Kaffeskolan "Kaffe och cykel"

Kaffeskolan del 8 - Kaffe & cykel

I detta avsnitt i Kaffeskolan ska vi avhandla relationen mellan cykling och kaffe. Vi kan väl börja med att titta på vetenskapligheten. Kaffe är världens mest konsumerade stimulantia och studier visar att koffein kan öka vår prestationsförmåga med 2-5%.

Studier kring kaffe och koffein

Vad vi vet om koffeinet är att det väcker kroppens stressystem och stimulerar utsöndring av adrenalin och dopamin. Koffeinet motverkar också adenosin som är en signalsubstans i vårt nervsystem. Adenosinet gör oss trötta och utsöndras extra mycket vid hårt arbete. Koffeinet binder upp sig vid de receptorer som normalt fångar upp adenosinet och blockerar därför dess effekt och vi blir piggare istället för naturligt trötta.

Tidigare studier om koffeinets positiva effekter hävdar också att koffeinet binder upp glukos som behövs vid lång ansträngning samt att koffeinet förbättrar kroppens fettförbränning.

Senare studier beskriver att koffeinet främst har effekt på hjärnan och effekten beror på att vi inte upplever lika stark ansträngningsnivå och därför kan pressa oss hårdare. Koffeinet ger adrenalin, minskar känslan av trötthet och ökar mentalt fokus. Det handlar alltså om en påverkan som gör att vi orkar träna mer även när hjärnan protesterar.

Men forskning visar också på att det inte är alla som förbättrar sin förmåga med koffein. I en studie fick vissa personer sämre resultat och det skiljde sig även i tiden efter att man intagit koffein, vissa fick effekt efter mindre än en timme och för vissa krävde det upp till två timmar. Alla behöver därför undersöka hur de själva fungerar för att få ut bästa möjliga effekt. Bra att känna till är att koffeinets effekt halveras efter cirka 3-6 timmar.

Hur mycket koffein behöver vi då få i oss? Precis som med watt behöver mängden koffein ställas i relation till vår vikt och vad jag kan hitta på internet är 3mg per kilo är den högsta dosen som krävs för att skapa en fördelaktig effekt. Du kan alltså även få effekt av en mindre dos. Rekommenderad dos verkar var 3-6mg/kilo. En dödlig dos är cirka 150mg/kilo och är i praktiken omöjlig att uppnå. En annan studie från 2014 gjord av EUs organ för matsäkerhet ger ett mer generaliserat svar och hävdar att en kopp kaffe behöver innehålla minst 75mg koffein för att ha en uppiggande effekt.

Vi vet sedan tidigare avsnitt i denna kaffeskola att robustabönan innehåller lite mer koffein än arabicabönan och vi vet också att en ljusrostad böna innehåller liiite mer koffein än en mörkrostad böna. Men den största skillnaden gör storleken på din kopp och antal koppar du dricker. En kopp bryggkaffe innehåller ungefär lika mycket koffein som en dubbel shot espresso, cirka 80-90mg. Att jämföra med en Coca Cola på 33cl som innehåller 32mg koffein.

Men cyklister som köper Coca Cola gör det mest för effekten av den stora mängd socker (och kanske smaken av koffein) som finns i drycken. En Coca Cola på 33cl innehåller cirka 10 sockerbitar och effekten av dessa är mycket snabbare än koffeinet som behöver cirka 15 minuter på sig för att ge effekt. Jämförelsevis innehåller en energidryck på 25cl upp till 80mg koffein och ungefär lika mycket socker som 33cl Coca Cola.  

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det finns ett samband mellan koffein och förbättrad prestation. Är det då dopning? Tidigare begränsade WADA antalet espressoshots till åtta per dag men den (dumma) regeln togs bort för 15 år sedan. Om socker är tillåtet så ser jag själv ingen anledning till att koffein inte skulle vara det. 

Kaffe & cykel genom historien

Om vi ska titta lite på den kulturella kopplingen så behöver vi bege oss tillbaka till Italien under 50-talet och Faema Cycling Team med legenderna Eddy Merckx och Vittorio Adorni. Eddy Merckx som kanske är världens bästa cyklist någonsin bar under många år den fagra tröjan med Faema på bröstet. Även andra kafferelaterade företag ha också sponsrat och präglat cykelvärlden, exempelvis Café de Colombia, Saeco och Segafredo.   

Vi har berört ämnet tidigare och kanske finns det ingen vackrare sinnesbild än att tänka sig en italiensk espressobar någon gång på 50-talet, med ett gäng cyklar parkerade utanför och cyklister som med armbågen lutar sig mot bardisken och surplande sveper sina korta espressos. Jag planerar just nu en längre bike-packingtur i södra Italien och detta är en av de målbilder jag har framför mina ögon!

Den sociala kopplingen mellan kaffe och cykling sparar vi till avslutande delen i den här kaffeskolan som handlar om konceptet cykelcafé.

Slutligen får vi vara tacksamma för att engelska Team Sky inte var dominanta under 60-talet, då hade vi cyklister kanske druckit té idag och det är som ni vet inte det allra minsta coolt. :-)

Bild: Eddy Merckx

Källor: Presteramera.com, wikipedia.com, mumac.it, cyclingtips.com.

Mer i Cyklopedin