Äntligen kommer cykeln in i bilden. Redan 1955 sponsrade Faema sitt första cykellag och tack vare succén med E61 kunde de fortsätta att utveckla sin cykelverksamhet samt även kontraktera Eddy Merckx (1968-70), kanske världens genom tiderna bästa cyklist. Eddy var bildskön och coolness personifierad. Men det handlade inte bara om att vara cool, kaffet påverkade också prestationen på ett positivt sätt. Tidigare energisatte sig cyklisterna med öl, vin och champagne, även i lopp som Tour de France. Hur mycket man än vill hitta bilder på tidiga hjältar som Fausto Coppi med en espressokopp under näsan så kommer det inte att hända (däremot finns det tyvärr bilder på när Coppi äter glass, denna annars så fantastiskt fulsnygga supercyklist med oslagbar swag).
Tom Simpson var kanske, förhoppningsvis, den sista att dricka stark alkohol under Tour de France. Det blev också det sista han gjorde.
“Cycling and coffee simply go hand in hand. The first few hours of a ride are fueled by the morning cup. Easy coffee shop spins are the standard on the cruisy days, no matter if you’re in America, Australia, Italy, Spain, or Belgium. From the amateur through to the professional ranks, seeing a sleek, road bike parked outside of the shop just makes sense.”
I den italienska kaffekulturen ingår det att en espresso ska intas stående och kanske kan ni se bilden framför er; en cyklist stående i en kaffebar, hängande på bardisken med ena armbågen, sippandes på en espresso med cykeln inom inte allt för långt avstånd. Det är vackert.
Faema är inte det enda företaget som sponsrat proffslag, vi har även sett Café de Colombia, Saeco, Caffita och Segafredo ta plats på cykeltröjorna i proffsklungan. Och utanför min egen dörr kan jag se att Balck Coffee sponsrar ledartröjan i Stockholms Landsvägscup.