Mountainbike

Här hittar du mountainbike/MTB från ledande varumärken bl.a. Scott, Specialized, Cannondale, Trek och Merida. Vi har MTB:s med 29"- och 27,5"-hjul, tjej-MTB:s och många fulldämpade modeller att välja bland. Vi erbjuder Sveriges bredaste sortiment av lagerhållna cyklar och produkter inom mountainbikes.

  1. Sida
  2. 1
  3. 2
Guide

Mountainbike

Mountainbike - Inte bara en cykel

Mountainbike är en fantastisk träningsform som under de senaste åren har ett klart ökande intresse. Inte så konstigt då i princip alla kan träna mountainbike, allt från OS-satsande proffscyklister till rena nybörjare.

Till skillnad från att hänga i gymmet eller att ge sig på samma gamla löprunda, kan du med en MTB se nya omgivningar samtidigt som du får en naturupplevelse. Men oavsett om du söker watt, adrenalin eller vill se ekorrar, är det inga problem att få sporten mountainbike att passa för just dig.

Den som är lite insatt i MTB vet att det finns en hel del runt i kring både cyklarna och själva utövandet att sätta sig in i. Så vi har full förståelse ifall det kan upplevas som en smärre begreppsdjungel för en nybörjare som går i köptankar. Vi ska i den här guiden försöka ge dig en snabb överblick i vad som är vad, och vad som skiljer det åt, vilket i sin tur förhoppningsvis hjälper dig att sortera ut vilka modeller som bör passa dig. På vår hemsida kan du också ta hjälp av våra cykelbetyg - Läs mer här! Som vanligt finns sedan vår kunniga personal där för dig i butik, för att räta ut dina sista frågetecken.

Först en kortfattad beskrivning av våra olika MTB-kategorier, du kan läsa mer längre ner.  

MTB Kategorier

XC RACE
  • Full fokus på högsta möjliga hastighet.
  • För dig som jagar både motståndare och dina egna personbästan på tävlingar som Cykelvasan. 
  • Fart, styvhet, prestanda och låg vikt gäller - komfort kommer inte i första hand.
  • Kortare slaglängd för distinkt kraftöverföring.

XC
  • XC eller Crosscountry. Fokus på fart och distans snarare än häftiga drops och lek i skogen.
  • Kortare slaglängd och brantare gaffelvinkel för bättre kraftöverföring.
  • Pluspoäng för låg vikt, bra manövrering vid tekniska partier och bibehållen komfort.
  • Den bredaste kategorin - passar dig som vill köra lite här och var.

TRAIL
  • För teknisk cykling längs slingriga och utmanande stigar i skogen.
  • Kul med terräng och hojen ska klara av rejält med stök och bök.
  • Längre slaglängd och smidig geometri och manövrering.
  • Mångsidig och effektiv, alltså även för XC-cykling.

ENDURO
  • Håller för luftfärder och höga påfrestningar.
  • Lång slaglängd och effektivt länkage/dämpning för teknisk cykling utför.
  • Grövre däck med fokus på grepp.
  • Fixar även cyklingen uppför berget, även om lift är att föredra.
XC - HARDTAIL

Begreppet crosscountry som ofta förkortas ”XC” går att liknas med skidornas crosscountry, d.v.s. längdskidor. Man kör i skogen på stigar som naturligtvis går upp och ner, och det kan vara på allt från breda släta grusvägar till smala stigar med rötter och stenar. XC är med bred marginal den största grenen inom MTB och är sedan länge också en OS-gren.

Benämningen ”Hardtail” står för att ramen är stel bak och att cykelns bakhjul då sitter fast i ramens bakgaffel, utan att ha dämpning. Däremot fram har cyklarna dämpade framgafflar som gör att framhjulet följer underlaget, vilket ger kontroll och komfort. Eftersom den inte har dämpning bak är en hardtail i grunden lättare än en fulldämpad hoj av motsvarande kvalitet. Av samma anledning blir den också billigare.
Hardtail MTB's finns främst i kategorier för XC Race och XC. Men med feta däck och andra anpassningar hittar man även några modeller inom Trail.
Fjädringsväg: Bak: 0 mm. Fram: ca. 100 mm.

XC - FULLDÄMPAT

Om ett hjul är dämpat kan det röra sig upp och ner, vilket gör att det sväljer ojämnheter och följer underlaget bättre. Ett hjul som inte dämpas, stannar/studsar upp när det träffar en sten, följden blir att det går långsammare och att du får sämre kontroll. Fördelarna med att då ha dämpning på båda hjulen blir i skogen snabbt uppenbart. Istället för att köra runt stenar och rötter kan man nu köra rakt över dem, utan att behöva vara en teknisk virtuos. Det är mycket roligare och det går klart snabbare, framför allt på ojämna stigar och i utförslöpor. Du som cyklist blir också mindre sliten, framför allt din rygg, då mycket av stöket nu istället tas upp av dämparna. I uppförskörning går det kanske inte snabbare än en hardtail, men med de nya raffinerade dämpsystemen uppför sig hojarna som om de var stela. En fulldämpad XC-hoj är idealisk för långlopp som Cykelvasan och Lida Loop mm.
Fjädringsväg: Bak och fram: Ca. 100-120 mm.

