Växla rätt på cykeln
Ska vi vara petiga så borde frågan lyda; ”Vilken utväxling ska jag välja?” Växeln är ju bara den mekaniska komponenten som ser till att kedjan flyttas till ett annat drev. Oftast sitter en växel framtill, som i så fall tar hand om kedjans förflyttning mellan ”klingorna” på vevarmarna, och en annan som sitter bak och tar hand om kedjans dans över kassetten. Den enkla tumregeln för att välja rätt utväxling; (i fortsättningen kommer vi ändå skriva ”välja rätt växel” eftersom det är det man säger i dagligt tal) är att den ska vara anpassad för att hålla bra snurr på benen.
Många rekommenderar en kadens (pedalfrekvens per minut) runt 90. En siffra du som nybörjare egentligen helt kan strunta i. Är du tävlingscyklist och tänker slå något rekord eller vinna tävlingar, så är kadensen mer relevant, men med den skillnaden att den nog måste vara ytterligare högre och säkert minst 20 varv till per minut.
En del tror att, om man ska cykla fort ska man automatiskt trampa på en tyngre växel. Eller att det per automatik går fortare om man lägger i tyngsta växeln. Riktig så enkelt är det inte. Förutsättningen är ju att man orkar dra runt pedalerna i förhållande till motstånd och hur kuperad terrängen är. Ett exempel; Om du cyklar på slät väg i 30 km/h på tyngsta växeln så producerar du lika mycket kraft som om du cyklar i samma hastighet på lättaste växeln. Frågan är bara vilket som är mest skonsamt mot kroppen?
Tyngre växel innebär dock att du måste använda mer av din rena muskelkraft, vilket kommer att göra att du inte orkar i längden. En lättare växel gör att kravet på ren muskelkraft minskar, men att hjärtats förmåga att syresätta musklerna ökar. Troligtvis är en mix av de båda som är det optimala, och studier av vältränade tävlingscyklister har visat att den generellt sett optimala kadensen ligger runt 90.