Vätternrundan - Allt du behöver!

Vätternrundan - allt du behöver!

Världens största motionscykellopp, en del av den svenska klassikern, en utmaning utan dess like, 300 kilometer fantastiskt cykling eller 30 mils totalt lidande. Många är beskrivningarna för Vätternrundan och frågar man de som tagit sig runt sjön Vättern på två hjul vad Vätternrundan står för får man förmodligen lika många svar som det är kilometer från start till mål. Något som alla dock bör vara överens om är att det är en sjuhelsikes utmaning, oavsett om man siktar på att komma under sju timmar eller att bara ta sig runt under maxtiden. 

Men med utmaningar finns en belöning som hägrar vid mållinjen och även om det kommer krävas en hel del eget fysiskt arbete, både i träningen som leder upp till den speciella dagen i juni och under själva tävlingsdagen finns det en hel del man kan göra för att underlätta för sig själv. Träning är självklart en av hörnstenarna men även utrustning är en viktig del i det hela. Utrustning innefattar såklart i första hand själva Cykeln men inkluderar också så mycket mer! Allt från hjälm till, skor, pedaler och sadel spelar in på hur snabb och härlig din Vätternupplevelse kommer bli och vi finns här för att guida dig genom pryldjungeln. 

 

 

7 JUNI | MTB-VÄTTERN

8 JUNI | TJEJVÄTTERN

9 JUNI | HALVVÄTTERN

9 JUNI | VÄTTERNRUNDAN 100 KM

10 JUNI | MINIVÄTTERN

13 JUNI | VÄTTERN GP

14-15 JUNI | VÄTTERNRUNDAN

Vanliga frågor som besvaras i artikeln:

  • Vilken typ av cykel ska man ha för Vätternrundan?
  • Vilket material på ramen ska min cykel ha?
  • Vilken hjälm är den bästa?
  • Hur mycket energi behöver jag få i mig under Vätternrundan?
  • Vilken typ av energi är bäst?
  • Vilka kläder cyklar man som bäst i?
  • Behöver man cykelskor?
  • Vilka cykelskor ska man ha? 
  • Måste man ha lampor och reflexer när man cyklar Vätternrundan?
  • Vilka cykelbyxor har mest komfort?
  • Hur gör jag rent min cykel?
  • Hur hårt ska man pumpa däcken?
  • Hur transportear jag min Cykel till Motala?
  • Hur tränar jag inför Vätternrundan?

Cykeln

Tillsammans med cykelhjälm kanske den absolut mest grundläggande prylen för att ta sig runt. För visst, även om det är skönare med att par schyssta cykelskor och ordentliga pedaler går det i teorin att trampa runt på din morsas gamla damcykel iklädd ett par flip-flop och Hawaiiskjorta. Utan cykel går det varken i teorin eller praktiken att ta sig runt! 

Och även om det finns bevis på folk som tagit runt i skaplig takt på en och annan hybridcykel så är det ändå racercykel som är det absolut vanligaste cykelvalet och också det vi rekommenderar. Dessa cyklar kännetecknas framför allt av sina låga vikt, böjda bockstyre och smala däck men det finns också en hel del som skiljer de från varandra. Vissa modeller är mer komfortinriktade medan andra riktar mer mot tävlingsprestanda till bekostnad av just komforten.

Så vilket är då det bästa valet för Vätternrundan? Ja, det beror lite på vilket typ av cyklist man är men för de allra flesta kommer det i slutändan vara fördelaktigt med någon form av komfort i det hela. För med samma sittposition och cykel man ser på TV under Tour de France eller Giro d'Italia kanske det går rätt fort en liten bit men för många går det betydligt långsammare när ryggen ganska snart börjar säga ifrån och man blir tvungen att stanna regelbundet för att stretcha, eller i värsta fall bryta helt. 

Flera egenskaper utmärker en mer komfortinriktad cykel men den gemensamma nämnaren är oftast sittställningen. Cykeln bör ha en geometri som tillåter en mer upprätt sittställning där man inte vilar så mycket på armarna utan kan sitta upprätt efter behov och ha god uppsikt över omgivningen utan att kröka nacken likt en ostbåge. Många av de modernare modellerna inom denna kategori har dessutom andra egenskaper som gör dom härliga på många sätt och vis. Allt från extra vibrationsabsorberande delar i ramen till bredare däck, minskar påfrestningen på din kropp och är därför värda att hålla utkik efter när man spanar på hoj!
Man bör också fundera över vilket material på ramen man vill ha då man här har två varianter att välja på; Kolfiber eller Aluminium. Det sistnämnde är oftast snällare mot plånboken men mindre snällt mot kroppen, det saknar nämligen kolfibrets egenskaper att absorbera vibrationer och stötar från underlaget vilket gör att kroppen får ta större påfrestning, kolfiber är dessutom både lättare och ger effektivare kraftöverföring. Det är dessa egenskaper som gör att alla våra cyklar har en framgaffel i kolfiber, även om resterande del av ramen är i aluminium.
När det kommer till cykelns kvalitet; hjul, komponenter, ram mm., är det som med allt annat - prislappen är extremt avslöjande. Men bara på Cykloteket får du äkta Livstids Servicegaranti på köpet.  

