GUIDE RACER / LANDSVÄGSCYKLAR

Du som är sugen på en ny racer, men inte är hundra procent insatt i landsvägscykling, kommer snabbt upptäcka att det finns en hel del begrepp att sätta sig in i. Men ta det lugnt, du behöver inte bli någon expert bara för att göra ett bra och genomtänkt cykelköp. Vi hoppas du får lite hjälp på traven av den här guiden.

VAD SKA MAN TÄNKA PÅ?

”Att köpa en svindyr cykel innebär inte per automatik att du blir en bättre cyklist.” Satt i händerna på rätt cyklist är det tveklöst en rackarns snabb hoj, men frågan är om den exklusiva cykeln är designad för din kropp och dina behov. Så till att börja med tänkt till hur du kommer att använda ditt nya träningsredskap och vad din målsättning är. Istället för att prata om kolfiber, aerodynamik, växelkomponenter och watt, vill vi till att börja med veta om du är en van cyklist eller inte. Och är du helt nybörjare vill vi veta om du har några skadebekymmer, det är t.ex. många som börjar med cykling när kroppen inte längre håller för löpning. Vi vill också veta ungefär hur rörlig du är, nu behöver man ju inte vara någon akrobat för att hantera ett bockstyre, men eftersom man ska kunna tillbringa ganska många timmar i sadeln bör man inte överbelasta stela ryggar och leder.

SITTSTÄLLNING

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil på Essingeleden - i rusningstrafik!
Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter tjugo minuters cykling som den gör efter fyra timmar. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Cykloteket med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.







NEUTRAL 

Bra position för sportiga vardagscyklister eller om du vill motionera på din cykel. Här blir det lättare att öka pedalfrekvensen.







SPORTIG 

Är du inte elitcyklist och ska ta dig an t.ex. Vätternrundan, får du här en sittställning som inte hindrar dig när du vill ta i. Bra för träning och längre turer.







RACE 

En optimerad position där du får ut så mycket kraft som möjligt. Kan för den som inte är van eller vältränad upplevas ansträngande.







AERO 

Du är ett med cykeln och ni kämpar ensamma mot luftmotståndet (Tempo/Tri). Kräver stor rörlighet och bålstyrka.



KOMFORT

KOMFORTRACER

Tidigare såg alla racercyklar i stort sett lika ut i geometrin, de var designade efter hur proffsen ville ha det. Men för några år sedan upptäckte (?!) man att alla cyklister inte är elitcyklister och hux-flux slog komfortracers igenom med dunder och brak. En komfortracer är lite kortare och har högre styrhuvud, vilket gör att cyklisten får upp ryggvinkeln och slipper ligga som ett streck över cykeln. Man har också anpassat utväxlingen för att lättare kunna utnyttja hela växlingsregistret - perfekt för de flesta motionärscyklister. Oftast har de även inbyggda flex-zoner i ramen som eliminerar små vibrationer och ytterligare ökar komforten för cyklisten. De är naturligtvis designade för att vara krafteffektiva och snabba, även om den mer upprätta sittställningen fångar något mer vind.

TRADITIONELL RACER

Det finns naturligtvis en uppsjö av olika landsvägscyklar med traditionell geometri. Cyklar med lite sportigare geometri och som finns i stor variation både gällande egenskaper och pris, allt från nybörjare till proffs. Här kan man hitta specifika egenskaper som: låg vikt, explosivitet, aerodynamik och komfort. Det finns också finare modeller, som har lite av alla egenskaper inbakade, och då blir mycket allrounda racercyklar.

 

 

TRADITIONELL



TJEJ

TJEJRACER

Vi har ett antal tjejspecifika racercyklar i sortimentet. Är ju egentligen helt vanliga racerhojar men med några avgörande anpassningar till den kvinnliga anatomin. Dels geometrin men också styre, sadel och vevarmar brukar vara anpassade. Observera att många tjejer sitter bra på vanliga landsvägscyklar och då funkar naturligtvis en sådan utmärkt. Vi har tjejspecifika racercyklar med komfort och traditionell inriktning. För aero och triathlon hänvisar vi tjejer till vårt ordinarie sortimet, där ev. anpassningar kan göras i butik.

AERODYNAMISK RACER

Att ligga bak på rulle är ca. 40% lättare än att ligga först och dra. Det är mycket, riktigt mycket. Och det är just luftmotståndet som är det största hindret när du vill cykla snabbare. Det finns flera saker som kan göra stor skillnad när du vill sänka luftmotståndet t.ex. kläder, hjul och hjälm. Men allra störst påverkan gör cykeln och sittställningen – som du får med en aeroracer. Det kräver sin cyklist för att utnyttja cykelns potential och att klara av att jobba i rätt position. Se och lär mer på youtube “Aero is everything”.



