Cykelvasan - Allt du behöver veta

Cykelvasan - Allt du behöver veta

Den 10:e augusti är det dags för alla anmälda att ställa sig på startlinjen till Cykelvasan. Hela vägen från Sälen till Mora kommer det cyklas i klassiska spår som vindlar fram längs nittiofyra kilometer i fantastisk svensk natur. Vi och alla som åkt loppet kan lova att det är en grym upplevelse och ett fantastiskt bra arrangemang. 

Nu är det ju inte bara fullängdsloppet Cykelvasan-90 som ingår i konceptet "Vasaloppet Cykelvasan". Vill du inte trängas med 13.000 cyklister kan du istället välja Öppet Spår som går dagen innan och är utan tävlingsmoment. Plus att dagen efter själva Cykelvasan-90, d.v.s. den 11:e augusti, körs de båda loppen Cykelvasan-45 och Cykelvasan-30. De är som namnet antyder 45 respektive 30 kilometer långa. 

Med alla klasser och längder som finns, samt en bana som är lättcyklad, blir Cykelvasan en utmaning som passar i stort sett alla. Du bestämmer själv vilket lopp och i vilket tempo det ska genomföras i, och vi har flera gånger sett hela familjer cykla tillsammans. Åldersgränsen är 8 år för Cykelvasan-30.

Vilken utmaning är din? Tävlingsklass och topplacering, slå din fjolårstid, besegra cykelpolarna eller bara att ta sig i mål? Oavsett vilket, är du förberedd kommer du få en kanondag!

Produkter från filmen

Vanliga frågor som besvaras i artikeln:

  • Vilken typ av cykel ska man ha för CYKELVASAN?
  • Vilket material på ramen ska min cykel ha?
  • Vilka hjälmar är bra?
  • Hur mycket energi behöver jag få i mig under LOPPET?
  • Vilken typ av energi är bäst?
  • Vilka kläder är lämpliga att cykla I?
  • HUR STÄLLER JAG IN MINA DÄMPARE?
  • Vilka cykelskor ska man ha?
  • VILKA DÄCK är bra till cykelvasan?
  • VILKET DÄCKTRYCK SKA JAG HA?
  • Vilka cykelbyxor har mest komfort?
  • Hur gör jag rent min cykel?
  • FLASKSTÄLL ELLER CAMELBAK?
  • Hur transportear jag min Cykel till LOPPET?

Cykeln

Nya tekniska tillbehör och snyggt designade cykelkläder i all ära, men utan cykel går det varken i teorin eller praktiken att ta sig runt! 

Det finns ju mängder av olika typer av mountainbikes och det finns också flera olika typer av underkategorier inom sporten MTB, men för svenska långlopp för MTB pratar vi uteslutande om crosscountry (XC) och XC-race. Och inte minst då för just Cykelvasan som är ett mycket lättåkt lopp med få tekniskt utmanande partier, det är däremot det allra längsta av de stora loppen.
XC är den breda, stora och vanligast förkommande motionsformen inom MTB. XC-race vänder sig till dem som vill vara först över mållinjen, eller åtminstone försöka.

Några "basic facts" du kan ta ställning till innan du väljer cykel. 
1. En lättare cykel är snabbare än en dito tyngre.
2. En fulldämpad MTB för XC är snabbare än en dito med dämpare endast fram.
3. En riktigt lätt och fulldämpad cykel, kostar mer pengar. 

Alla intresserade och entusiaster har givetvis en cykel från kategori-3 högst upp på önskelistan. Men det är en fråga som oftast även tyvärr brukar involvera plånboken. De flesta hurtiga motionärer brukar vanligtvis börja på en hardtail (en MTB med dämpare fram och stel bakgaffel), men varefter att hornen växer ut i pannan brukar det sedermera uppgraderas till en fulldämpad hoj.
Så vi kan rekommendera en fulldämpad cykel, vilket är snabbare på ojämna underlag, är mer förlåtande och komfortabelt och framför allt är roligare. På Cykelvasan brukar man också känna att man har mer energi sista fjärdedelen på en fulldämpad MTB.
Om däremot ekonomin säger emot eller om du inte är 100% frälst, är det inte alls fel att titta på en hardtail. 

