Från Detroit till Älvsjö

Slow Roll

Mitt under lågkonjunkturen, i en stad med framtidsutsikter som är dystrare än en grå novemberdag, bestämmer sig två killar för att återupptäcka sin stad på två hjul. De tar med sig några kompisar och Slow Roll ser ljuset för första gången.

Året är 2010 och staden är ironiskt nog centrum för amerikansk bilindustri. Detroit stoltserar med bilmärken som Ford, GM och Chrysler. Här finner vi även en imponerande musikhistoria med det legendariska soulskivbolaget Motown samt band och artister som Alice Cooper, Iggy Pop, The Stooges samt på senare tid Eminem och The White Stripes.

Från Cyklopedin 2016. Text: Patric Arkley. Foto: Slow Roll

Att det är en sportig stad har väl inte undgått någon med Detroit Red Wings som svensklaget nummer ett i NHL. För er som gillar basket finns förstås Detroit Pistons.
Men nu var det Slow Roll det skulle handla om… De två killarna, Jason Hall och Mike MacKool, upptäcker njutningen med att se sin stad på cykel och drar med sig sina kompisar. I spåren av den amerikanska bilindustrins kris är Detroit på dekis och de kan cykla runt i en stad där det har blivit glest mellan både människor och bilar.

Vad är då Slow Roll?

I sin enklaste form är Slow Roll ett skönt sätt att under trevliga former umgås på och kring cykeln. Tanken är att man i lugnt tempo cyklar en runda tillsammans och avslutar med mat eller annat tilltugg ihop med någon god dryck på något mysigt lokalt ställe. I Detroit är drycken ofta öl medan i Sverige kanske en espresso med härlig crema blir favoritvalet. Cykla utan fika, hur skulle det se ut?

Under ett Slow Roll ska det finnas tid att träffa nya människor, prata cykel och cykling och bara umgås och ha trevligt. Du klär dig som du vill och du cyklar på vad du vill så länge det är trafiksäkert. Vill man pimpa sin cykel är det alltid välkommet. Det viktiga är att cykla sakta och njuta av omgivningen. Tittar vi på konceptet Slow Roll som det utvecklats till i Detroit så är det några fler bitar som ska läggas till. Rutten är förutbestämd och rulltiden är 60-90 minuter. Det är alltid en eller flera ledare som cyklar först och några som ligger sist och samlar upp kön. Sen har vi så kallade ”corkers”. Här har vi de som jobbar hårdast under ett Slow Roll. Deras uppgift är att cykla före och spärra av korsningar så att den stora massan slipper ständiga stopp. Även om man ska följa trafikreglerna, stanna för rött, lämna företräde vid högerregeln och så vidare så blir det orimligt när några hundra eller varför inte några tusen cyklister ska ta sig fram på stadens gator. Cyklisternas säkerhet är oerhört viktig.

Tillbaka till Detroit

I Detroit växer intresset för Slow Roll, från dussinet deltagare första året till i snitt 1500 cyklister varje måndag säsongen 2013. Staden däremot avfolkas mer och mer och samma år, med skulder på ca 120 miljarder kronor, går Detroit i konkurs.

Det låter ju helt absurt att en stad skulle gå i konkurs. Men det hände och är den största konkursen i USA:s historia. Jason och Mike inser att staden behöver cyklisterna och startar Detroit Bike City. Med obefintliga medel arrangerar de en cykelmässa i samma mässhallar som den årliga motormässan hålls. Samhället stödjer deras idéer och Detroit Bike City blir nu Jason och Mikes huvudfokus. Slow Roll Detroit går på halvfart men fortsätter dra lite mer än tusen cyklister varje måndag.

