Vi testar...

MTB-DÄCK




Alla mountainbikecyklister känner väl igen dilemmat; att ha stått framför en butiksvägg och tittat på drivor av olika MTB-däck – ”Jaha, vilket däck ska jag ha då?”.

Varje år kommer det dessutom nya modeller, nya gummiblandningar och nya trender. För att räta ut lite frågetecken har vi genomfört ett ganska omfattande test av MTB-däck, och förhoppningsvis kan det hjälpa dig på traven när det kommer till val av nya däck. För att få relevans och jämförbarhet av testet så har vi testat modeller inom samma kategori, den klart största kategorin; crosscountrydäck. I testet har vi ställt våra tillverkare Specialized och Continetal mot varandra och de ställer upp med varsin modell i klasserna: Grepp, Allround och Race. Vår sex man starka testpatrull har alltså hårdtestat totalt sex olika XC-däck. Alla däck har varit 29” och med slang.

Visst är Specialized en cykeltillverkare, men de gör mycket mer än så. Först ut i produktfloran var faktiskt just cykeldäck och man har nu producerat cykeldäck i över 40 år – ingen nykomling med andra ord. Alla Specializeds däck har Gripton gummiblandning och de är med 2Bliss-teknik, vilket är deras egen benämning för Tubeless ready.
Tyska Continental är en av världens största däcktillverkare, både för bilar och cyklar. De MTB-däcken som vi testat från Continental är i RS-utförande (Race Sport) vilket innebär att de har den finare BlackChili-gummi-blandningen. Det finns också billigare och enklare varianter av respektive däck. RS-däcken går att köra Tubeless med, men det kräver att du torkar insidan och däckkanterna med Bräkleen (ja, det heter faktiskt så...) eller motsvarande för att få bort det hala släppmedlet från ytan. 

SNABBA FAKTA mTB-DÄCK

DÄCKTRYCK

Däck har olika tryck, följ det rekommenderade intervallet som står på däckssidan och du kan prova mellan olika tryck inom max- och minimum-intervallet. Lägre tryck ger mer grepp och följsamhet. Högre tryck ger ökat punkteringsskydd men sämre kontroll.

SLANGLÖST

När du kör slanglöst, eller Tubeless, har du ingen innerslang som kan punkteras och du kan därför köra med lägre tryck för ökad väghållning. Kräver däck, ventiler och fälgar som är förberedda för tubeless, och du behöver tubelessvätska. 

FRAM OCH BAK

Fram- respektive bakdäcket har lite olika uppgifter på stigen. Fram står för styrning och grepp, medan bak för fart och inbromsning. Därför kan det på tekniska banor vara bra att ha ett mer mönstrat däck fram, kanske även med mjukare gummiblandning, och ett slätare däck bak.

VIKT

Däck är i allra högsta grad en roterande vikt och är det någonstans låg vikt gör skillnad är det här. Låg vikt står dock många gånger i motsatsförhållande till slitstyrka och däcksbredd (grepp).

BREDD

Ju bredare däcket är desto mer mönster får du ner i backen. Det ger ökad kontroll och bättre väghållning, vilket i sin tur brukar leda till ett snabbare ekipage i skogen. Men ju bredare däcket är desto tyngre blir det.

Specialized Ground Control

 

FAKTA
Dimension: 29x2,3”
Pris: 370 kr
Vikt: 730 gr
Kategori: Crosscountry – grepp

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“Full kontroll i stök och bök! Körde där det var mycket lerigt och mycket rötter och sten! Kändes rappa och svarade hela tiden oavsett underlag! Kan verkligen rekommendera dessa! Kände mig trygg och kunde dra på, även på stökiga partier!”
“Specializeddäcket är lite lättare än det däck jag är vad vid (Conti Mountain King 2,4”). Det känns vid igångdrag och sånt är det mycket av där jag kör. Dessutom är det bättre rull än det jag kör på nu. Ett plus alltså. Sen måste man ju vara ödmjuk inför däckets namn. ”Ground Control” har anor som däcksnamn, men lever upp till det.”

SUMMERAT
Rejält lerdäck men med hyggligt rull. Bra val på vår och höst när det är blött i skog och mark. Griper bra i mjuka underlag och tar dig genom leriga kurvor och surhål med glans.

BETYG

RULL: 6  GREPP: 10  LERA: 9

CONTINENTAL TRAIL KING II RS

 

FAKTA
Dimension: 29x2,2”
Pris: 570 kr
Vikt: 710 gr
Kategori: Crosscountry – grepp

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“Contidäcket är ett däck med snarlikt mönster som Mountain King, men lite högre dobbar. Detta gör att jag upplever det som ett riktigt bra gegg-däck. Dock något sämre på berghällar och stenar. Något sämre upplevt rull än Ground Control-däcket.”
“Upplevde inte Trail King fullt lika kontrollerade i blandad terräng som Ground Control. Hade lite problem med att det samlades lera bak, däremot som framdäck hade jag fullt förtroende.”