Ramen då? Aluminium är ett grymt material, men kolfiber är ännu bättre. Bättre i det här fallet innebär att ramen oftast blir starkare, styvare och lättare - vilket ju då var bra.  
Hjulstorleken för dagens XC-cyklar är 29". Endast för kortare cyklister kan det vara lämpligt med 27.5"-hjul. 
När det kommer till cykelns kvalitet; hjul, komponenter, dämpare mm., är det som med allt annat - prislappen är extremt avslöjande. Men bara på Cykloteket får du äkta Livstids Servicegaranti på köpet.  
Se också till att du sitter bra på cykeln, prova gärna olika modeller i butik. Du ska sitta bekvämt samtidigt som du ska kunna ta i och känna att du har befälet gällande manövrering. Här kan Cyklotekets utmärkta personal vara till stor hjälp om du har frågor eller är osäker över något.  

Du kan också ta hjälp av våra cykelbetyg på webben om du på egen hand vill få mer kött på benen.

LÄS OM CYKELBETYG >>

 

SE ALLA MTB'S >>

Kläder för CYKELVASAN

Augusti och högsommarvärme! Kanske det... eller kanske inte?! Håll noga koll på termometern och väderprognoser, starten är ett stenkast från fjällvärlden och det kan ibland vara ganska krispigt i luften. 
Klä dig smart! Om du startar tidigt på morgonen så undvik att klä dig för varmt, det blir varmare under dagen. Testa lite olika klädkombinationer under träningspassen innan Cykelvasan och som sagt ha stenkoll på väderprognosen för tävlingsdagen, så du känner att du är väl förberedd och har koll på läget och cykelgarderoben dagarna innan start. 
Nummer ett i att klä sig smart – undvik plagg i bomull. Bomull är mjukt och skönt men det binder vatten. Blöta plagg kyler ner din kropp, inte minst vid cykling då fartvinden är stor, och börjar du att frysa så kommer du garanterat att prestera sämre.
Just när det kommer till MTB brukar inte kraven på superslimmade plagg vara lika stora, eftersom fartvinden och aerodynamik inte är av lika stor faktor som på landsvägscykling. Fast om det är något MTB-lopp där du ska prioritera tightare kläder, är det i så fall just på Cykelvasan. 

Cykelbyxor

Att ha en bra cykelbyxa med fin dämpande vaddering i grenen kan vara den enskilda skillnaden mellan glädje eller pina under Cykelvasan. Vi rekommenderar ett par schyssta hängselbyxor eller Bike Shorts med bra passform och dämpande vaddering i grenen.
Det har blivit allt mer poppis med "Bike Shorts" inom MTB. D.v.s. shorts med invändig cykelbyxa. Fördelen är att shortsen ger ett bättre skydd mot väder och lerstänk, samtidigt som de skyddar dyra cykelbyxor.

SE ALLA CYKELBYXOR >>  

 

Tröja

Välj en tröja i funktionsmaterial. Ju tightare den sitter, desto mindre som fladdrar i fartvinden. Men hur tight passform bestämmer du naturligtvis helt själv. En riktig cykeltröja har dessutom alltid fickor på ryggen där man kan förvara allt från energi till extra kläder.
En lång dragkedja är att föredra om du vill få extra svalka, samt att tröjan blir mycket enklare att ta av och på.
Har du en äldre cykeltröja, med grövre textilfibrer, bör du ha ett tunt underställ för att hålla komforten på topp.

SE ALLA CYKELTRÖJOR >>

 

Handskar

Med dämpande gel i handflatan minskas trycket på nervbanor som annars kan stråla obehag/smärta ända upp till axlar och skuldror. Däremot för MTB brukar många vilja ha handskar med tunn stoppning för att få bättre känsla om styre och reglage. Är också betydligt vanligare med långfingrade handskar som skyddar bättre vid vurpor, men då helst tunna och med bra ventilation.

SE HANDSKAR >>  


Jacka/Väst

Om det inte är varmt ute, se till att du har någon form av vindskydd på överkroppen; väst eller jacka. När är givetvis individuellt, men runt 15 grader för väst och vid under 10 grader rekommenderas jacka. Om det bli varmt under loppet bör jackan/västen vara enkel att komprimera för att ta liten plats i packningen. Vid regn bör givetvis ett vattentätt plagg tas i beaktning.

SE ALLA JACKOR & VÄSTAR >>


 

Underställ

Ett mjukt riktigt tunt underställ, som hjälper till med fukttransport för att hålla dig torr och sval, brukar höja komforten avsevärt och du slipper samtidigt svidande bröstvårtor. Vanliga underställ, främst för vinterbruk, bör endast användas om det är kyligt ute. Vad som räknas som ”kyligt” är individuellt att bedöma.

FLER UNDERSTÄLL >>

 

Strumpor

Välj ett par riktigt sköna strumpor i funktionsmaterial. Enligt stilpolisen ska de vara vita och ha en längd på exakt roten ur 3,1465 över slutet på fotknölen, men i ärlighetens namn är det inte så noga. Fokus på komfort!

JÄTTEMYCKET STRUMPOR >>

 

 

TIllbehör

En mountainbike, hjälm och lite kläder - behöver man något mer eller? Ja, en hel del faktiskt! Vissa tillbehör må vara helt avgörande, medan andra är mer för kul, men vi kan nog konstatera att det behövs en del extra prylar för att ta sig de drygt nio milen i spåret på bästa möjliga sätt. Skor och pedaler är i princip lika viktiga som hjälmen och cykelbyxorna, eller för all del som vätska och energi.
Visst, tekniskt sett tar du dig även runt utan saker som cykeldator eller balla brillor, men både dessa kommer garanterat göra en stor positiv inverkan på din upplevelse. Och i ärlighetens namn... visst är det rätt kul med fina cykelprylar?

Cykelskor

Kanske en av de viktigaste prylarna för cykling i allmänhet som blir extra viktig när man står på startlinjen och vill prestera sitt allra bästa. Vi rekommenderar att i första hand kika på en sko med hög komfort, det brukar bli trevligast i slutändan. I andra hand vill man ha en så styv sula som möjlig för effektiv kraftöverföring. Det kan dock underlätta om sulan har lite flex som gör det lättare att springa med skon, vilket kan hända om du behöver lägga upp cykeln på axeln. 
Se till att skons fastsättning fördelar trycker runt om hela foten så du eliminerar tryckzoner, vilket kan leda till obehag eller smärta. BOA-spänne är en riktig höjdare just när det kommer till den frågan. 

FLER MTB-SKOR >>

 

 

Pedaler

Du kan ha världens bästa cykelskor, men utan rätt pedaler kommer du inte långt. Just vilket system man ska välja för MTB råder det ingen tvekan om; Shimano SPD är det som gäller. SPD är i dagsläget ohotad etta world wide. De är enkla att klicka i och ur, och ger dig bra rundtramp och ökar din kraftöverföring markant. Hela 15-30% mer krafteffektiv faktisk, men det beror lite på vad man jämför med.  

Att sitta fast i pedalerna med skorna och ta sig loss på ett smidigt sätt kan till en början kännas lite läskigt för vissa, men med lite vana och träning garanterar vi att det kommer kännas lika lätt som att svänga eller trampa!

SPD-PEDALER >>

 

NÄMEN! KAMPANJ PÅ SKO/PEDAL-PAKET >>



 

CYKELHJÄLM 

Obligatorisk utrustning som finns i en rad olika utföranden där alla visserligen går att använda men kanske inte är optimala för uppgiften. I säkerhetsväg rekommenderar vi starkt att man överväger en modell med MIPS- eller Wavecel-teknologi, då dessa skyddar avsevärt mer än en “vanlig hjälm”.  

I stilväg är det hjälmen med skärm som gäller när man kör mountainbiken i skogen. Skärmen skyddar mot sol och lågt hängande grenar. Ju fortare du kör, eller ju mer du svettas, ska du ha en modell med bra ventilation och låg vikt. Ja, tillhör du eliten kan du i princip ha en landsvägshjälm på Cykelvasan.
Se till att hjälmen sitter riktigt bra på skallen, det värsta som finns (nästan) är en hjälm som vandrar omkring på huvudet så fort det blir lite stökigt.

MASSOR AV HJÄLMAR >>

 

 

SOLGLASÖGON

Kanske den pryl som estetiskt ger mest tillfredställelse. För hur snabb känner man sig inte i ett par riktigt balla brillor?  

Är dessutom ett måste om man ska cykla långt och fort. Skyddar mot såväl vind som insekter, stenskott och annat skräp i luften samt regn om man har lite otur. 

En bra lins gör det dessutom mycket lättare att se hinder på vägen vilket gör att dina solglasögon nästan blir lika viktiga som hjälmen när det gäller säkerheten! 

 

 

SJUKT MYCKET GLAJJOR >>




VÄTSKA & FÖRVARING

Dricka bör man annars dör man. Vi behöver inte gå djupare i frågan än det konstaterandet. Flaskställ med vattenflaska i gör naturligtvis jobbet, men vanligast är ändå att man bär drickat i ett ryggburet vätskesystem, eller vanligt kallat Camelbak (som i.o.f.s. är ett varumärke). Med en Camelbak löser du ju även fråga nummer två i rubriken. Förutom vatten får du med dig de absolut nödvändigaste prylarna; slang, däckavdragare, pump och energi. Drickat blir dessutom klart mycket mer lättillgängligt och det är mycket enkelt att bara ta sig en liten sipp när man vill - bra, det gör att du oftast dricker mer.  
Kör du inte med vätskeryggsäck bör du nog komplettera med en sadelväska för "måste prylarna".

FLER SÅNNADÄRINGA VÄTSKERYGGOR >>

CYKELDATOR & GPS

Kanske ditt bästa verktyg för att både disponera krafterna rätt och att hålla motivationen uppe när det börjar bli motigt!

Finns lite olika varianter där de enklare visar hastighet, distans och tid. Medan de mer avancerade GPS:erna har en rad olika funktioner som inkluderar puls (med pulsband), watt, smartphoneaviseringar och till och med hur mycket du behöver äta! Plus mycket mer. Allt är kanske inte nödvändigt, men det är kul och kan mycket väl höja motivationen.

 

MER TEKNIK BITTE >> 



DÄCK och slang (eller utan...)

Att välja rätt däck inför Cykelvasan kan för en del upplevas lika stort som att valla skidor för längdlandslaget under OS. Det finns en rad olika alternativ som passar till olika underlag och konsekvenserna av att välja fel kan resultera i totalt misslyckande! Fördelen för dig jämfört med vallalandslaget är att du slipper folkets vrede vid eventuella felval!
Men inför just Cykelvasan kan du vara lugn. Banan är slät och du kan koncentrera dig på att välja bland de lättrullade däcken. Endast om det är riktigt blött i spåren kan mer mönstrade eller allrounda terrängdäck komma i fråga.

Det man bör tänka på är att hålla koll på vädret några dagar i förväg då detta har en avgörande roll i hur underlaget kommer se ut på tävlingsdagen. Regn och rusk brukar resultera i en lerig resa, medan högsommarvärme och torka brukar ge damm och torra stigar. Har man tur och det är torrt i spåret bör man välja ett däck med mindre mönstring då detta har ett lägre rullmotstånd och man kan dessutom köra med aningen högre tryck i däcken då man inte behöver oroa sig över att bli av med grepp över sten och rötter. 

Är det däremot monsunsäsong i Dalarna får man tänka om lite. Leriga stigar kräver nämligen lite mer av däcken och här bör man kika på en modell som har något högre dubbar och grövre mönstring. Dessa mer "regnanpassade" däck har ofta en mönstring som både är framtagen för att ge grepp men även för att smuts och lera som fastnar ska försvinna så lätt som möjligt. Vid blött väder kommer även gummiblandningen in i bilden till större del, det är nämligen den som till största del ser till att man får grepp på t.ex. blöta rötter och hala stenar. 

