Däckguide

 

 

 

 

 

 

 

DÄCKGUIDE

 

Dina däck är ditt ekipages enda kontakt mot marken, så du behöver inte vara någon erfaren cyklist för att känna skillnad. Faktum är att däck i vissa lägen kan vara den del på cykeln som gör störst skillnad i både fart och komfort. Några sanningar att tänka på:

1. Vikt

Ett däck är en roterande massa längst ut på ditt hjul - d.v.s. det ställe på cykeln där vikten har störst påverkan. Vill du bli snabb, ska du ha ett så lätt däck som möjligt.


2. Punkteringsskydd

Punktering, tillsammans med motvind, är cyklistens fiende no.1. Därför bör däcket ha ett inbyggt punkteringsskydd (breaker). Det kan bestå av ingjutet extra lager av ett hårdare gummi, vilket funkar bra men väger mer. Eller så består det av en tunnare remsa, ibland i något fantastiskt supermaterial, som ligger mellan corden och gummit. Den här typen av breaker bör inte bara vara seg och stark, den ska dessutom vara elastisk för att inte försämra däckets följsamhet.

3. Mönster vs gummi

Det lilla mönster som finns på landsvägsdäck är bara psykologi! Det är endast där för att ge skenet av att ge grepp, när det i själva verket är gummiblandningen som avgör vilket grepp däcket har. Däremot på grövre mönstrade däck, för t.ex. MTB, har mönstret stor betydelse. Större klackar (gumminabbar) ger bättre grepp, men gör att det rullar långsammare. Är det glest mellan klackarna packas inte lera fast lika lätt, men däcket rullar sämre. Så när du ska köpa MTB-däck gäller det att välja ett mönster som passar till det underlag som du vanligtvis cyklar på.
På finare däck finns det två gummiblandningar (double compound). På sidorna är det ett mjukare gummi som ger bra grepp vid kurvtagning, och i mitten en hårdare gummiblandning som är snabbare och ger däcket bättre livslängd.

4. Däcktryck

Kanske det viktigaste av allt och något man själv får se till att sköta. Med rätt tryck (står på däcksidan) rullar däcket MYCKET bättre och har MYCKET bättre punkteringsskydd och får MYCKET bättre livslängd. Tips: Köp en fotpump med manometer!

5. Vad mer?

Är däckets kanttråd i kevlar, istället för stål, blir däcket avsevärt lättare och samtidigt vikbart. Om däckets stomme (corden) är tunn och tät blir däcket följsammare och ger bättre väghållning. Cordens täthet anges i Treads per inch (TPI).

En summering...

...blir lätt lite motsägelsefull. Ju lättare däcket är desto snabbare går det. Medan ett tyngre däck, med mer material, har bättre livslängd och oftast bättre punkteringsskydd. Mjuk gummiblandning ger fantastiskt grepp, men slits oftast ut snabbare. Tänk igenom vilken/vilka egenskaper du prioriterar innan köp av däck och vill du att ditt nya däck ska vara bra på det mesta, får du nog vara beredd på att lägga någon hundring extra.
Annars är du välkommen till Cykloteket där vår kunniga personal kan hjälpa dig att navigera rätt i däcksdjungeln.

POPULÄRA Racerdäck

POPULÄRA MTB-däck

Däck för standard- och hybridcyklar