Vätternrundan - en överlevnadsguide

Vätternrundan står precis runt hörnet och du har kanske inte tränat som ett proffs i Tour de France! Hur gör man då? Rekommendationen om att köra 100 tränings mil innan start är sedan länge hopplöst kört.

Text: Swedish Armed Forces Adventure Team

Fartgrupper och ”Svetto motionärer” i all ära men hur ska en vanlig otränad Svenson göra för att klara av ett varv runt sjön? Kanske är det bara att kasta in handduken nu på studs?

Vi söker svaret och de fem bästa tipsen hos några som är vana att vara ute riktigt länge.

Multisportarna i ”Swedish Armed Forces Adventure Team” är både militärer och ett av världens bästa mutisportlag. De är vana att tävla flera dygn vilket är längre än maxtiden runt Vättern.

Om någon har svaret borde det vara dom.

1. SÅ KLARAR DU DIN STACKARS BAK!

Ont i rumpan av att bara titta på en smal och hård sadel? Vad är lösningen?

”-Det viktigaste skulle jag säga är cykelbyxor med en bra padding, dvs tjock och mjuk. Det är lite som en extra sadel som gör att det känns mjukt och skönt. OBS STOR VARNING!!!  Ha inte underkläder under cykelbyxorna, detta kan kännas lite konstigt, men det är garanterat skavgaranti annars. Som extra säkerhet brukar jag smörja in baken rikligt med Inotyol, samma som används till röda barnstjärtar. Att ta med en liten tub och smörja in extra under resan rekommenderas om du verkligen vill undvika skav.”

2. SPORTDRYCK ELLER BLÅBÄRSSOPPA?

”- Det bästa med energi är att det inte spelar någon roll var den kommer ifrån. Äntligen kan du botanisera i kak och godishyllorna för att hitta dina favoriter att ta med runt sjön. Att sedan många använder gel och sportdryck är naturligtvis smidigt och anpassade för maxad energi i liten förpackning. Men när tröttheten smyger sig på, kommer din påse med Ahlgrens bilar eller den något tillplattade delicatoboll rädda dig från ”ge upp” tankarna! Myten om att du behöver vräka i dig pasta kan du glömma, lite extra energi två dagar innan räcker gott för att fylla upp depåerna. Och för de allra flesta är depåerna fyllda över tiden. Med en väska på ramen eller styret förvarar du godbitarna tryggt. Har du svårt att äta i farten? Stanna var 30min och ta lite energi.

Ät och drick vid kontrollerna, ta lite av varje, för omväxling gör att du får i dig lite mer och därmed får i dig lite mer energi!”

3. VÄST ELLER JACKA?

”-Hur mycket kläder du skall ha på sig beror naturligtvis på vädret. Tipset är dock att vara förberedd då du inte vet hur det kommer att se ut om 10 timmar. Ett normalt år räcker det med korta cykelbyxor, ett tunt underställslinne och en cykeltröja. Cykeltröja med fickor är nästan ett måste, då fickorna är perfekta att använda som förvaring. En extra väst eller en tunn jacka får lätt plats och självklart all den goda energin du redan handlat. För mycket kläder kommer bara göra dig för varm och osmidig, att frysa lite innan start tills du fått upp värmen är helt normalt. Ta med glasögon även om det inte är sol, detta är för att skydda ögonen. Och glöm inte hjälmen!”

4. SÅ STÅR DU UT MED DENNA PINA I ÖVER 12 TIMMAR!

Försök att njuta av att du har tagit dig såhär långt och är med på denna folkfest. Det är lätt att dras med av energin längst banan och köra lite för fort i början, men försök att ta det lite lugnt. Du kommer uppleva alla olika känslor under ditt varv runt sjön. Vara pigg och glad, för att i nästa sekund vara trött och less. Här är tekniken att vid perioder av pigghet inte köra fortare än du klarar av och istället försöka hålla dig pigg så länge som möjligt. En av hemligheterna för att lyckas med detta är att äta mycket under resan. Och glöm inte att ni gör detta tillsammans, att småprata med de andra cyklisterna är både trevligt och gör att tiden går lite fortare.

5. CYKLA SNABBARE UTAN ATT BLI TRÖTT!

En genväg till att cykla snabbare är att cykla bakom någon som håller lämplig fart, även under lägre hastigheter minskar luftmotståndet och det blir lättare att cykla. Försök ligga så nära som möjligt, men det ska självklart kännas säkert och bekvämt.

Tiden man är ute och cyklar beror ju på snittfarten, därav skall varje stopp hållas så kort som möjligt. Planera stoppen så blir de mer effektiva. Att ta en kort tupplur under rundan behövs inte, utan gör oftast mer skada än nytta.

En kortare fartökning eller spurt tjänar inget till, samma sak gäller backarna. Håll samma ansträngning över tiden. Kör du för hårt kommer du i slutändan förlora mer tid än du tjänat och då kan inte ens en tillplattad delicatoboll rädda dig…

Kör smart och snyggt, Lycka Till!

Mer i Cyklopedin