Nya Trek Supercaliber

Nya trek supercaliber

det bästa av två världar

”Det här är drömcykeln som jag alltid har önskat mig, men som inte har funnits förrän nu. Jag kommer inte att tävla med någonting annat igen.” säger Jolanda Neff i Trek Factory Racing efter att ha tävlat på Treks senaste modell. 

Starka ord, som blir ännu starkare om man ser till vem de kommer ifrån. Få cyklister är lika petiga när det gäller sina prylar som XC-proffsen och då Jolanda är en av världens absolut snabbaste inom disciplinen väger hennes ord tyngre än de flestas. Men, vad är det då som får henne att dra till med dessa superlativ?

Det är inget annat än den rykande färska supercykeln från Trek som passande går under namnet Supercaliber! En banbrytande mountainbike som inte liknar något vi sett tidigare. Det är nämligen varken en hardtail eller fullgungad cykel utan något nytt och spännande som hamnar någonstans mittimellan. Något som, enligt Trek själva, kommer förändra synen på hur en Mountainbike för XC-tävling verkligen ska vara konstruerad!

IsoStrut - en innovation för högre hastighet 

Så, vad är det då som gör denna ny XC-raket så unik? Brukar det inte vara mer regel än undantag för cykeltillverkare att vid varje modellsläpp förkunna att just den här modellen revolutionerar sättet vi ser på cyklande? Jo, vi kan hålla med om att det blivit lite av en trend men i det här fallet är vi faktiskt berädda att hålla med. Med den nya "halv-hel-dämpade" konstruktionen där stjärnan IsoStrut står centrerad i strålkastarljuset kan vi nog påstå att man är bra jäkla nära definitionen av just revolutionerande. 

IsoStrut är alltså en strukturell, ramintegrerad dämpare som har tagits fram i samarbete med dämpningsmagiker (som också innehar en ingenjörsexamen) från FOX och är fäst i undersidan av överröret där den sitter omsluten i en strukturell förgrening som förhindrar vridning, flex och utbjöning. Just flex och sånt brukar man ju förknippa med kraftförlust vilket gör att nya Supercaliber bibehåller extremt hög pedeleffektivitet. Det gör också att man kan skippa massor av extra dämpningslänkage, med den extra vikt och det extra vingel som detta medför. 

Cykeln är alltså minst lika styv och rapp i svängarna som en hardtail men tack vare de 60mm slaglängd som IsoStruten ändå medför kan man attackera de tekniska partier av XC-banan på samma satt som man gör med en heldämpad hoj. Alltså rakare, aggressivare och med en snabbare tid som följd!

Den riktigt nördige cykelfantasten har redan kunnat se Supercaliber på världscupen under året då den gått under åkarna från Trek Factory Racing, dock med en liten huva över bakdämpen för att inte röja hemligheten. Responsen från teamet har varit fantastisk och alla kommer fortsätta använda denna banbrytande XC-raket under resten av säsongen!