Vårdguiden

VÅRDGUIDEN

Om du då och då lägger lite tid på att se över din cykel, kommer det göra underverk för både cykeln och själva cyklingen. Skillnaden på en välservad cykel, mot en dåligt servad, kan vara jättestor. Den växlar bättre, rullar snabbare och slits inte alls lika fort. Den välservade cykeln är helt enkelt en bättre hoj, som både är trevligare att använda och som inte kostar lika mycket i drift.
Två enkla tips

Det som är vanligast att slarva med är två saker som är busenkla att åtgärda – smörja kedjan och pumpa däcken!
Ett däck med för lågt tryck slits klart snabbare, det rullar mycket sämre och punkteringsrisken ökar dramatiskt. Enklast, snabbast och bekvämast är det att använda en fotpump, helst då med manometer som visar tryck. På sidan av däcket står det vilket tryck det ska vara. Har man inte en pump med manometer får man använda fingrarna. Det ska gå att trycka in däcket några millimeter på sidorna när man klämmer.

Rätt olja

Kedjan är av metall och kräver regelbunden smörjning. Annars skulle det gnissla, växla dåligt, rosta och slitas förskräckligt fort. Det finns tusen olika slags oljor, men använd en olja som är avsedd för cykelkedja. Den har rätt vidhäftningsförmåga och smörjande egenskaper. En för tunn olja försvinner snabbt från kedjan (typ symaskinsolja). En allt för kladdig olja (vissa motoroljor) binder för mycket smuts och resulterar i ett dåligt växlande kladdpaket.

Glöm inte att tvätta

En snabböversyn; att smörja kedjan och pumpa däcken, går på bara någon minut eller två. Kolla gärna samtidigt att bromsklossarna inte är slitna. Och om man tittar på kedjan och känner på däcken varannan vecka, så kan man vid behov utföra en egen snabbservice. Men ibland krävs det att man lägger lite mer tid på sin tvåhjuling och då även tid på rengöring. Fram med trädgårdsslang, avfettning samt borste och svamp. Spola av det värsta. Spraya in hela ekipaget med en mild avfettning (Bike Wash) och låt stå någon minut för att verka. Gå sedan loss med svamp och bortstar. Här kan det vara bra att ha lite olika storlek på borstarna så man kommer åt överallt. Spola av - och nu är cykeln ren och fin! I det här läget kan man välja att spraya på lite polish och gnugga in det med en trasa. Det resulterar i att cykeln blänker som om den var ny, plus att den blir lättare att göra rent nästa gång. När du väl är klar måste du till sist smörja in kedjan igen.
OBS! Använd helst inte högtrycksspruta, i lager och nav finns det kullager som ligger i smörjfett, och sprutar man med för hård stråle kan man ha otur och trycka bort fettet – inte bra! Av samma anledning ska man inte spruta stark avfettning direkt på lager. Använd inte heller 5-56, också det löser upp olja och fett.

Att olja kedjan. Torka helst av kedjan från smuts först med en trasa, ju renare desto bättre. Droppa eller spraya på oljan på kedjan och veva runt några varv. Låt det stå någon minut så oljan tränger ner i kedjelänkarna. Efter det kan man torka bort överflödig olja, så inte kedjan suger åt sig smuts i onödan. En kedjetvätt är ingen dum investering. Och om du regelbundet mekar och tvättar dina cyklar är ett stabilt mekställ guld värt.