Guide cykelhjälmar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GUIDE CYKELHJÄLMAR

 

En cykelhjälm köper du inte för att se snygg ut!
Du köper den för att skydda ditt huvud!
ur säkerhetssynpunkt är passformen det viktigaste - ju bättre hjälmen sitter på ditt huvud, desto bättre kommer den att skydda.


Prova ut hjälmen

Just därför bör man prova sig fram och gärna testa några olika modeller. Tänk på att vi alla har olika huvudform och våra hjälmmärken kommer även de med någon liten skillnad i passform.
Det vanligaste misstaget är att man köper en för stor hjälm. Varför? De flesta hjälmar är idag utrustade med ett justerbart nackstöd, med vilket du även kan få en för stor hjälm att sitta bra genom att "spänna" fast den. Resultatet blir då att du får glipor mellan skallen och hjälmen, är gliporna stora innebär det en ökad skaderisk om olyckan är framme. Du bör sträva efter att få en hjälm som sitter så tight som möjligt mot huvudet utan att trycka. Men är hjälmen för trång, kommer du tids nog att få huvudvärk.

De billigare hjälmarna är så kallade ”Onesize”, d.v.s. de kommer endast i en storlek. Men har man just den storleken på sitt huvud och hjälmen sitter bra, så kommer den att skydda huvudet lika bra som en dyrare hjälm. Har man däremot inte ett genomsnittshuvud får man testa de hjälmar som kommer i varierade storlekar. På alla hjälmar finns storleksangivelser i hjälmen och på kartongen.

Efter säkerhet och passform kan man väga in aspekter som; ventilation, vikt, utseende, aerodynamik och pris.
Cyklar man längre sträckor, tränar, eller har lätt för att svettas, ska man naturligtvis ha en hjälm med god ventilation. Då helst med ventilationshål på sidor och även i nacken för bättre luftgenomströmning. På exklusiva hjälmar finns det invändiga luftkanaler som ökar ventilationen ytterligare.

Sitter man upprätt på sin cykel är hjälmens vikt inte lika avgörande som om man har en sportigare sittställning. När man sitter framåtlutad, bär man i högre grad upp huvud och hjälm med nacken, då vill man absolut inte ha en tung hjälm.
Det finns hjälmar med skärm som oftast anges som MTB-hjälmar. Men oftast är hjälmen i sig inte specifik för just MTB, även om skärmen kan skydda mot lågt hängande grenar. Skärmen skyddar också mot sol och regn. På vissa hjälmar är skärmen avtagbar. Cyklar man däremot i terräng, där huvudet skakar mer, vill man inte ha en hjälm som ”vandrar omkring” på huvudet. Blir då naturligt att vilja ha en lätt hjälm med grym passform.

Finare hjälmar är tillverkade med så kallad InMold-teknik. Det innebär att hårdskalet (det yttersta lagret) är fastgjutet i hjälmen och fungerar som en yttre armering. Till skillnad från enklare hjälmar då skalet är limmat eller tejpat mot hjälmen. Det innebär att man kan göra InMold-hjälmar lättare och bättre ventilerade. I exklusiva cykelhjälmar, med många ventilationshål, finns det dessutom ibland ingjutna förstärkningar.

Cykelhjälmar är vanligtvis tillverkade av EPS-foam - det som liknar frigolit. Det är mjukare och mer elastiskt, än just frigolit, för att vid en kollision deformeras efter huvudet och minska skaderisken. Men med tiden stelnar denna EPS-foam och vill man vara säker bör man därför byta hjälm åtminstone var femte år.

När du ska prova en hjälm bör du inte bry dig om remmarna, de är ändå inte injusterade och har inget med hjälmens passform att göra. Remmarna justerar man enklast i lugn och ro hemma framför spegeln. Det tar kanske fem minuter, men är inget man efter det behöver göra igen.

Bland våra hjälmar hittar du flera modeller med toppbetyg i Folksams test "Cykelhjälmar för vuxna 2017" samt "Cykelhjälmar för barn 2017".

Onesize

City

Träning/Tävling
Junior

MTB

Aero

MIPS

Mips är utvecklat genom forskning på Karolinska Institutet och sprider sig snabbt till olika sporter eftersom risken för hjärnskador här radikalt kan minskas. Efter omfattande studier vet man att hjärnan rör sig i kraschriktningen även om själva huvudet stannas upp av hjälmen. Och den vätska hjärnan ligger inbäddad i räcker inte till vid kraftiga smällar. MIPS är ett rörligt invändigt system som hjälper huvudet att röra sig i rätt riktning för att bättre skona hjärnan. Resultatförbättringen är häpnadsväckande.

De flesta cyklister som skadas varje år kör omkull utan inblandning från övrig trafik. Mer än hälften av de cyklister som omkommer skulle ha överlevt om de använt hjälm. I Stockholm (2009) skadades 68 personer varav 2 omkom. Samma statistik för hela Sverige 2009 var att 302 cyklister skadade sig allvarligt i trafiken. Som jämförelse kan vi ta 1990, då låg den siffran på 772. Det är lag på att bära cykelhjälm när man cyklar om man under 15 år.

LÄS MER OM MIPS >>



NÅGRA POPULÄRA MIPS-HJÄLMAR: