Trött på bilköer?

trött på bilköer?

2015 fanns det 887 000 registrerade bilar I STORSTOCKHOLM. Det är 43% fler bilar än i alla Norrlands län tillsammans. Av dem var ungefär 100 000 bilar nyregistrerade Och det ökar varje år. Bara 6,6% av bilarna var gas-/etanol flexifuelhybrider. endast 2,7% med eldrift eller elhybrider.      

(Källa: Trafikanalys)

 Om vi jämför att sitta i bilkö i Stockholm med en dag när trafiken flyter fritt:
- tar det under morgonrusningen 65% längre tid att ta sig med bil till jobbet.
- tar det under eftermiddagsrusningen 62% längre tid att ta sig med bil hem från jobbet. Den som har normal restid på 30 minuter per dag i bil får räkna med att på ett år bli försenad med 89 timmar.

(KÄLLA: NYTEKNIK/TOMTOM)   

 

 

kostnad bil

De billigaste bilarna har en kostnad på dryga 20 kronor milen medan de dyraste bilarna kan ha en kostnad på nästan 80 kronor milen. Här går det givetvis att räkna på olika sätt, men här tar vi ett hyggligt normalt exempel från Motormännens Bilkostnadskalkyl.
- Bilens värde 240 000 kr.
- Körsträcka 1 500 mil/år.
- Förbrukning 0,62 liter/mil bensin á 14,20 kr. - Service & reparationer. Underhåll och tillbehör.
- Däck (nya vart 5:e år).
Nu är kostnaden uppe i 15,18 kr/mil.
Men vi är inte klara.
Addera en värdeminskning på ca. 10%/år. Och lite fasta kostnader som: skatt, försäkring, besiktning och en snittkostnad för garage/P-plats på 3 500 kr/år. Samt en generell ränte- och kapitalkostnad.
Då blir (sitter du?) den totala kostnaden 51,56 kr/mil. 

KOSTNAD SL-KORT

Köper du 11 st 30-dagars biljett, eftersom du kanske inte fyller på ditt kort under semester, blir kostnaden 9 130 kr/år. Vi kan väl här iofs tipsa om att ett årskort kostar 8 720 kr.
Snittlängd per resa med SL är 1,23 mil. Om vi då tänker att man åker denna sträcka två gånger per vardag blir kostnaden 16,87 kr/mil.

Kostnad cykel

Som de flesta vet är cykeln ett mycket billigt alternativ, men det finns trots allt kostnader. Vi gör ett räkneexempel med en kvalitetscykel, vilket alltid vinner i driftsekonomi mot en ”billig” cykel. Vi tar samma sträcka som SL-kortet, d.v.s. enkel resa till jobbet 1,23 mil. Vilket blir 578 mil om året. Vi köper en sportig och pendlarvänlig hybridcykel för 13 490 kronor som vi för enkelhetens skull använder i 10 år, à 1 349 kr/år (den skulle mycket väl kunna rulla dubbelt så länge). Enklare underhåll som att pumpa däcken och smörja kedjan gör vi själva, samtidigt som vi lämnar in den på cykelverkstad en gång per år. Livstids Servicegaranti är ju kostnadsfri på Cykloteket och vi ”råkade” i detta exempel köpa cykeln någon annanstans. Följaktligen sjunker milkostnaden ytterligare om du köper cykeln på Cykloteket. Cykelservice per år 1 000 kr och slitagedelar per år 1 500 kr. Plus att det går åt två par dubbdäck sett över tio år 152 kr/år. Här tar vi i och räknar högt på en året-runt-kostnad med mycket slitage, vilket är ca. 75% mer än om du bara cyklar på sommarhalvåret. Sedan har vi lite andra tillkommande kostnader för; kläder, tillbehör och extra duschtvål, som vi räknar till 500 kr/år. Vi får då en driftkostnad per år på 4 501 kronor. Vilket ger totala kostnaden 7,78 kr/mil.

Jobbar du i Stockholm city och cykelpendlar? Då kan du förvara din cykel hos oss! Läs mer här >>

I tillägg till valet av färdmedel, kan det vara värt att nämna några andra fördelar med just cykel:
- Kaloriförbrukning (vikt 80kg) ca: 198 810 kcal per år
- Miljöutsläpp: Typ 0
- Tid att cykla sträckan 1,23 mil i ett normalt pendlingstempo på 24,6 km/h är 30 min.

Hur lång tid det tar för dig att åka bil eller kommunalt, vilka positiva eller negativa hälsofaktorer du får, samt vilken miljöpåverkan det innebär, lämnar vi till dig att klura på alldeles själv.
- Lite långt till jobbet/mycket uppför/lite lat/vill inte svettas?... du det finns elcyklar också.