AERO



TEMPO / TRIATHLON

TEMPO / TRIATHLONCYKLAR

Återigen; att ligga på rulle i en landsvägsklunga är ungefär 40% lättare än att dra själv. Cyklar du ett Ironman ska du dra arton mil... själv! Så här snackar vi stora fördelar om du och ditt ekipage kan trimma aerodynamiken. Men riktigt så lätt är det inte heller; du måste hitta en position som är krafteffektiv och som samtidigt ska vara skonsam mot din kropp – du ska ju kunna löpa direkt efter. Här finns krav på justerbarhet och variation, för att kunna anpassa cykeln efter olika personer och längder på lopp. Direkt till tempo- och triathloncyklar.

CYCLOCROSS / GRAVEL BIKE

Förvisso cyklar med bockstyren, men inte tänkta för sportgrenen landsvägscykling. Cyclocross är i sig en egen cykelgren med ursprung från Benelux, där träningssugna landsvägscyklister började tävla på varvbanor med åker, lera och gräs. Otroligt jobbigt men samtidigt en mycket spektakulär tävlingsform som där kan locka upp till femtiotusen åskådare.
En Gravel bike (grusvägsracer) är för den som älskar att cykla men inte vill vara bunden till endast slät asfalt. Robusta och tåliga cyklar med skivbromsar, som också visar sig vara perfekta att pendla till jobbet med. Framför allt för den som har en bit dit, att här kunna integrera ett träningspass med sin till-jobbet-resa. Direkt till Cyclocross & Gravel Bikes




CYCLOCROSS / GRAVEL BIKE

SNABBA FAKTA

RAMEN
Är cykelns själ. Den ska förmedla den känslan och de egenskaper tillverkaren vill uppnå. Rapp och snabb, låg vikt, aerodynamisk eller komfortabel, för att nämna några egenskaper. Aluminium är lätt och styvt (= bra fart), men med kolfiber kan man ”baka in” ännu fler egenskaper. Är oftast bara en kostnadsfråga.

HJULEN
Är en roterande vikt och påverkar då i allra högsta grad cykelns känsla och prestanda. Och om det är någonstans som man tjänar på att få ner vikten, är det just på hjulen. Det är också den del av cykeln som har kontakt mot marken, som ska bära ekipagets vikt, och som står för inbromsning och acceleration. Så hjulen ska med andra ord vara så lätta som möjligt, samtidigt som dom måste vara tillräckligt starka. Vad man har för däck på spelar naturligtvis också stor roll. Låg vikt märks framför allt vid igångdrag och i uppförskörningar, på plan mark är bra aerodynamik minst lika viktigt.
Se våra landsvägshjul >>

KOMPONENTER
Växlar, bromsar och reglage, samt drivlinan; vevparti, kedja, kassett och lager – ska svara för hög precision och hållbarhet. Oftast när det är något som krånglar eller går sönder på din hoj, så är det någon av dessa delar som är boven. Komponenterna delas in i grupper där Sora är den enklaste och Dura-Ace den finaste (från Shimano).

WATT
Man kan mäta sig i tid, i fart (km/h) och i puls, men på senare år har begreppet “watt” blivit starkt etablerat. Alltså den faktiska kraften man trycker ner i pedalen. Då pulsen kan svänga en del på grund av yttre omständigheter, är watt (den faktiska kraften) konstant och man får ett grymt bra verktyg för att styra träningen och mäta sina bedrifter i detalj.

KOMFORT
Att köra motionslopp eller långa träningspass innebär ganska många timmar i sadeln, se till att du trivs med din cykel och din utrustning. Gällande utrustning bör du lägga extra fokus på dina kontaktytor med hojen; rumpan, händerna och fötterna. Är du inte van cyklist eller inte har god rörlighet rekommenderar vi en komfortracer. En landsvägscykel som är lite kortare och har lite högre styrhuvud, vilket gör att cyklisten får upp ryggvinkeln och slipper ligga som ett streck över cykeln. Tänk på din klädsel, precis som i annan sport gör anpassad klädsel livet lättare och upplevelsen bättre.

STORLEKSGUIDE
Ram: 48 cm / Person: 160 - 169 cm
Ram: 50 cm / Person: 167 - 174 cm
Ram: 52 cm / Person: 172 - 177 cm
Ram: 54 cm / Person: 175 - 182 cm
Ram: 56 cm / Person: 180 - 187 cm
Ram: 58 cm / Person: 185 - 190 cm
Ram: 60 cm / Person: 188 - 195 cm
Ram: 63 cm / Person: 193 - 200 cm

Hur ska det kännas och varför Cykloteket?

