Med cykel mot Mallis

Att resa med cykel

140 000 cyklister har förmodligen rätt. Vi riktar blicken söderut. Till sol, värme och världens kanske bästa försäsongscykling. Till Mallorca vallfärdar tusentals cyklister varje år. Så även delar av oss som är inblandade i produktionen av Cyklopedin.

Text: Niclas Sjögren. Foto: Niclas Sjögren & Helén Backlund

”Det finns inga genvägar till den perfekta cyklingen.”

Så skulle troligtvis en och annan radiopsykolog, inte minst Farbror Barbro, kunna formulera sig. Men det är faktiskt fel. För det finns en alldeles förtjusande genväg till väldigt fin cykling. Den heter ”försäsong på Mallorca” och bjuder, relativt sett, på världens förmodligen bästa cykling. Relativt därför att resten av cyklingen inom räckhåll för svenskar är, när vi kryper ut ur vinterdvalan, kall, blöt och mörk. Mallorca har en lång tradition av turism.
Det allra första svenska charterflyget gick faktiskt till just Mallorca den 23 april 1955. Då mellanlandade man fyra gånger (i Göteborg, Malmö, Stuttgart och Marseille). I Marseille fick man dessutom övernatta eftersom planet inte hade flygtillstånd på natten.
Idag tar resan drygt 3,5 timmar från Arlanda med direktflyg. Det tog inte lång tid innan Mallorca var svenskarnas favorit. Och kanske gick det lite väl snabbt och ganska snart över styr? Grisfestpubliken bredde under 1970- och 80-talen ut sig som en kvävande våt loppig sangriastinkande filt. Under 1990 ryckte dock ön upp sig något imagemässigt och lite mer flärdbetonad turism tog fart. Kändisarna hittade hit. Är du ute efter allmän kändisspotting innebär faktiskt Mallorca ganska trygga jaktmarker.

Michael Douglas och Catherine Zeta-Jones är stammisar och några av öns främsta ambassadörer. Annie Lennox hänger ofta här liksom Claudia Schiffer, Julian Lennon och Voguefotografen Alberto Van Stokkum. Även Boris Becker har köpt hus här. Kändistätt har det varit länge. Från det att Chopin hämtade inspiration här till att prinsessan Grace Kelly firade smekmånad här. Lägg till dessa dussintals av filmstjärnor, popstjärnor, kungligheter och hemmasonen Rafael Nadal så klarnar bilden kanske. Kort sagt, det är inte svårt att samla på kändisar här. 
Men eftersom du nu läser Cyklopedin så gissar vi att du kanske också är lite intresserad av Mallorca som cykeldestination. Och då kan vi lova dig, det finns inget begränsat område på den här planeten där du stöter på fler cykelkändisar, speciellt under försäsong, än på Carretera Ma 10, alltså den slingrande landsvägen som följer bergskedjan Tramuntana på Mallorca, den största ön i ögruppen Balearerna.

Många av proffsstallen förlägger sina träningsläger på den kuperade medelhavsön. Under åren har Mallorca blivit rena epicentrum för proffsens satsning inför exempelvis de stora etapploppen. Till exempel Team Sky, med Chris Froome i spets har egen förläggning på ön där man varje år laddar upp inför säsong. Sir Bradley Wiggins, är en annan som gärna förberedda sig för stygga säsongsupptakter här. Det året han vann Tour de France tränade han givetvis på Mallorca innan det var drägligt klimat längre norrut i Europa. Han sägs för övrigt ha cyklat den mest beryktade stigningen på ön, vägen från Sa Calobra upp till Coll dels Reis (670 höjdmeter), på 22 minuter och 30 sekunder. Tycker du det verkar lite stressigt kan du istället titta på det kvinnliga rekordet som Emma Pooley satte för ett par år sedan (30.52). Vanliga motionärer brukar vara nöjda om man når passet en bit under timmen.

Visserligen har Mallorca inte lika branta och långa klättringar som till exempel Alperna men stigningarna är ändå utmanande nog att du gör bäst i att se över din utväxling om du tar med egen cykel. 39 fram och 25 bak passar bättre i Sverige. Smartare är, om du inte har lön för att cykla fort, 34 fram och 27 eller 28 bak. För det är i bergen Mallorca kommer allra bäst till sin rätt för cyklister. Bergskedjan Tramuntana, som sträcker från Sydväst till Nordost, erbjuder den absolut mest
spektakulära cyklingen. Och det var faktiskt hit de allra första turisterna som besökte ön åkte för drygt 100 år sedan. Bergen är höga, åtminstone tio toppar når tusen meter och den högsta toppen,
Puig Mayor är 1445 meter över havet. Vägen, carretera Ma 10, som slingrar sig igenom bergskedjan är världens kanske bästa väg för snygg och lagom stygg cykling. Det är ingen slump att Serra
de Tramuntana finns på Unescos världsarvslista under kategorin Kulturella landskap. Från Cap Formentor i Nordost till Andratx i Sydväst har du ungefär 14 mil svindlande vacker och utmanande
cykling att njuta av. Små bergsbyar, dramatiska serpentinstigningar och kaféer där du kan fika upp blodsockerfallet. Och nu kanske du tycker att vi fokuserar lite väl hårt på området sydväst till nordost. Men det är ganska logiskt. Att fokusera där alltså eftersom du där hittar lite av världens bästa
cykling. Med det inte sagt att det inte finns bra cykling på andra delar av ön. Men faktum kvarstår, ska du hitta Mallorcas bästa cykling ska du häcka
kring Andratx, Valldemossa, Deia, Soller, Lluc och Port de Pollenca. Väg Ma 10 alltså. Det tar långt fler än 100 000 cyklister fasta på varje år.