MTB TJEJ

Vi har ett antal tjejspecifika MTB-cyklar inom flera av kategorierna. Är ju egentligen vanliga MTB’s men med några avgörande anpassningar till den kvinnliga anatomin. Ibland i ramgeometrin men framför allt styre, sadel och vevarmar brukar vara anpassade, och oftast har de även mjukare ”set-up” på dämparna. Men observera att många tjejer sitter bra på vanliga MTB’s och då funkar naturligtvis en sådan utmärkt.
Tjej-MTB's finns som hardtail, fulldämpat och inom XC Race, XC och Trail/Enduro.

TRAIL

När du inser att själva tjusningen med MTB faktiskt är de där tekniska och utmanande partierna. Här har vi cyklar med mer fjädringsväg och större variation när det gäller hjulstorlek och däcksbredd. Variationen finns där för om du vill att din nya ”Trail Bike” ska vara lite åt XC-hållet, eller om den ska klara av tuffare och mer tekniska utmaningar. Det är många som älskar att cykla i terräng och det händer ganska mycket med den här typen av MTB’s just nu. Cyklarna är nu ganska mångsidiga – om du inte jagar pallplatser, går det faktiskt att köra XC med dem – och det är den typ av MTB-cyklar som vi ökat modellprogrammet mest med.
Fjädringsväg: Bak och fram: 120-150 mm.

ENDURO

Gillar du när det går riktigt fort utför, eller att titt som tätt att få luft under hjulen i något hopp? Då behöver du en cykel som är byggd för att hålla och som har tillräckligt med fjädringsväg för att du ska hålla koll på ekipaget. För den som saknar Down Hill som kategori kan vi berätta att dagens Enduro-cyklar har så pass bra dämpare och inställningsmöjligheter att dem i stor sett gör det som gårdagens DH-cyklar klarade av (förutom ifall du tävlar i DH). Och det är just det; för även om du söker adrenalincykling i bergen eller i skogen, så går det att cykla uppför med en modern Enduro-hoj. Vilket ger Enduro ett bredare register och cyklarna kräver inte heller att det finns en lift i närheten.
Fjädringsväg: Bak och fram: +150 mm.

 

Detaljerna är viktiga - snabba fakta

HJULSTORLEK

De senaste åren har det skett ganska stora förändringar när det gäller hjulstorlekar på mountainbikes. Vi vill nu litegrand tona ner debatten. Vi säljer mountainbikes - en del har 27,5”-hjul, men de flesta har 29”. Faktum är att skillnaden inte är så stor som man kan tro mellan 27,5 och 29”-hjul. Det är i så fall betydligt större skillnad mellan en lätt och en tung MTB, eller mellan en hardtail och en fulldämpad MTB, eller för den delen mellan ett 2” brett däck mot ett 3,5”. Så lägg fokus på rätt saker när du ska köpa din nya parhäst. Tänk igenom om hur och var kommer du cykla och vad dina mål/syfte är, och är du det minsta osäker så finns våra duktiga säljare i butiken för att räta ut dina frågetecken.

KOLFIBER

Det finns några sanningar inom cykel; ett stort hjul rullar snabbare än ett litet. En fulldämpad hoj är i terräng snabbare än en hardtail. Men den största skillnaden finns i vikt – en lätt cykel är klart snabbare än en tung cykel. En kolfibercykel är vridstyv och svarar direkt när du trycker till, och eftersom den dessutom väger mindre blir den snabbare och det blir naturligtvis enklare att hantera den när det blir knixigt i terräng. Hållbarheten är inte heller något bekymmer, kolfiber är starkare än aluminium.

KOMPONENTER

Växlar, bromsar och reglage, samt drivlinan; vevparti, kedja, kassett och lager – ska svara för hög precision och hållbarhet. Oftast när det är något som krånglar eller går sönder på din hoj, är det någon av dessa delar som är boven. Utrustningen på mountainbikes kommer idag främst från två tillverkare; japanska Shimano och amerikanska SRAM. De delar in komponenterna i ett antal olika grupper. Från ganska enkla grejer som då kanske främst riktar sig till barn, till mycket avancerade komponenter adresserade till världseliten.
”Och vad ska jag ha då?” kanske du undrar. Förmodligen ingen av dem är vårt svar. Det finns många komponentgrupper mellan barn och elit.

