titta på om man ska köra fort någon dag, vänder man på Mino link chippet så brantar man till cykeln en halvgrad och får lite längre reach så att man närmar sig race åken. Kombinerar man den justeringen med att jobba med styrstammens position kan man få ut ganska olika egenskaper av cykeln beroende på vad man söker vilket är en grym fördel om man vill ha den som sin mtb till allt.

Alla modeller är utrustade med en lite bredare fälg samt 2,4” breda däck, detta tillsammans ger en cykel som får bättre grep och ett skönt flyt i skogen, även detta är något man kan laborera med om man ska cykla fort någon dag, kombinerar man cykeln med till exempel Vittorias nya Peyote däck får man en cykel som blir lite rappare och mer långlopssvänlig.

 

När jag ska börja cykla testar jag runt en del med sittställning, allt från lite mer upprätt till en ganska aggressiv sittställning och landar på en relativt aggressiv sittställning som är åt hållet jag sitter på min egen XC-cykel. Sen är det bara pumpa dämparna och ösa på.

Efter att ha testat ett antal rundor kan jag konstatera att nya Top fuel är en grymt snabb cykel, på teknisk stig och utförs briljerar den för att va en cykel i den här kategorin den skriker i det närmaste efter mer. När det blir lite mer lättåkt eller uppförs så gäller det att man blir lite mer aktiv med lockout reglaget för att få ut max av cykeln, man märker ju även här cykelns tydliga race rötter med en lägre vikt vilket alltid är kul när man pekar framhjulet uppåt.

Alla Top fuel cyklar är ju även utrustade med dropper sadelstolpe vilket är något vi ser på fler och fler cyklar och som alltid är en bra grej när det stökar lite mer för att få sadeln ur vägen, denna trend ser man ju mycket om man tittar på crosscountry eliten idag och jag hoppas vi kommer se mer av det på fler raciga cyklar.

 

Som en helhet tycker jag att nya Top fuel är en hit. Inte kanske exakt cykeln jag trodde det skulle va men helt klart en cykel jag skulle vilja ha, i mina ögon en bra mix mellan xc och stig vilket gör det till en väldigt kompetent Stockholmcykel då vi inte har så många stora berg i våran närhet. Så välkommen in och kläm och känn inte otroligt så är det här cykeln som passar även dig.