Flygtransporten

Givetvis tar du med din egen favoritcykel som du ägnat
så mycket tid, pengar och energi åt för att få till en
perfekt cockpit. Med SAS flyger cykelväskan gratis om
du inte flyger med den absolut billigaste ”inget-bagagebiljetten”.
Ska du ha ytterligare en väska incheckad,
kan det komma att kosta om du inte har ett blänkande
Eurobonuskort. För Norwegian gäller 400 kronor enkel
väg (om du betalar på nätet, annars dyrare). Tänk på att
du måste boka cykelväskan i förväg på Norwegian. Det
behövs inte med SAS.

Klimat

Vädret är med svenska mått mätt väldigt stabilt på
Mallorca när det är försäsong. I exempelvis april är
medeltempen dagtid 19 grader. 23 av månadens dagar
förväntas ha sol. Man packar givetvis ben- och armvärmare,
skoöverdrag, vindväst samt regnkläder ändå.
Eftersom man är svensk, eftersom det kan vara kallare
och det kan regna.

En klättring

Proffsens hemmaplan. Även om klättringen från Soller
upp till Tunnel de Monnaber (på Puig Major) är större (845
höjdmeter) än Sa Calobra-stigningen (670 höjdmeter)
så är det Sa Calobra som räknas. Det är här man jämför
sig med proffsen, eller kompisen. Vägen som är minst
sagt spektakulär, är byggd med tanke på att visa upp
denna vilda del av Mallorcas natur. Arkitekten Antonio
Pavetti var noga med att skona miljön och den dramatiska
serpentinvägen är byggd helt utan konstgjorda tunnlar.
Det enda trista med Sa Calobra är väl turistfällorna nere
vid stranden. Men det behöver man som cyklist inte bry
sig mycket om.

 

En väg

Hela bergskedjan. Andratx till Pollenca (110 kilometer) är en kuperad sanndröm för den som gillar pittoreska byar, höjdmeter och fullständigt bedårande utsikt över Medelhavet.
Kanske trampar du inte hela sträckan, tur och retur på en dag men se till att täck in så mycket du bara kan av vägen som heter Ma 10 på vägskyltarna.

Ett lopp

Mallorca 312. Med över 31 mil och 5050 höjdmeter är det många som hävdar att Mallorca 312 är en av världens tuffaste motionslopp på cykel.
Känner du att du inte har dom benen redan i april, då loppet går av stapeln, kan du trampa antingen 225 eller 167-kilometersetappen istället.

Tre fika

1. I Coll de Soller fikar du på restaurang
Ca’n Topa som öppnade redan 1880.

2. Torget i Petra. På Ca na Bel minglar
du med horder av andra lycrafetischister.

3. Valldemossa ingår om du vill göra Mallorca
på cykel. Cappuccino Valldemossa och
Can Molinas är två klassiska vattenhål.

Köptips inför resan

Multiverktyg, insexnyckelsats, energimat, antikramptabletter (i och med att Mallorca, är betydligt varmare och har fler höjdmeter än Sverige). Slang eller (tub) däck (med lim) ska du alltid ha med extra, så slipper du krångla med att leta cykelaffär även om det kan vara kul att besöka utländska cykelhandlare. Trots att cykelbranschen är ganska homogen idag kan man hitta kul lokala kläder, verktyg och andra souvenirer som inte är souvenirer.

Packa cykel

Du behöver en cykeltransportväska. Hårda väskor skyddar bra men har den nackdelen att de kan bli skeva eller rent av knäckas av seriösa arbetare i den så kallade ”krossen" (det är så bagagehanteringen emellanåt kallas internt).Dessutom är hårdskalsväskor svåra att stuva undan på det där supertrånga hotellrummet som ni fyra kompisar hyrde för att det var så billigt. Idag finns top-of the-lineväskor i mjukare material. En bra cykelväska har också något rejält att fästa cykeln i så att den inte ligger och skvalpar runt. När det gäller hjul på väskan så är två bättre än noll och fyra bättre än två. Ett bra tips är Evoc Bike Travel Bag, där du fäster cykeln i en aluminiumkonstruktion som fixerar fram- och bakgaffel. Jag brukar skruva bort bakväxeln men vet många som rest framgångsrikt utan att göra det. Risken med att skruva bort är ju att man pajar gängorna i bakgaffelörat. Och då är man ju rökt. Vågar du lägga alla ägg i samma korg packar du givetvis kläder, skor, verktyg, slangar och allt i cykelväskan. Släpp ut lite luft ur däcken så exploderar de inte i bagageutrymmet på planet.

Mer i Cyklopedin