Gravel Bike / Cyclocross

En Gravel Bike är en mycket mångsidig, oöm och svårstoppad hoj som passar till all typ av cykling på asfalt och grusväg. Långfärdscykling, intensiv träning, året-runt-cykling, grusvägsturer och naturligtvis pendling - en Gravel Bike funkar till allt! Här hittar du Gravel Bikes och Cyclocross från ledande varumärken som t.ex. Trek, Scott, Specialized, Cannondale, Merida, Rondo, Principia och Bergamont. Vi erbjuder ett stort och marknadsledande sortiment inom Gravel Bikes och Cyclocross.

Guide

Gravel Bike & Cyclocross

Begreppen Gravel Bike och Cyclocross har på bara några år gått från att vara termer funna endast i de inbitna cykelnördarnas vokabulär till att faktiskt användas av allt från pendlarcyklister till motionärer och äventyrare.

Och ser man till hur urvalet på modeller i just den här kategorin cyklar vuxit så är det kanske inte så konstigt. Nu hittar man nämligen allt från renodlade pendlarcyklar till tävlingshojar för cyclocross i samma segment och vi kan lugnt påstå att av alla cykelkategorier man hittar på Cykloteket så är det här den överlägset mest mångsidiga! Men med fler modeller, termer och tilltänkta underlag kan det också smyga sig på lite lätt förvirring när man ska välja modell och nedan hittar du därför en kortare guide med förklaringar och nyttig info som är bra att ha i åtanke! 

Förutom den här guiden kan man hos varje cykel hitta ett tårtbitsformat cykelbetyg som hjälper till ytterligare när gäller att hitta den perfekta cykeln! Här kan du läsa mer om våra cykelbetyg.

 

Vad ska man tänka på?

Det viktigaste att ha i åtanke när man kikar på en cykel i den här kategorin är vad man har tänk att använda ekipaget till. Är det endast för cykling till jobbet eller ska du ut på grusvägar på långcyklingen, ska du tävla i cyclocross eller behöver du helt enkelt en cykel som fungerar att både cykla till jobbet med och ta ut på riktiga träningspass på landsväg? Oftast klarar nämligen en Gravel Bike eller cyclocross alla dessa typer av cykling men man bör välja en modell som är mer anpassad efter just den typ av cykling som den kommer utsättas för. T.ex. går det alldeles utmärkt att använda en tävlingsanpassad cyclocross att cykla till jobbet med men det kommer kanske bli lite blött när det regnar då den förmodligen inte har fästen för skärmar. Tillika kan en Gravel Bike ta sig runt på en gräsbelagd cyclocrossbana men den kommer nog inte gör det lika snabbt som en renodlad CX (kort för cyclocross). 

Tänk alltså i första hand på hur du ska använda cykeln för att sedan gå vidare och titta på rammaterial, komponenter och möjligheter för montering av tillbehör. "Nackdelen" med så mångsidiga cyklar är ju just att de klarar av all typ av cykling. Utmaningen ligger i att hitta modellen som gör just det du vill göra på bästa möjliga sätt!  

 

Sittställning och geometri

Just position på cykeln är något det pratas mycket om när det gäller såväl racer som MTB-cyklar men oftast inte i samma utsträckning när det gäller pendling till jobbet eller gruscykling. Konstigt kan vi tycka då positionen är minst lika viktigt inom dessa segment, även om man kanske inte prioriterar egenskaper som aerodynamik i förstahand utan istället ser till komfort och kontroll som de viktigaste egenskaperna. 

För pendlarcyklisten är självklart komforten viktig men också hur väl man kan kontrollera cykeln i lite knixigare miljöer som stadstrafik och längs cykelvägar. Cyklarna i det här segmentet har därför ofta en geometri med högre styrhuvud och en mer upprätt position vilket avlastar rygg, axlar och nacke samtidigt som det gör cykeln mer lättstyrd och smidig. 

För blivande gravelfantomer som ska ut på grusrally är komforten minst lika viktig som hos pendlarcyklisten då underlaget ofta är påfrestande för kroppen med ojämnheter och vibrationer men här kanske man också bör leta efter en optimerad kraftöverföring. Skillnaden mellan en renodlad pendlarhoj och en gravelcykel är ganska liten i hur cykelns geometri ser ut i sitt grundutförande och man jobbar här med individuella inställningar för att hitta rätt position.

För den inbitne cyklisten som vill både träna och tävla i cyclocross är det också en mer upprätt sittställning som gäller och cyklarna är ofta anpassade för detta med kortare reach och en något mer lätthanterlig geometri. Tekniska partier över allt från sand till grus kräver att man har full kontroll över hela ekipaget och det är just detta man fokuserar på när det gäller positionen.

Oavsett vart och hur du cyklar får du på Cykloteket hjälp med inställningen och din sittställning via Position+. Ett av våra mest omtyckta koncept som innebär att vi ställer in cykeln efter dina önskemål och förutsättningar när du köper cykeln hos oss. Här kan du läsa mer. 

 

Gravel Bike

Gravel är ju faktiskt ett annat ord för grus och det är just detta som den här typen av cykel är framtagen för. Vid en första anblick liknar en Gravel Bike i mångt och mycket en cyclocross och de båda cyklarna har en hel del gemensamt och det är just från den typen av cykel som Gravel Bike härstammar, även om den numera är bra mycket mer poppis än den klassiska CX-hojen som i mångt och mycket blivit en mer nischad kategori för personer som faktiskt tävlar i just CX. 