Trygghet och mångfald

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller. Det finns också en hel del handlare att välja på. Cyklotekets filosofi är att erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av en modell. Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda. Kunskap – vi har hållit på i 30 år och vår personal utbildas kontinuerligt. Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda. Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision.
Vi har också arbetat fram några framgångsrika koncept som du kan fördjupa dig i på hemsidan. Här är några av dem som borde vara av extra intresse för dig som kikar på ny landsvägscykel:

POSITION+

Hur sitter du på cykeln och hur ska man egentligen sitta? Det finns böcker i ämnet, men var lugn du behöver inte lägga ifrån dig deckaren, vi erbjuder en enkel och genomtänkt lösning med vår individuellt anpassade cykelinställning ”Position+”. Visst, det är coolast med racestuk, hög sadel och lågt styre, en sittställning lämplig för professionella cyklister. Men med handen på hjärtat, vi har inte så många kunder som ska köra Tour de France. Med ”Position+” utgår vi från varje individs specifika förutsättningar och anatomi; längd, grenmått, rygg, armar etc. Men framför allt hur rörlig du är när du sitter på cykeln. Är därför inte ovanligt att två lika långa personer till slut sitter olika. Det kan bero på vilken rörlighet man har i bäckenet, höftböjare och rygg. Fördelarna du får genom att sitta rätt är överraskande stora.
1. Mer komfort. Säger sig själv, ska du t.ex. ut och köra tio mil - ska ju även de sista nio milen kännas bra.
2. Minskad skaderisk. Med rätt inställningar kan du radikalt minska risken för rygg-, nack- eller knäproblem.
3. Mer effekt. Genom att optimera sin position över cykeln kan man ofta tjäna några enstaka watt här och där. Om dessa ”enstaka watt” inträffar vid varje pedalvarv, kan du räkna med att det gör skillnad.

Korrekt sittställning är en kombination av komfort och effektivitet som passar för just dig. Men tänk på att sitta på en racer inte är lika skönt som hemma i TV-soffan. ”Hmm! Småjobbigt!” är en normal reaktion för nybörjaren som överraskande snabbt byts till ”Ah! Grymt!” när milen ökar.



TESTCENTER Alla cyklar med den här symbolen kan man testa en dag eller två. Hyrkostnaden försvinner när du sedan handlar.

LIVSTIDS SERVICEGARANTI En efterjusteringsgaranti av bl.a. växlar, hjul och bromsar som ingår till alla cyklar vi säljer.

PERSONLIG SHOPPING Boka en tid när det passar dig. En säljare står då beredd att hjälpa just dig. Du slipper stå i kö och det kostar naturligtvis inget extra.

GARANTERAT NÖJD På Cykloteket har du full bytesrätt på alla produkter inom 30 dagar från köpet - även om varan är använd.

Kolfiber vs. aluminium

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.
Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han vill ha med just den modellen som han för tillfället har på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.
Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter.

Motionslopp

När man kommer igång med sin träning blir det alltid mer motiverande om man sätter upp ett mål, och många tycker att köra ett motionslopp är ett perfekt mål att träna inför. Det där med att få bättre kondition, hälsa och gå ner i vikt, får man ju på köpet. Och att motionsloppen i Sverige nu ökar kraftigt är jättekul och viktigt för folkhälsan. Ett motionslopp är heller inte mer avancerat än vad du själv gör det till. En del vill bara ta sig runt utan att sikta på någon speciell tid, medan andra vill tävla mot en kompis eller sig själv.
Kungen av motionslopp är naturligtvis Vätternrundan. Över 20000 anmälda cyklister, från elit till nybörjare, som kämpar sig igenom de 30 milen runt Vättern. Ingår tillsammans med Vasaloppet, Lidingöloppet och Vansbrosimningen i det som kallas för ”Klassikern”. Men det finns fler trevliga lopp att mäta sina krafter i t.ex. Siljan Runt, Storsjön Runt, samt välarrangerade lopp i Stockholm och Uppsala.
Världens största etapplopp Tour de France är ett gigantiskt spektakel och räknas efter Fotbolls-VM som världens enskilt största evenemang. Följ de spännande etapperna på Eurosport under juli och låt dig guidas av Sveriges bästa kommentatorer: Roberto Vacchi och Anders Adamson.

Exempel på populära racercyklar

Se alla våra racer / landsvägscyklar

Kontakta oss

E-post: info@cykloteket.se
Telefon: 08-5454 9390

 

Cykloteket AB

Org. nr: 556529-4567
Västbergavägen 4
126 30 Hägersten

CYKEL - det perfekta transportmedlet!