Guide Urbancyklar








GUIDE URBAN / HYBRIDCYKEL

 


Cykeln är för många ett perfekt transportmedel. Du kan, inte alltid, men många gånger ta dig fram fortare än med både bil och kommunala färdmedel. Samtidigt får du frisk luft, motion och allt som oftast en skvätt natur. Att cykeln sedan både är ett miljömässigt och ekonomiskt starkt alternativ gör inte argumenten svagare.
Vi kan glatt konstatera att pendlingscyklismen har ökat markant de senaste åren. Och tro oss; skulle du ställa bilen hemma, för att istället regelbundet börja cykelpendla till jobbet, kommer det att göra underverk med både din hälsa och ditt midjemått. Kort och gott - du kommer att må bättre! De flesta som börjar cykelpendla använder sig av cyklar som vi kategoriserar som ”Urban”.

Cykla, men hur?

Först gäller det att ta reda på vad du ska ha cykeln till. Jo, vi vet. Du ska cykla på den. Men många av dagens cyklar har sina specialområden, och frågan är vilka av dessa egenskaper som passar bäst till vad just du har tänkt dig. Ska den vara så lätt och snabb som möjligt, för att vara lämplig att träna med? Eller ska den vara stark och robust för att klara av tung last, som barnstol eller packväskor? Kanske du vill ha en modell med dämpare och lite mönstrade däck, för att smidigt och komfortabelt kunna cykla på stigar och grusvägar? Det kan också vara andra, nog så viktiga detaljer, som är högsta prioritet för dig; skärmar och pakethållare, inkapslade växlar, en viss sittställning eller du kanske vill ha en cykel som är så allround som möjligt. Vi ska här försöka att göra en kort beskrivande guide, för att du enklare ska kunna navigera bland alla våra modeller.



STORLEKSGUIDE
:

Small - Herr: 160-174 cm. Dam: 155-168 cm.
Medium - Herr: 170-183 cm. Dam: 165-175 cm.
Large - Herr: 177-190 cm. Dam: 172-184 cm.
XL - Herr: 187-200 cm.

Hybridcykeln

Hybrid betyder i allmänhet ”blandning”, och en hybridcykel borde ju då egentligen kunna se ut hur som helst. Nu är det inte riktigt så illa, även om det faktiskt är en hel del som skiljer i vårt modellprogram. Dagens urbana hybridcyklar har alltid 28”-hjul. De har oftast utanpåliggande växlar, vilket ger cyklarna ett brett register och bättre rull då friktionen är mindre. De är nästan alltid förberedda, med fästen och skruvhål, för skärmar och pakethållare.



URBAN SPORT


Racerhybrider är lättare cyklar, med smäckrare ramar, sportigare sittställning, slätare däck och tyngre utväxling – byggda för att hålla farten uppe. Har kanske inte lika brett register som trekkingcyklarna, men det uppvägs av de mer sportiga egenskaperna. Perfekt för dig som har en bit till jobbet och vill kunna utnyttja det till ett cykelträningspass. Det är också det här segmentet som just nu ökar mest. Inte så konstigt, vem vill inte ha en snabb cykel? Vi säljer faktisk varje år en hel del racerhybrider till kunder som ska köra Vätternrundan (även om det finns andra cyklar mer lämpade för det). Blir kanske inte lika optimalt som en renodlad landsvägscykel, men man får en mer mångsidig cykel i sin vardag.
Om du ska köpa en racerhybrid för att träna på den, är det viktigt att du sitter bra på cykeln och att komponenterna klarar av ett högre slitage. Modellerna har inte dämpad framgaffel och trivs bäst när underlaget är asfalt.
Det går oftast att montera dit skärmar och pakethållare, men det är inte alla cyklar som är tänkta till att vara en laståsna. Hör med din säljare i butiken om du t.ex. vill kunna ha en barnstol på, så att cykeln är kraftig nog att klara av det. 
Om du vill ha något ännu sportigare bör du kika på cyklar i Gravel Bike / Cyclocross-kategorin.

Exempel på sportiga hybrider:



TREKKING/CITY


Trekkingcyklar är robusta hybridcyklar som hämtat lite av sin inspiration från mountainbikes. Med sina grövre ramar, mönstrade däck och dämpade framgafflar är de lämpliga för dig som titt som tätt cyklar på grusvägar. De har lite mer upprätt sittställning, som tillsammans med den dämpade framgaffeln, även ger mer komfort.

Sedan ser vi hybridcyklar som redan i originalutförande är utrustade med t.ex. skärmar och pakethållare. Cyklar som i grunden antingen är en sportig hybrid, eller en trekkinghoj med dämpad framgaffel, fast då med utrustning. Nu kan man ju även utrusta de ”nakna” cyklarna som man själv behagar, men oftast är de ”påklädda” modellerna snyggt färgmatchade med prylar som passar perfekt.

Exempel på trekkingcyklar & påklädda modeller:

Inkapslat eller utanpåliggande

Växlar som är inkapslade i baknavet är inte direkt någon ny företeelse, alla har vi använt sådana cyklar. Fördelen är att kedjan ligger still och det brukar vanligtvis vara mindre krångel och det blir lättare att hålla rent. Nackdelarna är att du får färre växlar och mindre bredd i utväxlingen. Växlade baknav rullar dessutom lite sämre än nav med frihjul (utanpåliggande växlar) och i vissa växellägen försvinner lite utav kraften du trycker ner i pedalerna. Av tradition brukar cyklar med inkapslade växlar även ha fotbroms, som också den ger lite ökad friktion.
Men nu är det nya tider och att inkapslade växlar är för långsamma cyklister med tummen mitt-i-handen, är till stor del gammal skåpmat. Framför allt Shimano har tagit fram en serie riktigt fina nav med inkapslade växlar. Bland annat finns dom utan fotbroms, vilket minskar friktionen i navet. De har nu också inkapslade 8-, 9- och 11-växlade nav, med bredare utväxling och som rullar så pass bra att cyklarna upplevs som kvicka och rappa. Så nu kan du som vill ha en sportig cykel också kika på cyklar med lättskötta inkapslade växlar.
Även remdrift är något som vi tror kommer att växa i framtiden. Istället för en stålkedja - som är smutsig, behöver oljas, behöver bytas då och då, den kan skramla - är remmen torr och tyst, samtidigt som den har riktigt lång livslängd.

 

UTANPÅLIGGANDE VÄXLAR

 

INKAPSLAT VÄXELNAV

LIVSTIDS SERVICEGARANTI

Livstids Servicegaranti följer alltid med utan kostnad vid köp av cykel på Cykloteket. Servicegarantin omfattar yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition. 
Vi har haft Livstids Servicegaranti i många år, vilket är mycket uppskattat av våra kunder. Idag lämnar de flesta in sina cyklar på regelbunden service för en ordentlig genomgång. På så sätt underlättar vi också för oss själva i framtiden. Får vi möjligheten att hålla din cykel i trim, blir det lättare för oss att hålla en högklassig och snabb service även fortsättningsvis.

Position+

För att få ut så mycket som möjligt av din cykling gäller det att du sitter rätt. En rätt inställd cykel ökar komforten, minskar skaderisken och du blir samtidigt mer krafteffektiv. När du köper cykel på Cykloteket genomför vi Position+, en cykelinställning där vi tar hänsyn till din anatomi och din rörlighet. Allt för att du verkligen ska trivas med din nya cykel.