I övrigt har den många likheter med en landsvägscykel med bockstyre och en nedslimmad ram, egenskaper som gör att man faktiskt utan problem kan använda en gravelcykel för träning på landsväg, speciellt om man byter till ett par lite smalare däck och får ett mindre rullmotstånd, men det är ändå på gruset som den trivs bäst. Ramen har nämligen utrymme för bredare däck som i standardutförande nästan alltid kommer med någon form av mönstring för att ge grepp på bättre underlag och geometrin är dessutom anpassad för att både ge mer kontroll och komfort. Ett högre styrhuvud ger en snällare sittställning än den hos en klassisk landsvägscykel. 

Med bredare däckutrymme i ramen får man dessutom utan problem på ett par dubbdäck vilket gör att den här typen av cykel passar perfekt som vintercykel.

Förutom greppet får man dessutom en ökad komfort med bredare däck vilket gör att den här kategorin cyklar ofta i folkmun kallas för "pendlarracer". De är nämligen alldeles utmärkta att använda till och från jobbet för cyklister som antingen vill utnyttja sin jobbpendling till träning eller helt enkelt vill ha en lätt, snabb och smidig cykel att pendla på. Oftast har Gravel Bike också en rad olika fästen för montering av allt från stänkskärmar till pakethållare vilket gör dem oerhört mångsidiga. 

 

Cyclocross

En typ av cykel som tidigare inte gick att skilja åt från Gravel Bikes, de var nämligen typ detsamma, men som nu fått hamnat lite i bakgrunden. Visserligen klarar en renodlad Cyclocross exakt allt som en gravelcykel gör, den gör det bara marginellt sämre på alla punkter med undantag för en - nämligen riktig träning och tävling inom just CX. Här är allt nämligen anpassat för knixiga bansträckningar längs preppade banor med allt från gräs till sand och det är fart och kontroll som kommer i första hand. Glöm stänkskärmar och pakethållare, här är det avskalat och raceanpassat som gäller och renodlade prestandaegenskaper som låg vikt, styv ram och fina hjul ligger i fokus. Ska du tävla i CX är den här typen av cykel alltså det självklara valet men ska du primärt jobbpendla eller cykla lite här och där är det en Gravel Bike som gäller. 

Kolfiber vs. aluminium

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.

Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.

Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter.

Trygghet & mångfald

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller, det finns också en hel del handlare att välja på.

Cyklotekets filosofi är att erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av ett fåtal modeller.

Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda.

Kunskap – vi har hållit på i 30 år och vår personal utbildas kontinuerligt.

Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda.

Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision.

Vi har också arbetat fram några framgångsrika koncept som du kan fördjupa dig i på hemsidan. Här är några av dem som borde vara av extra intresse för dig som kikar på ny cykel.

Cyklotekets koncept

Sittställning

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil på Essingeleden - i rusningstrafik!

Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter fyra timmars cykling som den gör de första tjugo minuterna. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Cykloteket med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.

Hos oss på Cykloteket får du dessutom inte bara hjälp med vilken typ av cykel du behöver utan även att ställa in cykeln för att optimera din sittställning. Ett koncept vi kallar Position+. Klicka här för att läsa mer.

Känner du att du vill ta nästa steg i din cykling eller om du helt enkelt upplever mycket obehag orsakat av din position på cykeln erbjuder vi en mer genomgående Bike Fit där vi verkligen gräver djupt bland siffror och mått för att optimera såväl kraft som komfort så mycket som det bara är möjligt utefter dina förutsättning.

Guider för ditt cykelköp

Det är roligt att köpa ny cykel, men det finns massor av cyklar att välja bland och en hel del att tänka på. Vi har lite ”hjälp på vägen” för att det ska bli lättare för dig att hitta rätt modell - se våra olika cykelkategorier med tillhörande guider nedan.

Cyklarna har vi delat in i kategorierna: Barncyklar/Juniorcyklar, Standardcyklar, Elcyklar, Hybridcyklar, Racer, Gravel Bike och MTB. 

Barncykel & guide

Standardcykel & guide

Hybridcykel & guide

Racer & guide

MTB & guide

Elcykel & guide

Gravel Bike & guide

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.

Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.

Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter.

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller, det finns också en hel del handlare att välja på.

Cyklotekets filosofi är att erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av ett fåtal modeller.

Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda.

Kunskap – vi har hållit på i 30 år och vår personal utbildas kontinuerligt.

Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda.

Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision.

Vi har också arbetat fram några framgångsrika koncept som du kan fördjupa dig i på hemsidan. Här är några av dem som borde vara av extra intresse för dig som kikar på ny cykel.

Cyklotekets koncept

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil på Essingeleden - i rusningstrafik!

Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter fyra timmars cykling som den gör de första tjugo minuterna. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Cykloteket med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.

Hos oss på Cykloteket får du dessutom inte bara hjälp med vilken typ av cykel du behöver utan även att ställa in cykeln för att optimera din sittställning. Ett koncept vi kallar Position+. Klicka här för att läsa mer.

Känner du att du vill ta nästa steg i din cykling eller om du helt enkelt upplever mycket obehag orsakat av din position på cykeln erbjuder vi en mer genomgående Bike Fit där vi verkligen gräver djupt bland siffror och mått för att optimera såväl kraft som komfort så mycket som det bara är möjligt utefter dina förutsättning.

Det är roligt att köpa ny cykel, men det finns massor av cyklar att välja bland och en hel del att tänka på. Vi har lite ”hjälp på vägen” för att det ska bli lättare för dig att hitta rätt modell - se våra olika cykelkategorier med tillhörande guider nedan.

Cyklarna har vi delat in i kategorierna: Barncyklar/Juniorcyklar, Standardcyklar, Elcyklar, Hybridcyklar, Racer, Gravel Bike och MTB. 

Barncykel & guide

Standardcykel & guide

Hybridcykel & guide

Racer & guide

MTB & guide

Elcykel & guide

Gravel Bike & guide