Shimano GRX - Världens första gravelgrupp!

Att Gravelcykling gått från att vara en fluga bland cykelnördar till en starkt växande trend är något som inte längre gå att blunda för och att branschledande Shimano nu släpper en komponentgrupp specifik för ändamålet känns lika väntat som välkommet - den nya Shimano GRX är här!

I sann Shimano-anda har utvecklingsprocessen av GRX kantats av noggrann forskning och extremt utförliga tester där man fått feedback och åsikter från en rad olika typer av cyklister, från renodlade MTB-rävar till landsvägsfantomer och såklart det helt nya släktet; gravelcyklisterna! Det här har alltså lett till världens första helt dedikerade komponentgrupp för gruscykling som är byggd för lika mycket fart som den är designad för att erbjuda prestanda på löst underlag.

Processen gör att GRX-serien kan erbjuda en plattform som uppfyller de högt ställda kraven från moderna cyklister. Krav som innefattar kompromisslös effektivitet och flexibla anpassningsmöjligheter oavsett om det gäller snabba grusrallyn, lång äventyrscykling, bikepacking, eller rent av tävling i Cyclocross. 

Prylarna kommer att levereras under sommaren 2019 och en inte alltför vild gissning är att vi kommer hitta Shimano GRX på många av 2020 års Gravelcyklar. Gruscyklingen är här för att stanna och vill man njuta till fullo rekommenderar vi starkt prylar designade för ändamålet!

Är du riktigt sugen på dessa ändå ganska balla prylar är du varmt välkommen att skicka oss ett mail för att förboka ett paket från den allra första leveransen!

grx drivlina
grx skivbroms
grx reglage
reglage grx
grx vevparti
grx bakväxel

Komponenterna

Om vi dyker ner och kikar på lite detaljer kan vi konstatera att drivlinan kommer med tre olika uppsättningar - 1x11, 2x11 och 2x10. Shimano rekommenderar att man till detta använder sig av en från någon av följande serier; Deore XT, SLX, Deore, Ultegra, 105, eller Tiagra vilket leder till att man får enorm flexibilitet när det gäller utväxling. Att man rekommenderar kassetter både från landsvägs- och MTB-sortimentet är kanske inte så konstigt då man hämtat teknologier och inspiration från båda världarna för att ge den nya GRX-gruppen Shimanos numera väl beryktade växlingsprecision. Man kan med andra ord fortsätta lita på att man får växlingsprestanda som är lika tyst som den är smidig och, framför allt anpassad för den stundtals stötiga cykling man får på grusväg. 

För att alla ska hitta något som passar både till den typ av cykling man utför och till det prisläge man siktar in sig på kommer det att finnas två serier nämligen GRX 800 samt GRX 600/400 där den senare är den lite enklare av de två. GRX 800 är också 11-delad och 600/400 är 10-delad. Vill man går det självklart att kombinera delar från de olika serierna, så länge man håller koll på om man har 10- eller 11-delad grupp.

Söker du det lilla extra finns också GRX Di2, alltså elektroniska växlar, vilket lyfter högstanivån på prylarna ytterligare några steg. 

Vevparti

Vevpartierna är inte helt otippat anpassade för att kunna ta sig an en rad olika förhållanden och cykeltyper och kommer alla med en 2.5mm bredare kedjelinje. Något som kanske inte känns som supermycket men som faktiskt tillåter mer utrymme vid ramen samt möjlighet till ännu bredare däck. 

Singelklinga är hos Gravelcyklister, precis som i MTB-världen, det man oftast söker och dessa klingor kommer därför med Shimanos Dynamic Chain Engagement tandprofil för att stäkerställa greppet även över riktigt stökig terräng. 

Vevparti grx

Framväxel

För att komplettera vevpartiets möjlighet till en +2.5mm kedjelinje är framväxeln utrustad med extra mycket utrymme utåt vilket gör att den bara passar tillsammans med resterande GRX-serie. Både GRX 800-serien och Di2-modellerna rymmer den största framklingan med 17T medan den lite mindre FD-RX400 för den 10-delade gruppen har möjlighet att användas med en största klinga på 16T.

framväxel grx

Bakväxel

Kanske den "sexigaste" prylen i hela komponentgruppen... Ok, sexig kanske är att ta i men för alla riktiga cykelnördar är det här som det verkligen händer grejen då det förmodligen är den del som får jobba hårdast och mest. Hos GRX är den utrustad med något Shimano Kallar Shadow RD+, en teknologi hämtad från MTB-världen som gör att man via en fiffig liten spak kan minska mängden rörelser i växelarmen vilket ger en betydligare stabilare kedja på ojämnt underlag - mindre kraftförlust och mindre risk att kedjan hoppar av. 

bakväxel grx

Växelreglage

Vid en första anblick kanske inte så olikt ett klassiskt Ultegra- eller Dura Ace-reglage men greppar man tag i ett kommer man känna skillnaden. Man hittar nämligen en högre utformning där toppen hamnar 18mm högre än Shimanos landsvägsreglage vilket tillsammans med en kraftigt böjd profil och anti-slip yta gör att man får ett bra mycket stabilare grepp - ett måste framför allt när man cyklar riktigt fort över grus och ojämnheter. 

En annan fiffig funktion är att vänster reglage kan användas för att hantera hisspinne, alltså höj och sänkbar sadelstolpe. Såvida man använder sig av 1x11-gruppen.

växelreglage grx

Bromsar

Vid en första anblick kanske inte så olikt ett klassiskt Ultegra- eller Dura Ace-reglage men greppar man tag i ett kommer man känna skillnaden. Man hittar nämligen en högre utformning där toppen hamnar 18mm högre än Shimanos landsvägsreglage vilket tillsammans med en kraftigt böjd profil och anti-slip yta gör att man får ett bra mycket stabilare grepp - ett måste framför allt när man cyklar riktigt fort över grus och ojämnheter. 

En annan fiffig funktion är att vänster reglage kan användas för att hantera hisspinne, alltså höj och sänkbar sadelstolpe. Såvida man använder sig av 1x11-gruppen.

bromsok grx
Mer i Cyklopedin