INSTÄLLNING DÄMPARE

Om växlarna är felaktigt inställda eller om däcken har för lågt tryck, känner även en nybörjarcyklist det. Däremot hur ens dämpare är inställda verka många strunta i och bara köra på. Korrekt inställda dämpare ser till att dina däck är slickade mot underlaget och du får bättre kontroll och blir garanterat snabbare. Om du inte redan har det – köp en dämparpump!

Se vår instruktionsvideo

FETA DÄCK

Du kanske har sett en sån där Fatbike med kolossalt breda däck. Den ser ju kul, lite konstig och ganska tung ut – lite som en MTB-traktor. Men däcken är fyllda med luft och en Fatbike är inte så tung som den ser ut. Den kanske inte är någon dröm i uppförsbackar, men annars väldigt rolig.
Fatbike är idag kanske inte så vanligt längre, men det som däremot växer är 27-plus, eller 6Fattie. D.v.s. tre tum breda däck som blir betydligt mer gångbart om du vill cykla fort eller uppför. Du får massor av grepp mot underlaget och mycket luft i däcken, vilket ger dig mer kontroll än någonsin samtidigt som det rullar på riktigt bra på slätt underlag och du får en cykel som faktiskt går att cykla riktigt snabbt med. 27-plus hittar du mest bland Trail och Endurohojar.

TUBELESS

Nu är det inte längre bara eliten och frälsa entusiaster som kör tubeless längre, vi säljer mer och mer tubeless-kit. Vilket innebär att du, precis som med bildäck, kör utan slang. Då kan du sänka däcktrycket och får mer grepp och kontroll, utan att du har en innerslang som det blir genomslagspunktering på. Blir lite mer att fixa med hemmavid, men färre punkteringar i skogen samtidigt som det blir lägre vikt och den ökande kontrollen och följsamheten gör att du blir snabbare.

Instruktionsfilm om Tubeless

HISSPINNE

D.v.s. en höj- och sänkbar sadelstolpe. Många MTB-cyklister sänker gärna sadeln något för att vara mer rörlig när det blir teknisk cykling. Vilket innebär att de sitter lite för lågt när de vill kunna ta i på lättcyklade partier, som i sin tur leder till minskad effekt och ökad skaderisk. Då är en höj- och sänkbar sadelstolpe en riktigt bra lösning. Du styr den enkelt med hjälp av ett reglage på styret. Finns som standard på de flesta Trailmodellerna.

STORLEKSGUIDE MTB

Tabellen nedan är inget absolut facit, utan endast en vägledning för att hitta rätt bland våra storlekar och modeller. De flesta av våra cyklar på webben har dessutom mer modellspecifika storlekstabeller bland produktbilderna.

Ram: X-Small/14”. Person: 148 - 160 cm
Ram: Small/16”. Person: 155 - 174 cm
Ram: Medium/18”. Person: 170 - 183 cm
Ram: Large/20”. Person: 180 - 190 cm
Ram: X-Large/22”. Person: 187 - 200 cm

POSITION+

Hur ska man egentligen sitta på cykeln? När det gäller sittställning på MTB är det inte lika strikt som på landsvägscyklar, men det gör stor skillnad på resultatet. Sitter man i framåtlutat race-stuk har man lättare att utnyttja de stora muskelgrupperna i benet och blir mer effektiv. Ställningen kan dock upplevas obekväm för den som inte är van, samt att man lägger ett hårdare tryck på styret vilket ibland leder till att manövreringen kan upplevas som något ”ryckig”. Sitter man mer upprätt ökar komforten och man får lite bättre överblick, samt att manövreringen blir mjukare.
Alla som köper MTB på Cykloteket sätter vi upp enligt vår cykelinställning “Position+”. Då utgår vi från varje individs olika förutsättningar och anatomi; längd, grenmått, rygg, armar etc, men framför allt hur rörlig du är när du sitter på cykeln. Fördelarna du får genom att sitta rätt är överraskande stora. Vill man gå djupare kan vi rekommendera en Bike Fit.

Position+ på MTB innebär:
1. Mer komfort. Säger sig själv, ska du t.ex. ut och köra i tre-fyra timmar, ska ju inte bara den första halvtimmen kännas bra.
2. Minskad skaderisk. Du kan radikalt minska risken för rygg-, nack- eller knäproblem.
3. Mer effekt. Genom att optimera på din position över cykeln kan man ofta tjäna några enstaka watt här och där. Om då dessa ”enstaka watt” inträffar vid varje pedalvarv, kan du räkna med att det gör skillnad.
4. Rätt inställning på dämpare. Vi hjälper dig att ställa in dämpare. Att köra med felaktigt inställda dämpare är ungefär lika effektivt som att valla skidorna med hushållsost.

