Trainerguiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TrainerGuiden

allt du behöver veta om trainers

 

Hösten börjar närma sig och det är dags att ställa undan cykeln för vintern. Eller behöver vi verkligen ställa undan den, kan vi inte fortsätta cykla inne istället?
Jo, det är klart vi kan. Men då behöver vi en trainer.
Med en trainer kan vi fortsätta träna året runt och få högkvalitativ strukturerad träning under hela vintern. Det finns allt från "dumma" trainers där man inte kan justera motståndet, till väldigt avancerade smarta interaktiva trainers som låter en app styra motståndet så att du alltid tränar på rätt nivå.
Vilken trainer är rätt för dig? Fortsatt läsa så går vi igenom de olika alternativen.

Rullar, direktdrivet eller "klassisk" trainer?

När vi pratar trainers pratar vi oftast om tre olika typer av trainers. Den enklaste av dem alla är så kallade rullar eller rollers på engelska. Består av 3 rullar som man ställer cykeln på och sen är det bara att trampa. Kräver en hel del balans för att inte ramla av och man kan inte få så mycket extra motstånd utöver det du kan få med växlarna.

 

Nästa typ av trainer är den klassiska trainern som man monterar hela cykeln på och där bakdäcket går emot en rulle som bromsar mer eller mindre mycket med lite olika typer av motstånd. Vätskemotstånd gör att det blir tyngre ju hårdare du trampar och kan användas utan el. Magnetiskt motstånd fungerar på liknande sätt med den skillnaden att man kan reglera motståndet. En del magnetiska trainers är även smarta och kan kopplas upp mot appar som reglerar motståndet automatiskt. En av dessa är Wahoo Kickr Snap nedan.

 

direktdrivna trainers tar man av bakjulet och monterar cykeln direkt på trainern där också kassetten sitter. Motståndet justeras elektroniskt och de flesta direktdrivna trainers är smarta samt interaktiva där motståndet kan styras automatiskt av appen som man använder. Perfekt om man vill använda några av apparna till höger för sin träning. De lite dyrare modellerna klarara av att simulera en större lutning om man t.ex. använder Zwift vilket gör att man får en väldigt realistisk cykelkänsla.

 
Att tänka på vid val av trainer

När man ska välja trainer finns det några saker man kan tänka på. 

Bromskraft/Motstånd

Högre bromskraft gör att trainern kan simulera lutningar med högre procent och ger en väldigt realistisk känsla om du är ute efter att klättra uppför eller när du kör hårda intervallpass med stora effektskillnader. Högre bromskraft gör också att man slipper växla så mycket när man kör sin pass och då kan hålla en rakare kedjelinje. En rakare kedjelinje betyder att det även kommer låta lite mindre.

Vi kan jämföra Elite Direto med Elite Drivo här nedan. Om vi ligger på lilla klingan fram och i mitten av kassetten bak och har en kadens på 90 har vi en hastighet av ca 22-24 km/h. På Drivon kan vi genomföra i stort sett alla våra pass på samma växel så länge vi inte behöver gå over ca 1100W eller under 60-70W. På Direton kommer vi behöva växla till en tyngre växel om vi ska köra tyngre intervaller på över 600W och sen under återhämtningen växla ner igen för att komma ner i önskade återhämtningswatt.

Nu är dessa två trainers kraftfulla och har en bra bromskraft. Tittar vi på klassiska trainers där däcket går mot en rulle har de ofta lite sämre bromskraft och man får en flackare kurva där man måste hålla en högre hastighet på hjulet för att nå samma effekt.

 

Smart eller dum trainer

Vill du ha kul när du tränar och få lite hjälp på traven rekommenderar vi att du köper en smart interaktiv trainer. En smart trainer går att koppla upp mot flera olika appar som kan hjälpa dig med din träning. En smart trainer har ofta en inbyggd effektmätare som kan visa vilken effekt du ligger på när du cyklar. Effekten kan sedan användas för att skapa träningsprogram eller tävla med andra på samma nivå. Trainern kan också automatiskt justera motståndet i intervaller så att det enda du behöver göra är att trampa. Tips på appar kan du se här bredvid. För att använda apparna behöver du en dator, surfplatta eller mobil. Ska du koppla upp dig mot dator behöver du en ANT+-mottagare som du kopplar in i en usb-port. Har du surfplatta eller mobil kan du använda blåtand. Kontrollera vad just din trainer klarar av.