SUMMERAT
När regnet faller och lerhålen är djupa är det här ett tryggt val att falla tillbaka på. Rejält mönster med bra grepp i kladdiga förhållanden. Inte vårt snabbaste däck men fantastiskt i rätt förhållanden (som förvisso kan upplevas som fel förhållanden).

BETYG

RULL: 5  GREPP: 9  LERA: 10

Specialized FAST TRAK

 

FAKTA
Dimension: 29x2,3”
Pris: 370 kr
Vikt: 640 gr
Kategori: Crosscountry – allround

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“Känns lätta och snabba, men får känslan av att däcksidorna är aningen mjukare... och då mindre tåliga? Hade iofs inga som helst problem”
“Perfekt när det är relativt lättcyklat. Tappar något när det blir riktigt tekniskt.”
“Bra allround däck med bra rullegenskaper utan att tumma på greppet i skogen. Bra självrens från lera, dock har det väldigt lågt mönster vilket gör att man saknar driv igenom djup lera. Lättrullat däck som också känns stabilt i kurvorna. Bra långloppsdäck och för dom som vill ha ett bra, snabbt och allround XC-däck.”

SUMMERAT
Den schweiziska armékniven i Specializeds däcksutbud. Lite lägre mönster i mitten och ett kraftigare mönster på sidorna ger en bra mix av rullmotstånd och grepp i kurvor.
Är Tubeless ready - smidigt för dig som önskar köra utan slang.

BETYG

RULL: 8  GREPP: 7  LERA: 7

CONTINENTAL X-KING RS

 

FAKTA
Dimension: 29x2,2”
Pris: 550 kr
Vikt: 555 gr
Kategori: Crosscountry – allround

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“I jämförelse med Fast Trak får jag här en känsla av mer grepp och stabilitet. Styvare och mindre flex i däcket och med säkrare hårdare däcksidor. Snabbare på teknisk stig än grusväg.”
“Bra och allrount däck för den som letar efter grepp utan att få ett trögrullat däck. Säkert och stabilt däck som klarar det mesta man utsätter den för.”
“Dom höga nabbarna ger bra grepp i lera och ger en bra känsla i kurvtagningen. Perfekt däck för dom tidigare vårturerna när man inte riktigt vet hur torrt det är ute i skogen!”

SUMMERAT
Med en bra mix av lågt rullmotstånd och fint grepp är X-King till ett tryggt val vid blandade förhållanden. Alternativt för dig som inte vill byta däck i tid och otid. Bra grepp och fint kurvgrepp i dom flesta förhållanden.

BETYG

RULL: 7  GREPP: 8  LERA: 8

Specialized renegade

 

FAKTA
Dimension: 29x2,3”
Pris: 370 kr
Vikt: 630 gr
Kategori: Crosscountry – race

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“Lätt och snabbrullat däck med lite mer grepp än man är van vid på den här typen av däck. Känns verkligen som att gummiblandningen gör sitt jobb.”
“Rullar nästan lika bra som Race King men med mer grepp i blandade förhållanden. Bra val om man vill ha ett riktigt lättrullad däck.”
“Säger bara: Cykelvasan!!!”

SUMMERAT
Nytt däck för året från Specialized med lågt och tätt mönster som dessutom är kombinerat med deras fina Gripton gummiblandning. Snabbt däck där mönster och gummiblandning samverkar fint för att kombinera lågt rullmotstånd och grepp. Även Tubeless ready, vilket är en fördel om man vill skippa slang.

BETYG

RULL: 9  GREPP: 7  LERA: 5

continental race king rs

 

FAKTA
Dimension: 29x2,2”
Pris: 570 kr
Vikt: 540 gr
Kategori: Crosscountry – race

KOMMENTARER FRÅN TESTPATRULLEN:
“Grymt snabbt däck! Kanske inte för den som sätter grepp i första rummet, men ett däck att ta fram torra dagar då det ska gå fort. Då är det minsann svårslaget.”
“Lätt och snabbt. Bra volym vilket ger komfort.”
“Snabbt däck. Inte det greppigaste, men vid torra och inte allt för tekniska förhållanden är det första valet.”

SUMMERAT
Klassisk storfavorit bland Cykelvasancyklister. Ett lätt och snabbt däck för torra förhållanden. BlackChili-gummit kombinerar goda egenskaper för både grepp och livslängd. Stor volym gör även att däcket är skönt och komfortabelt att åka på. Vill man köra Tubeless är det möjligt, men lite mer pyssel. Testets absoluta lättviktare, så jagas det gram är Race King det självklara valet.

BETYG

RULL: 10  GREPP: 6  LERA: 4

Kontakta oss

E-post: info@cykloteket.se
Telefon: 08-5454 9390

 

Cykloteket AB

Org. nr: 556529-4567
Västbergavägen 4
126 30 Hägersten

CYKEL - det perfekta transportmedlet!