Belysning & reflexer

Här hittar du belysning som ser till att du syns i trafiken och belysning som hjälper dig att se när det är mörkt! Cykelbelysning, både fram och bak, pannlampor, belysningspaket och reflexer. Vi erbjuder marknadens bästa sortiment inom cykelbelysning från ledande varumärken som t.ex. Lezyne, Sigma, Knog, Kryptonite, M Tiger Sports, Garmin, OXC, Topeak, Scott, Lazer, och Vaude.

Guide

Cykelbelysning

VI HJÄLPER DIG BÅDE ATT SE OCH SYNAS I MÖRKRET

Belysningen på din cykel är en av de absolut viktigaste aspekterna när det gäller säkerhet, speciellt under höst och vinter då en cykellampa helt enkelt gör skillnaden om du syns bra i trafiken eller inte syns alls. Det bör alltså vara enkelt att ta ett beslut på om man ska använda lampa på cykeln eller inte. Att välja vilken cykelbelysning som passar bäst är dock inte alltid lika lätt, därför hittar du nedan lite matnyttig info som hjälper dig välja både framlampa och baklampa. 

§ LAGAR OM CYKELBELYSNING

Innan vi dyker ner i exakt vilken lampa som passar just dig kan det vara bra med en liten påminnelse vad som händer om man INTE har belysning på sin cykel. Nedan ser vi ett utdrag från transportstyrelsens föreskrifter
om cyklar (TSFS 2009:31). Saknar cykeln något av nedanstående punkter får man pröjsa böter på 500 pix! (750 om man saknar två punkter).

  • Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus
    bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Cykel
    ska vid färd i mörker även ha följande:
    1. Strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
    2. Lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
  • Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
  • Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.
  • Cykel ska vid färd i mörker ha reflexanordning baktill, framtill och
    på sidan.

EN LITEN LJUSORDLISTA

Lux - enhet för belysningsstyrka där ljuset träffar en yta.

Lumen - totala ljusflödet från en ljuskälla.

Candela - ljusstyrkan i en given riktning från en ljuskälla.
1 candela motsvarar ljusstyrkan från ett stearinljus (värden som förekommer som angivet mått från tillverkare).

Referensvärden i Lux:
Dagtid molnfritt - 60 Lux
Dagtid i skog (skugga) - 5-7 Lux
Natt (under gatlykta) - 9 Lux
Natt (3 meter från gatlykta) - 1 Lux
(samtliga mätvärden är ungefärliga)

ATT BARA SYNAS ELLER SE ALLT?

Vilken typ av belysning till cykeln du ska välja hänger mycket på vart och när du tänker cykla. Ska du primärt cykla till och från jobbet och därför håller dig på och längs cykel- och bilvägar som i regel är upplysta räcker det oftast med en uppsättning lampor som ser till att du syns tydligt av dina medtrafikanter. Dessa kommer dock långt ifrån räcka till om du ska ut i skogen och cykla stig när det är mörkt, då det då faktiskt behövs lite kräm i, framför allt, framlampan för att lysa upp stigen eller vägen. Ju fortare du cyklar desto starkare lampa krävs för att du ska kunna göra säkra vägval och kunna identifiera eventuella hinder i så god tid som möjligt!

EXTERNT BATTERI / UPPLADDNINGSBART

De två vanligaste alternativen idag (och de som vi helt klart rekommenderar) när det gäller batteri är med externt batteripack eller med internt uppladdningsbart batteri. Utöver dessa finns det enklare modeller med batteri som man byter ut, dessa har dock generellt sämre ljusstyrka och är dessutom en taskig idé för miljön då man förbrukar batterier. 

Ska man ut i skogen och härja eller cykla längre turer i mörker utan extern ljuskälla rekommenderar vi en modell med externt batteripack. Dessa sitter nämligen ofta på starkare framlampor och kan få en riktigt bra batteritid om man anpassar ljusstyrkan. För pendling till och från jobbet samt för baklampan rekommenderar vi en modell med möjlighet till uppladdning via USB eller liknande. 

FRAMLAMPA

Prylen som ser till att du ser vart du är på väg och det som ökar din synlighet framifrån. Finns i en hel del olika varianter med olika ljusstyrka och här det beror det som sagt på hur man ska cykla när man ska hitta rätt modell.

En starkare lampa med externt batteripack går oftast att fästa även på hjälmen vilket gör att det kan användas som pannlampa. Detta är att föredra om man ska ut i skogen och cykla då ljuset alltid riktas åt samma håll man tittar. Man kan självklart komplettera med en klassisk lampa på styret men vi rekommenderar ändå att man inte använder endast en styrmonterad lampa då ljuset kommer bli väldigt skakigt och ojämnt.

För cykling på upplysta vägar rekommenderar vi att man monterar lampan på styret då det dels blir smidigare men också för att man då inte riskerar att blända sina medtrafikanter. Glöm bara inte att plocka bort lampan om du parkerar cykeln på en offentligt plats! Annars finns alltid risken att den får ben och vandrar iväg utan dig...

BAKLAMPA

En av de absolut viktigaste prylarna när det gäller säkerhet, speciellt om du cyklar i trafiken. En riktigt bra baklampa är därför den perfekta investering för jobbpendlaren som värderar sitt liv. Dessutom en perfekt present till någon du tycker om och vill ha kvar! 

Baklampor har dessutom på bara några år gått från att vara en liten obetydlig pryl hos cykelbranschen till att bli något av en superstjärna. Numera finns det nämligen riktigt smarta varianter som inte bara syns när det är mörkt utan även kan användas i dagsljus och öka din synlighet markant på avstånd upp över 1km. Garmin har till och med något så smart som en baklampa vilken känner av och varnar för bilar som närmare sig bakifrån. 

Baklampor kommer som regel inte med externt batteri och bör därför laddas men jämna mellanrum, nästan alltid via USB.