Slow Roll i Sverige

Under våren 2014 sänder SVT ett program om Slow Roll Detroit. Programmet inspirerar mig till att bilda Slow Roll Älvsjö tillsammans med en cykelbiten polare. I Malmö ser Niclas Swahn samma program och tycker att detta förstås är perfekt för en cykelstad som Malmö. Så här har vi alltså två Slow Rolls med till synes helt olika förutsättningar men med samma mål: att i maklig takt cykla runt och upptäcka eller återupptäcka sin stad, tillsammans med likasinnade och sen avsluta med mat, dryck och trevliga diskussioner. Premiärturerna blev lyckade även om Älvsjögänget fick hålla tillgodo med villakvarter medan Malmöcyklisterna kunde njuta av en hel stad. Men som man säger, storleken har ingen betydelse. Under det året dyker det upp svenska Slow Roll-initiativ i Göteborg (senare Slörull Göteborg), Jönköping och Gävle. Även Cykelfrämjandet Storstockholm hoppar på tåget och startar Slow Roll Stockholm. Malmö, Gävle, Jönköping och Göteborg är väldigt aktiva även under 2015 och i skrivande stund är planeringen för 2016 i full gång.

Slow Roll växer

I sann amerikansk entreprenörsanda inser Jason och Mike värdet av konceptet Slow Roll då namnet sprider sig både i USA och ut i världen. De förstår också att det är Slow Roll som drar intresse för Detroit Bike Citys mässor och events och inte tvärtom. De börjar marknadsföra Slow Roll och etablerar samarbeten med barer och restauranger samt skaffar sponsorer. Vid slutet av 2015 cyklar över 3000 Detroitbor varje måndag. De har blivit så många att de till och med får poliseskort. Vissa måndagar deltar så många som 5000 cyklister.
Idag cyklas Slow Roll i Buffalo, Chicago, Cleveland och Washington D.C. Utanför USA hittar vi våra svenska Slow Rolls samt Berlin och Slemani i Irak. Entreprenörsandans baksida är att namnet Slow Roll nu är varumärkesskyddat och för att få använda Slow Roll måste man ha deras godkännande samt följa deras Slow Roll-upplägg. För att höja säkerheten och för att bekosta den ökade kostnaden som några tusen cyklister medför har ett medlemskap på 10 dollar införts.

Behöver Sverige Slow Roll?

Det framstår med all tydlighet att Detroit behöver Slow Roll. Under de sex åren som gått har Slow Roll vuxit till någonting mycket större än bara en ”cykeltur med kompisar”. Cykelkulturen i Detroit frodas och cykelbutiker av varierande storlek dyker upp i kvarter efter kvarter. Lokala cykelklubbar med sköna namn som Suicide Squad, the Woodward Avenue Riders och the East Side Riders kör egna turer och håller mekkurser för kvarterets invånare där mycket fokus läggs på barn och ungdomar. Cyklingen i Detroit är väldigt avslappnad och Velominatis vänner gör sig inget besvär. Här lägger man mycket tid och energi på att blinga sina cyklar.

I Sverige är förutsättningarna annorlunda. Få städer om ens några kan erbjuda en citykärna där bilar lyser med sin frånvaro. Vill man cykla runt i en folktom svensk stad får man ge sig ut en tidig helgmorgon. Fast det är ju inte då man vill cykla Slow Roll. Dessutom kan Detroit Bike Citys ”produktifiering” av Slow Roll kännas lite främmande för oss. Tittar vi dock på kärnan i en Slow Roll så handlar det om detta: att, på två hjul, tillsammans upptäcka sin stad för att sedan avsluta med god mat och dryck. Stadsvandring på två hjul, helt enkelt. Vilken stad som helst i Sverige skulle väl passa för något sådant? Det viktiga är inte vad det heter eller hur det görs utan att det görs. Så ut och slörulla, se din stad med nya ögon, känn dofterna och låt vinden smeka dina trampande ben. Rakade eller orakade. Och du, glöm inte bort att avsluta på kvarterets bästa hak. Nästa vecka är det nya gator i nya kvarter.

Mer i Cyklopedin