Så gör du en ego- och kompislapp.

Egolapp fixar skiten!

En så kallad egolapp måste nog vara året-runt-cyklistens mest effektiva självfix för att få sin cykel att bättre stå emot det svenska vägklimatet under vinterhalvåret.

Det handlar helt enkelt om en förlängning av stänkskärmen fram. Själva skärmen skyddar din överkropp och ditt ansikte, men nedanför den där sista biten sprutar det grus, salt och smuts (läs: skit) rakt in i din drivlina. En stryktålig stänklapp dubblar livslängden på din drivlina och spar mycket på dina skor.

Man kan även göra en förlängning på bakskärmen. Kallas då för ”Kompislapp” och är mer eller mindre ett måste om du ska köra i klunga med bibehållen vänskap med cyklisten bakom.

För att skrida till verket behöver man en mjuk och stryktålig plastbit som inte spricker. Förslagsvis en Ass Saver, materialet är jättebra och utformningen finns ju redan där så att säga. Du behöver en borrmaskin för håltagning och helst ett popnit-verktyg. Det går att använda skruv och mutter eller i värsta fall buntband – men absolut hållbarast och cleanast resultat får man med popnitar.

 

  1. Måtta var egolappen ska sitta på framskärmen.
  1. Håll i hårt och borra ett hål i mitten av framskärm och egolapp.
  1. Poppa dit en popnit.
  1. För att egolappen ska sitta fast ordentligt borrar du nu två nya hål på varsin sida, strax under det första hålet.
    Poppa igen.
    Häpp! Nu sitter den ordentligt fast.
  1. Efter det kan man trimma till egolappen lite om man vill. Är inget måste, för vi pratar inte om något skönhetsingrepp. Endast funktionalitet – vilket i sin tur leder en bättre fungerande cykel och bättre driftsekonomi.

Andra snabba tips för vinterhalvåret:

  • Byt din torra kedjeolja (Drylube) till en med bättre vidhäftighet (Wetlube).
  • Översmörj (…om det nu finns ett sånt ord) inte kedjan och torka efter en stund bort överflödig olja, annars binder den bara mer smuts.
  • Håll cykeln ren! Och du som kör med fälgbroms bör regelbundet göra rent fälgsidorna.
  • Ta en tops doppad i fett och tryck ner i insexskruvarna på cykeln. Det förhindrar fula missfärgningar av rost.
  • Se till att du syns ordentligt i trafiken; framifrån, bakifrån och från sidan.

 

Mer i Cyklopedin