Byte av kedja och kassett

BYTE AV KEDJA OCH KASSETT

INGA PROBLEM. FÖLJ BARA VÅR "STEG-FÖR-STEG"-GUIDE!
FÖR Om du cyklar regelbundet behöver du ibland byta kedja och kassett.

De är utsatta slitagedelar, fast hur långt du kan cykla på en uppsättning är nästan omöjligt att säga. Det beror på; hur tungt du drar, hur du sköter din cykel och i vilket klimat du cyklar. Kedja och kassett slits ihop men är du lite noggrann kan du däremot slippa undan med att endast byta kedja. Då behöver du regelbundet mäta kedjan med ett så kallat kedjemätarverktyg. 
För att själv byta kedja och kassett (Shimano) behöver du: kedjepiska, kassettnyckel, kedjebrytare och gärna ett kedjemätarverktyg. Du behöver också en ny kedja och kassett av kompatibelt utförande.

Här var det minsann dags för ett byte. Notera algerna på ramen!

Lämpliga verktyg för att lyckas med bytet.

Gammal vs ny kassett.

Om kedjan ser ut så här, var det hög tid att byta... för ett bra tag sedan.

 

1. Mät hur sliten kedjan är med ett så kallat kedjemätarverktyg.
Byt då kedja innan den har sträckt sig 0,7% för att slippa byta kassett (se skalan på verktyget).
Byter du i tid hinner du vanligtvis slita ut två kedjor på en kassett.

 

2. Ta bort den gamla kedjan genom att dela den med en kedjebrytare.
3. Ta av bakhjulet och ta bort snabbkopplingen. 
Sätt hjulet på marken lutat mot dig. 

4. Ta kassettnyckeln i höger hand och kedjepiska i vänster och sätt dit dem tio i två (se bild). Tryck tills det lossnar och gänga av låsringen för hand och plocka bort kassetten. Nu har kedjepiskan gjort sitt jobb.
5. Dags att montera dit den nya kassetten.
Torka av kassettbodyn på hjulet.
Body och kassett är spårade, det går inte att göra fel eftersom kassetten bara kan sitta på ett sätt.
Sätt dit kassetten på samma sätt som den låg i förpackningen.
Gänga dit kassettens yttre låsring och dra åt den ordentligt med kassettnyckeln.
Sätt tillbaka snabbkopplingen och sätt i hjulet på cykeln.

6. Nu är det dags att montera dit den nya kedjan.
Nya kedjor behöver kapas till rätt längd med hjälp av en kedjebrytare.
För att komma fram till vad som är rätt längd lägger vi kedjan på stora drevet bak och stora drevet fram, utan att trä kedjan genom bakväxeln.
Kedjan ska gå två länkar om lott med sig själv när du sträcker den (ca. 3-4 cm).
Vid utvald länk kapar du bort överflödiga länkar med kedjebrytaren.
7. På cykelns reglage ställer du växlarna på lilla drevet både fram och bak.
I kedjeförpackningen ligger det en brytbar kedjenit, se till att ha den till hands.
Trä nu i kedjan som den ska sitta, genom bakväxelns rulltrissor.
Nu ska du para ihop de två kedjelänkarna. En kedjehållare underlättar, på bilden använder vi kedjemätarverktyg som också är kedjehållare.
Sätt dit den medföljande brytbara kedjeniten så den håller ihop kedjan.
Tryck nu in kedjeniten med kedjebrytaren. Stanna när niten är i nivå med kedjans övriga nitar. Bryt sedan av överskjutande del av niten för hand.
8. Nu kan kedja vara stel efter att du tryckt ihop den med kedjebrytaren.
Ta ett grabbatag där du satte ihop kedjan och böj den i sidled fram och tillbaka, kallas att massera kedjan. Efter det brukar stelheten släppa.

KLART!  

TIPS PÅ PRYLAR SOM GÖR JOBBET ENKLARE!