 

 
Tillbehör som är bra att ha

Det finns en del extra tillbehör som kan vara bra att ha när man kör sin trainer. Tillbehören beror lite på vilken typ av trainer som man använder, men vi går igenom de saker som kan vara bra att ha här nedan;

Pulsband

För att även kunna hålla koll på pulsen under trainerpasset behöver man även ett band som mäter pulsen. Det finns band som skickar via Ant+ och det finns band som även skickar via Bluetooth. Wahoo Tickr skickar både via Ant+ och Bluetooth och är ett säkert val för att kunna koppla både till cykeldatorer, telefoner och datorer.

 

Trainerdäck

Har man en trainer där man kör däcket mot en rulle kan det vara bra med ett trainerdäck. Trainerdäcket är betydligt mer hållbara än ett vanligt däck (du slipper slita ut dina vanliga däck), de är tystare och man slipper en massa gummidamm som lossnar från däcket.

 

Trainermatta

En trainermatta som du lägger under trainern skyddar golvet från svett.(Ja du kommer att bli svettig när du cyklar inomhus.) Mattan ökar även stabiliteten och dämpar ljudet från trainern.

 

Svettskydd

Vi har varit inne på att man svettas en hel del när man cyklar inne. Därför kan det vara bra att ha ett svettskydd som man monterar på trainern för att skydda cykeln mot svettet. Eftersom svett kan vara lätt frätande rekommenderar vi också att man torkar av cykeln efter varje pass.

 

Framhjulsstöd

Om du har en klassisk trainer är det bra med framhjulsstöd för att få cykeln att stå rakt. Använder man inte stödet kommer cykeln luta lite framåt.

 

Fläkt

Vi kommer tillbaka till det här med svett. För att svettas mindre är det bra om man använder en fläkt när man cyklar. Vilken fläkt som helst funkar men det senaste är Wahoo Kickr Headwind. En fläkt som du kan koppla till din trainer, effektmätare eller pulsband och sedan styr hastigheten på fläkten beroende på din ansträngning. Precis som vinden ute. Ju hårdare du kör desto mer blåser det. 

 

SE ALLA VÅRA TRAINERS & TILLBEHÖR >>
 
appar för roligare träning

Det finns flera roliga appar som man kan använda för att göra vinterträningen roligare. Kravet för apparna är att man har en trainer som kan skicka vidare data via Ant+ eller Bluetooth och att man har en dator, surfplatta eller mobil för att installera appen och ta emot datan. Nedan är tre stycken populära appar som använda av många.


Zwift

En av de största apparna idag där man cyklar runt i en virtuell värld på lite olika banor. Finns flera olika möjligheter till träning; man kan cykla fritt själv, man kan följa strukturerade träningspass, man kan cykla i grupp och man kan tävla mot andra i race. Den bästa upplevelsen får man med en interaktiv trainer som kan styra motståndet så att det blir tyngre i uppförsbackarna och lättare utför. 

Läs mer om Zwift här.

 

Trainerroad

Flera hundra olika strukturerade träningspass och fler olika träningsplansupplägg oavsett vilken cykeldisciplin man hör till. Uppdelat i 3 olika faser; base, build, specialty. Bygg en bra bas och bygg på den baserat på din discplin eller dina mål och kom i toppform med specialty-delen där du kan välja mellan bland annat landsväg, triathlon osv...

 

The Sufferfest

Liknar Trainerroad med ett antal olika strukturerade träningspass. Skillnaden är att det inte finns lika många olika pass och att man här har vävt in film från olika cykellopp med intervallerna. När man gör FTP-testet får man tex följa Peter Sagans attack och vinst i Flandern runt för några år sedan. Även här finns det färdiga planer där man kan välja att jobba på sin styrka eller svaghet.