MOTIONSLOPP & MOTIVATION

Visst det är kul att cykla?! Och motionsformen MTB är faktiskt svårslagen på många sätt, men ibland kan man behöva lite extra motivation. Det är många som tycker att ett motionslopp är ett perfekt mål att sätta upp.
Ett motionslopp är heller inte mer avancerat än vad du själv gör det till. En del vill bara ta sig runt utan att sikta på någon speciell tid, medan andra vill tävla mot en kompis eller sig själv. Det där med att få bättre kondition, hälsa eller gå ner i vikt, får man på köpet.
Att motionsloppen i Sverige nu ökar kraftigt är jättekul och samtidigt viktigt för folkhälsan. I stockholmsområdet går det välarrangerade MTB-loppet Lida Loop i juni. Och i augusti går Sveriges verkliga storlopp på MTB – CykelVasan. Båda loppen har flera olika längder att välja på.

Trygghet & mångfald

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller, det finns också en hel del handlare att välja på.

Cyklotekets filosofi är att erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av ett fåtal modeller.

Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda.

Kunskap – vi har hållit på i 30 år och vår personal utbildas kontinuerligt.

Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda.

Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision.

Vi har också arbetat fram några framgångsrika koncept som du kan fördjupa dig i på hemsidan. Här är några av dem som borde vara av extra intresse för dig som kikar på ny cykel.

Cyklotekets koncept

Kolfiber vs. aluminium

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.

Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.

Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter.

Guider för ditt cykelköp

Det är roligt att köpa ny cykel, men det finns massor av cyklar att välja bland och en hel del att tänka på. Vi har lite ”hjälp på vägen” för att det ska bli lättare för dig att hitta rätt modell - se våra olika cykelkategorier med tillhörande guider nedan.

Cyklarna har vi delat in i kategorierna: Barncyklar/Juniorcyklar, Standardcyklar, Elcyklar, Hybridcyklar, Racer, Gravel Bike och MTB. 

Barncykel & guide

Standardcykel & guide

Hybridcykel & guide

Racer & guide

MTB & guide

Elcykel & guide

Gravel Bike & guide

Sittställning

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil på Essingeleden - i rusningstrafik!

Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter fyra timmars cykling som den gör de första tjugo minuterna. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Cykloteket med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.

Hos oss på Cykloteket får du dessutom inte bara hjälp med vilken typ av cykel du behöver utan även att ställa in cykeln för att optimera din sittställning. Ett koncept vi kallar Position+. Klicka här för att läsa mer.

Känner du att du vill ta nästa steg i din cykling eller om du helt enkelt upplever mycket obehag orsakat av din position på cykeln erbjuder vi en mer genomgående Bike Fit där vi verkligen gräver djupt bland siffror och mått för att optimera såväl kraft som komfort så mycket som det bara är möjligt utefter dina förutsättning.

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller, det finns också en hel del handlare att välja på.

Cyklotekets filosofi är att erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av ett fåtal modeller.

Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda.

Kunskap – vi har hållit på i 30 år och vår personal utbildas kontinuerligt.

Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda.

Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision.

Vi har också arbetat fram några framgångsrika koncept som du kan fördjupa dig i på hemsidan. Här är några av dem som borde vara av extra intresse för dig som kikar på ny cykel.

Cyklotekets koncept

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.

Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.

Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter.

Det är roligt att köpa ny cykel, men det finns massor av cyklar att välja bland och en hel del att tänka på. Vi har lite ”hjälp på vägen” för att det ska bli lättare för dig att hitta rätt modell - se våra olika cykelkategorier med tillhörande guider nedan.

Cyklarna har vi delat in i kategorierna: Barncyklar/Juniorcyklar, Standardcyklar, Elcyklar, Hybridcyklar, Racer, Gravel Bike och MTB. 

Barncykel & guide

Standardcykel & guide

Hybridcykel & guide

Racer & guide

MTB & guide

Elcykel & guide

Gravel Bike & guide

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil på Essingeleden - i rusningstrafik!

Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter fyra timmars cykling som den gör de första tjugo minuterna. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Cykloteket med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.

Hos oss på Cykloteket får du dessutom inte bara hjälp med vilken typ av cykel du behöver utan även att ställa in cykeln för att optimera din sittställning. Ett koncept vi kallar Position+. Klicka här för att läsa mer.

Känner du att du vill ta nästa steg i din cykling eller om du helt enkelt upplever mycket obehag orsakat av din position på cykeln erbjuder vi en mer genomgående Bike Fit där vi verkligen gräver djupt bland siffror och mått för att optimera såväl kraft som komfort så mycket som det bara är möjligt utefter dina förutsättning.