Däcktryck då? Enligt våra erfarenheter från service och depåer längs spåret är det många som kör med allt för högt däcktryck. Det leder till en stötigare resa som kostar kraft och även ger en orolig cykel i de snabba partierna.
Lufttryck i Bar till däck 29x2,2" för en person med utrustning som väger:
75-80 kg: 1,7 fram / 1,9 bak
80-85 kg: 1,8 fram / 2,0 bak
85-90 kg: 1,9 fram / 2,1 bak

Men det är med slang då? Är de helt ute eller? Ja, typ... Visst, att köra med Tubeless (eller slanglöst som vi kan översätta det till) må kanske inte riktigt vara dubbelt så snabbt men det finns väldigt få nackdelar. Med tubeless har man lägre rullmotstånd, även vid lägre däcktryck, större skydd mot punktering samt lägre vikt. Den enda nackdelen egentligen är att det kan vara lite krångligt med vätska och tryckluft när man väl monterar på hela ekipaget vilket kan vara en motivation för vissa att ändå köra på en klassisk slanglösning. Om du känner dig träffad, men vill få ner rotationsvikten, är tipset från coachen att kika på slang från Tubolito. Superslang - halva vikten men dubbelt så stark!

Vid sol

Grattis! Sol på schemat och torra snabba spår hägrar. Välj ett däck med lågt rullmotstånd och låg mönsterprofil. Då tar du dig snabbare fram och behöver inte bekymmra dig för bristande grepp i varken kurvor, klättringar eller utförskörningar. 

 

Vid regn

Nu blir det blött och lite mer utmanande, men å andra sidan dammfritt. Men oroa dig inte, med rätt däck är det faktiskt rätt kul att cykla på blöta banor. Trots att Cykelvasan har släta spår kan det vara bra att kika på däck med något mer mönstring och erkänt bra gummiblandning, då kommer du dansa fram över just blöta underlag och receptet för succé är i hamn.
Och du - det blir svinballa bilder på Instagram om man har massa lera i fejjan!

Cykeltransport

Att transportera sig med hjälp av cykel runt banan är såklart vad det hela handlar om, men att transportera själva cykeln till starten är ju även det en förutsättning för att man ska ens kunna inleda äventyret! Cykeln ska dessutom helst vara i ett stycke och om den inte fått massa repor från att ha legat hopplockad under ett gäng resväskor i bakluckan är ju även det en bonus!

Appro på transport, glöm inte att boka buss från målgången i Mora tillbaka till Sälen om du behöver det. Bokning av buss gör du på Vasaloppets hemsida.

För att göra den egna cykeltransporten på ett så smidigt, säkert och krångelfritt som möjligt bör man göra likt vi på Cykloteket gjort i många år - nämligen jobba med Thule. Det här svenska företaget är, och har varit, branschledande när det gäller cykeltransport på bil sedan typ föralltid och har smidiga lösningar för de flesta typer av bilar och för både en och flera cyklar. 

LÄS VÅR MONTERINGSGUIDE >>

 

TILL ALLA THULEPRODUKTER >>

 

Värt att tänka på:
  • Om du har cykeln på taket - använd någon form av "flugskydd" vid styre och styrhuvud, speciellt om du kör sent eller på natten.
  • Lasta aldrig över rekommenderad vikt. Risken är då att en lite för snäv kurvtagning skickar cykeln i diket.
  • En tunnel som ser låg ut framför dig? Dubbel-, trippel- och quadtruppelkolla hur högt cyklarna går på taket...
  • Däck får inte hänga över avgasröret, i.s.f. blir det till att köpa nytt.
  • Garage eller carport hemma? Säkerställ att du inte kan köra rakt in när du är tröttmössa och har ögonstenen på taket.
Montering på taket

Beroende höjden på din bil ett ganska smidigt sätt transportera cykel. Fördelen är ju att du fortfarande kan öppna bakluckan utan hinder och att cykeln står skyddad om du skulle blå påkörd bakifrån. Skyddet avtar avsevärt vid låga tunnlar...

 

Montering bakom bilen

Thule har lösningar för montering både på dragkrok och baklucka. Principen är dock densamma där cykeln hamnar bakom bilen där den i jämförelse med takmontering tar mindre vind och kan på så vis minska bränsleförbrukningen. Se bara till att hjulen inte är framför avgasröret då avgaser kan förstöra både däck och hjul! 