Du kan också ta hjälp av våra cykelbetyg om du på egen hand vill få mer kött på benen.

LÄS MER OM CYKELBETYG >>

 

SE ALLA RACERCYKLAR >>

 

Kläder för Vätternrundan

Mitten av Juni och sommaren är i antågande, en period som är underbar att cykla i. Bara det där med att när man står på startlinjen, det är mörk ute och det är sju-åtta plusgrader, spelar det ingen roll att Juni är en så kallad sommarmånad.  
Klär dig smart! Prova dig fram under dina träningspass innan i hur du ska klä dig, och ha stenkoll på väderprognosen och temperaturen för din starttid, så du känner att du är förberedd och har koll på läget och garderoben veckan innan start. 
Nummer ett i att klä sig smart – undvik plagg i bomull. Bomull är mjukt och skönt men det binder vatten. Blöta plagg kyler ner din kropp, inte minst vid cykling då fartvinden är stor, och börjar du att frysa så kommer du garanterat att prestera sämre. 

Jacka/Väst

Se till att du har någon form av vindskydd på överkroppen; väst eller jacka. Kommer det bli varmt under loppet bör jackan/västen vara enkel att komprimera för att ta liten plats i packningen. Vid regn bör givetvis ett vattentätt plagg tas i beaktning.

SE JACKOR/VÄSTAR >>

Cykelbyxor

Du ska cykla långt… jättelångt. Har du en bra cykelbyxa, med fin dämpande vaddering i grenen, kan det vara den enskilda skillnaden mellan glädje eller pina under loppet. Många cyklister använder även byxsalva för att eliminera friktion och obehag, kan mycket väl vara värt att prova?!  

SE CYKELBYXOR >>

Tröja

Välj en tröja i funktionsmaterial. Ju tightare den sitter, desto mindre som fladdrar i fartvinden. En riktig cykeltröja har dessutom alltid fickor på ryggen där man kan förvara allt från energi till extra kläder.

MASSOR AV CYKELTRÖJOR >>

Arm- & benvärmare

Ett av de mest klassiska förstärkningsplaggen för cykel och så även för Vätternrundan. Arm- & benvärmare är enkla att ta av och på, ger bra värme, samt att de går ganska enkelt att stuva ner i packningen.

TILL ARM- & BENVÄRMARE >>

Handskar

Med dämpande gel i handflatan minskas trycket på nervbanor som annars kan stråla obehag/smärta ända upp till axlar och skuldror. Det finns även handskar utan vaddering som endast hjälper mot skavsår i händerna. 

MER HANDSKAR >>

Underställ

Ett mjukt tunt underställ, som hjälper till med fukttransport, brukar höja komforten avsevärt. Vanliga underställ, främst för vinterbruk, bör endast användas om det är kyligt ute. Vad som räknas som ”kyligt” är individuellt att bedöma.

FLER UNDERSTÄLL >>

Strumpor

Välj ett par riktigt sköna strumpor i funktionsmaterial. Enligt stilpolisen ska de vara vita och ha en längd på exakt roten ur 3,1465 över slutet på fotknölen, men i ärlighetens namn är det inte så noga. Fokus på komfort!

MASSOR AV STRUMPOR >>

Skoöverdrag

Bara att hålla tummarna att du slipper cykla Vätternrundan med skoskydd. Är det kallt eller regnigt är det ett måste. Välj gärna vattentäta skoskydd som inte blir så stora om du vill stuva ner dem i packningen.

SE SKOÖVERDRAG >>

Cykeltransport

Att transportera sig med hjälp av cykel 300km runt sjön Vättern är såklart vad det hela handlar om men att transportera själva cykeln till starten i Motala är ju även de en förutsättning för att man ska ens kunna inleda äventyret! Cykeln ska dessutom helst vara i ett stycke och om den inte fått massa repor från att ha legat hopplockad under ett gäng resväskor i bakluckan är ju även det en bonus!

För att göra detta på ett så smidigt och krångelfritt som möjligt bör man göra likt vi på Cykloteket gjort i många år - nämligen jobba med Thule. Det här svenska företaget är, och har varit, branschledande när det gäller cykeltransport på bil sedan typ föralltid och har smidiga lösningar för de flesta typer av bilar och för både en och flera cyklar. 

