Bli snabbare i skogen

Utan tung intervallträning

Bli snabbare i skogen

Och det utan tung intervallträning! Läs Isak Strömbergs, fd. tränare för Cykloteket Racing Team, bästa tips för att enkelt bli snabbare i skogen.

Långlopp på mountainbike har blivit en angelägenhet för den stora massan av medelålders svenskar som söker motionsformer som ger bra träning och härliga naturupplevelser.

Jag tillhör själv den skaran, att få svettas i skogen med hög puls och adrenalinpåslag samtidigt som man får andas frisk luft och njuta av underbar natur är oslagbart! Många är också de som snabbt utvecklar ett genuint intresse (läs. nörderi) kring sporten, med följden att man köper allt lättare och dyrare prylar i jakt på extra sekunder.
Det finns dock framförallt en sak som inte kostar en krona extra, men som kommer att ge dig de allra största effekterna per nerlagd träningstimme om du strävar efter att kapa tid på långloppen: teknikträning. Naturligtvis är det så att de som vinner en cykeltävling är betydligt bättre fysiskt än den ”vanliga motionären”, men jag vill hävda att den största skillnaden utgörs av förmågan att kunna förflytta sig snabbt i tekniskt krävande terräng.

Nedan följer lite kort några konkreta tips på enkla saker att tänka på för att kunna kapa minuter (jadå, det är fullt möjligt) på långloppen...

HITTA EN BRA GRUNDPOSITION

Stigcykling är en dynamisk aktivitet där du hela tiden flyttar din tyngdpunkt över cykeln- då är det viktigt att din grundposition är korrekt. Om du sitter så att du hänger på styret så kommer du att förutom trötta armar även få svårt att rycka i styret för att lyfta det över hinder och kunna ”pumpa” terrängen- din cykling blir då kantig och studsig utan naturligt flyt. Se till att du testat ut en bra grundposition när du köper din cykel, och var inte rädd för att montera på en kortare styrstam om du upplever att du har för långt fram till styret.

UPP MED BLICKEN

En naturlig reaktion när man känner sig osäker är att man fäster blicken alldeles vid framhjulet. Detta resulterar i att man får svårt att planera sin åkning och därför ofta ”överraskas” av terrängen istället för att välja den snabbaste linjen. En låg blick innebär också att du kommer att uppleva farten som otroligt mycket högre än om du lyfter blicken, och detta kommer att resultera i en massa onödigt bromsande. Lyft blicken och låt farten vara din vän!

GÖR KLART INNAN KURVORNA

Även här gäller det att du lyfter blicken och ser ut ur kurvan, dvs dit du ska. Om du ser att det svänger åt höger, håll ut så mycket du kan åt vänster innan kurvan så att du får en så ”rund” kurva som möjligt och kan komma ut ur kurvan med högsta möjliga fart. Håll ner den yttre pedalen (vänster fot i exemplet ovan) för att få ”fast” cykeln mot underlaget (om underlaget är stökigt är det bättre att hålla pedalerna parallellt för att inte riskera att pedalen slår i en sten eller rot). Se också till att göra en eventuell inbromsning innan kurvan, om du bromsar hastigt när du väl börjat svänga är risken stor att du tappar kontrollen över cykeln och får sladd. Se också till att växla ner innan kurvan så att du slipper dra igång på en allt för tung växel.

SLÄPP UT LUFT UR DÄCKEN

Kanske ett konstigt ”tekniktips”, men detta är så pass vanligt att jag måste flagga för det- det går inte fortare ju mer luft du har i däcken! Istället är det tvärtom- med ett för högt lufttryck i däcken så kommer cykeln att studsa fram i terrängen, och du kommer att uppleva cyklingen som okomfortabel och okontrollerad. Exakt hur mycket luft du bör ha i däcken beror på däckets modell, banans karaktär samt din vikt och körstil, men om du kör med slang kan någonstans mellan 1,5-2 kg vara ett bra riktmärke när det är dags att pumpa däcken.
Nu för tiden rekommenderas att köra tubeless. Se film om hur du går tillväga.

Tubeless - så går det till

Mer i Cyklopedin