DÄMPARINSTÄLLNINGAR

Precis som med det dagliga livet - trist med dålig inställning!
Att ha korrekt inställningar och lufttryck i dina dämpare är minst lika viktigt som att dina växlar är justerade eller att du har rätt tryck i däcken. Kolla filmen här intill och följ Fredriks instruktioner så ska du se att det blir bra.

Och när du väl har kollat på filmen kanske du inser att du behöver...

ALRIGHT - SHOW ME THE DÄMPARPUMPAR >>

 

CYKELVÅRD

Ge din cykel en riktig omgång med kärlek efter loppet. Ja egentligen bör cykeln få rimliga doser med vård efter varje cykelrunda.
Andra mekhandbok 3:15 "En rengjord cykel fungerar som den ska och håller jävligt mycket längre."

Vi lämnar över ordet till Fredrik...

ELLER LÄS VÅRDGUIDEN >>

 

Energi

När det gäller energi och energiintag under träning och tävling finns det förmodligen lika många teorier, tankar, tyckare och tänkare som det finns produkter och i många fall är den ena inte den andra lik. Det kan alltså ibland vara klurigt att veta exakt vad som är rätt - något som kanske inte är så konstigt då det faktiskt kan finnas flera rätta svar. Våra kroppar fungerar nämligen olika såväl före som under och efter fysisk aktivitet vilket gör att det sätt som fungerar för någon kanske inte gör detsamma för någon annan. Vi rekommenderar därför att man alltid testar sin energiplan eller intag på träning innan man tävlar, för vem vill behöva underprestera eller i värsta fall avbryta sommarens stora mål eller säsongens viktigaste tävling för att magen krånglar? 

Före
  • Träna på att träna med intag av kolhydrater/energi under tävlingsliknande träningspass.

  • Dra ner på träningen 3-5 dagar innan start.

  • Börja äta lite mer 2-3 dagar innan samt drick lite extra vatten.

  • Ät långsamma kolhydrater.

  • Ät bra fetter.

  • Ät bra och lättsmält protein.

 

  • Ät lite oftare/mindre portioner varje gång.

  • Ta bort fibrer och svårsmält mat 1-2 dagar innan.

  • Dra inte till med en brakmiddag kvällen innan.

  • Ät en normal frukost på morgonen utan fibrer.

  • Om du har svårt att äta innan start - inta kolhydrater i flytande eller mer lättsmält form som starkt blandad sportdryck eller gels. 80-100 gram kolhydrater 1-2 timmar innan start.

Under
  • Börja fylla på tidigt! Risken med att vänta för länge är att du "går tom" och närmar dig den berömda väggen. 
  • Fyll på med något varje halvtimme, 30-50 gram kolhydrater/halvtimme (60-100 gram/timme) beroende på belastning och intensitet.
  • För mycket intag varje gång kan leda till ett för hög koncentration av sockerarter/kolhydrater vilket kan ligga kvar i magen längre och orsaka magproblem.

 

  • Några exempel på mängd kolhydrater per produkt: 2-3dl sportdryck = 20-30 gram, 1 gel = 20-30 gram, 1/2 bar = 15-20 gram.
  • Drick även vatten för att höja hastigheten på matsäckstömningen.
  • Undvik fett och protein under loppet då dessa näringsämnen tar längre tid att bryta ner och sänker tömningen av magsäcken vilket resulterar i långsammare energi till de arbetande musklerna. 
Efter
  • Efter ett lopp är kroppens depåer tomma och man är i ett öppet fönster för både energiintag och för infektioner.
  • Immunförsvaret är stängt och en muskelnedbrytning är pågående. 
  • Även salt- och vätskebalansen är påverkad.
  • Fyll på med snabb energi, snabba proteiner/aminosyror, salter mineraler och vitaminer. Helst inom 30-45 minuter efter avslutad aktivitet.

 

  • Inom ett par timmar bör man äta riktig mat med snabba/lättupptagliga kolhydrater, bra fetter och bra och uppbyggande proteiner.
  • Fyll på med vätska, gärna med någon form av saltlösning eller elektrolyter. 
  • Efter hårda tävlingar bör man vila 2-3 dagar samtidigt som man äter, dricker och sover bra. 

LYCKA TILL PÅ CYKELVASAN!