Så justerar du en Shimano bakväxel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så justerar du en Shimano bakväxel

 

 
1. Kontrollera ändlägena med de båda skruvarna inringade i rött. Den övre skruven justerar ytterläget, d.v.s. det minsta drevet och den tyngsta växeln. Och den nedre skruven justerar så tillika det innersta läget. Dessa skruvar bestämmer inom vilket område bakväxeln rör sig, vilket då ska vara detsamma som kassettens bredd.
Observera att om cykeln är köpt på Cykloteket är dessa lägen redan injusterade. Det är nämligen dumt att laga det som inte är trasigt...
 

2.
Växla upp kedjan till det innersta läget (största drevet på kassetten bak). Kontrollera genom att med handen trycka på bakväxeln. Om växeln vill förbi det innersta drevet får du justera ändläget med den nedre skruven. Skruva långsamt, om du skruvar in för långt kommer inte växeln att kunna växla upp kedjan. Ingen fara om det är ett litet glapp, de flesta bakväxlar har en millimeters inbyggt glapp, bara växelns övre rulltrissa nu är i linje med det största drevet.
 

3a.
Enklast att kontrollera ytterläget, den övre skruven, är att växla ner till tyngsta växeln och att lossa på vajern. Nu kan du fysiskt med handen känna läget när du trycker på bakväxeln. 

 

3b. Om du skruvar på den övre ställskruven kan du nu se hur bakväxeln rör sig. Justera så att växelns övre rulltrissa är i linje med det minsta drevet. Fäst nu vajern, som du spänner… lagom hårt.
 

4a.
 Växeljustering. Har du 2-delat vevparti spelar det ingen roll var kedjan ligger. Har du 3-delat vevparti, lägg då kedjan på mittendrevet. Växla ner till tyngsta växeln (det minsta drevet bak). Veva runt samtidigt som du växlar upp till det näst tyngsta läget. Om kedjan inte växlar upp, spänn vajern med justerskruven tills kedjan hoppar upp.
 

4b.  Finns inte justerskruven på bakväxeln så finns den på växelreglaget. Växla sedan igenom alla lägen, samtidigt som du vevar, och finjustera vid behov med små fina 1/4-varv.

Klart!
 
Bra att ha

Gick det åt skogen?
Felsök - Här nedan är några vanliga orsaker till att det kanske ändå inte gick så bra:

1.  Vajer och vajerhölje är i dåligt skick. Blir då för mycket friktion och vajern rör sig dåligt – byt! Att byta just vajrar och höljen är ofta enklaste sättet att få en risig cykel att kännas orisig.

2.  Växelörat är snett; d.v.s. den delen där bakväxel är fastskruvad i. Kan ha fått en smäll om cykeln t.ex. har ramlat olyckligt. Går det inte att rikta, köp ett nytt växelöra.

3.  Bakväxeln. Den kan vara gammal och trög eller skadad. I så fall byt bakväxel.

 

Se fler mektips >>