LÄS VÅR MONTERINGSGUIDE >>

 

TILL ALLA THULEPRODUKTER >>

 

Värt att tänka på:
  • Om du har cykeln på taket - använd någon form av "flugskydd" vid styre och styrhuvud, speciellt om du kör sent eller på natten. 
  • Lasta aldrig över rekommenderad vikt. Risken är då att en lite för snäv kurvtagning skickar cykeln i diket. 
  • En tunnel som ser låg ut framför dig? Dubbel-, trippel- och quadtruppelkolla hur högt cyklarna går på taket...
  • Däck får inte hänga över avgasröret, i.s.f. blir det till att köpa nytt.
  • Garage eller carport hemma? Säkerställ att du inte kan köra rakt in om du har ögonstenen på taket.
Montering på taket

Beroende höjden på din bil ett ganska smidigt sätt transportera cykel. Fördelen är ju att du fortfarande kan öppna bakluckan utan hinder och att cykeln står skyddad om du skulle blå påkörd bakifrån. Skyddet avtar avsevärt vid låga tunnlar...

Montering bakom bilen

Thule har lösningar för montering både på dragkrok och baklucka. Principen är dock densamma där cykeln hamnar bakom bilen där den i jämförelse med takmontering tar mindre vind och kan på så vis minska bränsleförbrukningen. Se bara till att hjulen inte hämnar framför avgasröret då avgaser kan förstöra både däck och hjul! 

TIllbehör

Cykel, hjälm och lite kläder - behöver man något mer eller? Ja, en hel del faktiskt! Vissa tillbehör må vara livsviktiga medan andra är mer för kul men vi kan nog konstatera att det behövs en del extra prylar för att ta sig runt på bästa möjliga sätt. Skor och pedaler är minst lika viktiga som cykelbyxorna och ska du starta på natten eller helt enkelt cykla i mörkret krävs det både lampor och reflexer. Visst, tekniskt sett tar du dig även runt utan saker som cykeldator eller balla brillor men både dessa kommer garanterat göra en stor positiv inverkan på din upplevelse. Och i ärlighetens namn... visst är det rätt kul med just cykelprylar?

Cykelskor

Kanske en av de viktigaste prylarna för landsvägscykling i allmänhet som blir extra viktig när man ska cykla så långt som 30 mil. Vi rekommenderar en riktigt Racerdoja, eller cykelsko avsedd för landsvägscykling. Den är både skönare och effektivare över en längre tid!

Om det är första gången du cyklar racer med tillhörande skor, se då till att träna så mycket som möjligt innan med dina skor. Vi lovar att du då slipper både krångel och komfortproblem på Vätternrundan!

TILL RACERSKOR >>

HEEY! KAMPANJ PÅ SKO/PEDALPAKET >>

Pedaler

Du kan ha världens bästa cykelskor, men utan rätt pedaler kommer du inte långt. Vi rekommenderar därför klassiska racerpedaler, eller som de kallas hos Shimano; SPD-SL. Dessa har en bred kontaktyta med cykelskon som gör att man får en optimal kraftöverföring och komfort efter många timmar i sadeln. 

Att sitta fast i pedalerna med skorna och ta sig loss på ett smidigt sätt kan till en början kännas lite läskigt för vissa men med lite vana och träning garanterar vi att det kommer kännas lika lätt som att svänga eller trampa!

FLER PEDALER >>

 

Väskor

Tillbehör i alla ära man vart förvarar man allt då? Jo, i en smart väska som du fäster någonstans på ramen!  

En överrörsväska precis bakom styrstammen är perfekt att förvara energibars eller gels i för att slippa sträcka sig bak i tröjan varje gång man ska äta och en sadelväska är det optimala hjälpmedlet för att få med sig det obligatoriska punkteringskittet! 

MÄNGDER MED VÄSKOR >>

Cykeldatorer

Kanske ditt bästa verktyg för att både disponera krafterna rätt och att hålla motivationen uppe när det börjar bli harvigt!

Finns lite olika varianter där de enklare visar hastighet och tid med de mer avancerad har en rad olika funktioner som inkluderar puls (med pulsband), watt och till och med hur mycket du behöver äta! 

SE VÅR GUIDE OM DATORER >>

CykeLhjälm 

Obligatorisk utrustning som finns i en rad olika utföranden där alla visserligen går att använda men kanske inte är optimala för uppgiften. I säkerhetsväg rekommenderar vi starkt att man överväger en modell med MIPS- eller Wavecel-teknologi då dessa skyddar avsevärt mer än en “vanlig hjälm”.  

I stilväg rekommenderar vi att man lämnar hjälmen med skärm där den hör hemma, nämligen tillsammans med mountainbiken i skogen! Hög ventilation och låg vikt kommer öga komforten både på kort och lång sikt. 

ALLA CYKELHJÄLMAR >>

Solglasögon

Kanske den pryl som estetiskt ger mest tillfredställelse. För hur snabb känner man sig inte i ett par riktigt balla brillor?  

Är dessutom ett måste om man ska cykla långt och fort. Skyddar mot såväl vind som insekter och annat skräp i luften samt regn om man har lite otur. En bra lins gör det dessutom mycket lättare att se hinder på vägen vilket gör att dina solglasögon nästan blir lika viktiga som hjälmen när det gäller säkerheten! 

MÄNGDER MED GLASÖGON >>


BELYSNING

Din cykel ska vara utrustad med reflexer, samt startar du när det är mörkt ska ekipaget ha belysning fram och bak.

Och som alla cyklister vet - ringklocka är inte dum grej! Är ju dessutom lag på den.

 

TILL BELYSNING & REFLEXER >>

 

 

 

 

LANDSVÄGSDÄCK

Den som tittat på ett F1-lopp har nog lagt märke till att kommentatorerna pratar mer om däck och gummiblandningar än själva bilen. Vi kan då inte helt överraskande avslöja att även på cykel gör däckens kvalitet och egenskaper mycket stor skillnad.
Nedan rekommenderar vi några tekniskt avancerade däck med stark följsam cord, bra våtgrepp, punkteringsskydd att lita på, samt lågt rullmotstånd.
Var noga med att följa max/min lufttryck som står tryckt på däckssidan.

Vill du få ner rotationsvikten ytterligare, är tipset från coachen att kika på slang från Tubolito. Superslang - halva vikten men dubbelt så stark!

FLER DÄCK >>

Energi

När det gäller energi och energiintag under träning och tävling finns det förmodligen lika många teorier, tankar, tyckare och tänkare som det finns produkter och i många fall är den ena inte den andra lik. Det kan alltså ibland vara klurigt att veta exakt vad som är rätt - något som kanske inte är så konstigt då det faktiskt kan finnas flera rätta svar. Våra kroppar fungerar nämligen olika såväl före som under och efter fysisk aktivitet vilket gör att det sätt som fungerar för någon kanske inte gör detsamma för någon annan. Vi rekommenderar därför att man alltid testar sin energiplan eller intag på träning innan man tävlar, för vem vill behöva underprestera eller i värsta fall avbryta sommarens stora mål eller säsongens viktigaste tävling för att magen krånglar? 

Före
  • Träna på att träna med intag av kolhydrater/energi under tävlingsliknande träningspass.
  • Dra ner på träningen 3-5 dagar innan start.
  • Börja äta lite mer 2-3 dagar innan samt drick lite extra vatten.
  • Ät långsamma kolhydrater.
  • Ät bra fetter.
  • Ät bra och lättsmält protein.

 

  • Ät lite oftare/mindre portioner varje gång.
  • Ta bort fibrer och svårsmält mat 1-2 dagar innan.
  • Dra inte till med brakmiddag kvällen innan.
  • Ät en normal frukost på morgonen utan fibrer.
  • Om du har svårt att äta innan start - inta kolhydrater i flytande eller mer lättsmält form som starkt blandad sportdryck eller gels. 80-100 gram kolhydrater 1-2 timmar innan start.
Under
  • Börja fylla på tidigt! Risken med att vänta för länge är att du "går tom" och närmar dig den berömda väggen. 
  • Fyll på med något varje halvtimme, 30-50 gram kolhydrater/halvtimme (60-100 gram/timme) beroende på belastning och intensitet.
  • För mycket intag varje gång kan leda till ett för hög koncentration av sockerarter/kolhydrater vilket kan ligga kvar i magen längre och orsaka magproblem.

 

  • Några exempel på mängd kolhydrater per produkt: 2-3dl sportdryck = 20-30 gram, 1 gel = 20-30 gram, 1/2 bar = 15-20 gram.
  • Drick även vatten för att höja hastigheten på matsäckstömningen.
  • Undvik fett och protein under loppet då dessa näringsämnen tar längre tid att bryta ner och sänker tömningen av magsäcken vilket resulterar i långsammare energi till de arbetande musklerna. 
Efter
  • Efter ett lopp är kroppens depåer tomma och man är i ett öppet fönster för både energiintag och för infektioner.
  • Immunförsvaret är stängt och en muskelnedbrytning är pågående. 
  • Även salt- och vätskebalansen är påverkad.
  • Fyll på med snabb energi, snabba proteiner/aminosyror, salter mineraler och vitaminer. Helst inom 30-45 minuter efter avslutad aktivitet.

 

  • Inom ett par timmar bör man äta riktig mat med snabba/lättupptagliga kolhydrater, bra fetter och bra och uppbyggande proteiner.
  • Fyll på med vätska, gärna med någon form av saltlösning eller elektrolyter. 
  • Efter hårda tävlingar bör man vila 2-3 dagar samtidigt som man äter, dricker och sover bra. 

 

VI ÖNSKAR DIG ETT STORT LYCKA TILL PÅ VÄTTERNRUNDAN!