Svensk design & kvalitet i världsklass!

Walleräng - från Göteborg till världen

Det började med 30 elcyklar privatimporterade från Kina för 10 år sedan. Idag har koncernen cykelfabrik både i Sverige och Kina. Wallerängcyklarna, i premiumsegmentet, är på väg att ta Cykelsverige och delar av cykelvärlden med storm.

Vi åkte till fabriken i Göteborg för att prata eldrivet med Christian Walleräng.

Det är full rulle i Wallerängs cykelfabrik i Högsbo i södra Göteborg. Fem montörer skruvar ihop den senaste leveransen ramar med drivlina, batterier, pakethållare och allt det som krävs för att fullända en elcykel i premiumsegmentet. Ett 20-tal framgafflar sticker ut från en flyttbar hållare. Ett dussintal hjul sitter på en hjulförsedd ställning. Åtta ramar sitter i monteringsställ och väntar på komponenter. Golvet ser nybonat ut och jag trampar försiktigt en minimal testtur på en sprillans ny, absolut helt sprillans ny, Walleräng M.01. Automatväxling känns något ovant men det funkar faktiskt direkt och ganska intuitivt. Jag tar en kort sväng bort i fabriken innan jag kliver av och funderar på om denna reportageresa kommer gå plus eller minus. Min guide för dagen, Christian Walleräng, bjuder på en kopp kaffe och berättar inte utan stolthet i rösten att de precis skickat iväg en liten container, med 75 cyklar, för leverans till deras representant i USA.

 

"Vi vill kunna garantera att detta verkligen är en premiumcykel!"

Chistian Walleräng. Operativ chef och delägare till Walleräng.
PRISAD CYKEL

2015 belönades Wallerängs med världens största cykelmässa Eurobikes utmärkelse för ”Funktionalitet och mervärde”. Juryns motivering löd: ”Walleräng M.01 är en SUV bland e-cyklarna och därför en del av en yngre kategori i elcykelsegmentet. Modulsystemet gör det enkelt att förändra från stadscykel till touringcykel. Inte ens med tung packning är den rädd för långa distanser.”

Christian är operativ chef för varumärkena EcoRide och Walleräng som han deläger tillsammans med sin bror Martin, som startade företaget för tio år sedan och opererar från Kina där han byggt upp och driver fabriken som tillverkar EcoRide. I år förväntas koncernen omsätta drygt 150 miljoner kronor och enbart Wallerängcyklarna kommer att tillverkas i ungefär 1000 exemplar, denna tredje säsong detta varumärke finns.
Det känns onekligen exotiskt med cykeltillverkning i Göteborg och Sverige. De allra flesta tillverkarna idag har flyttat produktionen till låglöneländer. Så icke Walleräng.
– Vi vill kunna garantera att detta verkligen är en premiumcykel. Att kunna leverera den känslan, och att veta exakt vad vi säljer. Det handlar om förvissningen att vi gör detta lokalt och att vi har full koll på vår tillverkning. Varje cykel monteras för hand här i Sverige. I det kan man väva in många olika känslor. Till exempel att det spar resurser när det gäller transport till konsument, och det att vara nära kunderna. Vi vet också att vår personal är personer som lägger sin själ och sitt hjärta i jobbet. Av det byggs bra förutsättningar för att bygga bra cyklar. I en förlängning kan det också ge möjligheter att utveckla olika customvarianter. Dessutom är det en fördel för själva varumärkesbyggandet. Att kunna nå igenom bruset. Inte bara tyskar uppskattar en svensk produkt och vad det står för, säger Christian Walleräng.

Under de senaste åren har koncernen ökat sin omsättning med ungefär 40 procent per år. Det går utan att överdriva bra nu. Vad är ambitionen?

– Vi har fokuserat att nå ut med elcyklar. Att sprida cykling helt enkelt. Det har varit det viktiga. Självklart ville vi ha en spännande produkt, i denna spännande marknad. Jag ser en framtid där vi kanske inte ska sitta i en tvåtons plåtburk för transport inne i staden. Vi måste ha smidigare och lättare transportfordon. Och den marknaden är ju stor. Så vi ser stort på det här. Ambitionen är internationell, vi har samarbeten i USA, Benelux, Tyskland, England. Till och med Australien faktiskt. Kina har också en enorm potential så klart. Vi har en fabrik även där, så det finns planer. Den europeiska marknaden är relativt utvecklad. I till exempel Holland är elcykling stort sen många år. Men även i Sverige börjar folk satsa mer pengar på sin cykel. Många av våra kunder är inne på sin andra eller tredje elcykel. Folk har börjat inse att elcykeln faktiskt kan ersätta bilen som transportmedel. Det var nästan inte tänkbart för 10 år sedan.

Om man ska förenkla cykelbranschens omvandling under senare år skulle man kunna peka på att det är åtminstone två tydliga trender som tagit form. För det första har flera rena internetbutiker har lyckats bra med att sälja cyklar. Det andra är att service har blivit en allt viktigare aspekt i och med cykelköpet. Och där har de fysiska butikerna kunnat utvecklat sina koncept med bland annat utökad service som en trygghet för den som lagt ut många tusen på en tvåhjuling. Behovet av trygg service har inte minskat i och med elcykelboomen. Walleräng har jobbat från flera plattformar kan man säga. Dels som internetbutik, dels med egna fysiska konceptbutiker. Två i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Nu samarbetar man alltså med Cykloteket. – Vi är lite både och, och har haft fokus överallt, kan man säga. Någonstans i grunden är vi en leverantör. Sen vill vi ju också ha nätet som ett fönster där vi kan synas. Men vi har inte skickat hem cyklar som postorder.

Det krävs kunskap för att kunna lämna ut en cykel med den prestanda och kvalitet som vi tänkt oss. Den lokala kunskapen hos butikerna vill vi dra nytta av, säger Christian. – Cykloteket har ju jobbat länge med de här frågorna och är väldigt strukturerade på det här. Jag tror vi kan lära mycket av det här samarbetet.

Om du skulle beskriva Wallerängcykeln för den som går i cykelköpartankar, vad skulle du göra då Christian?

– Det är en sofistikerad genomtänkt pendlarcykel och alldagsfordon med genomtänkt funktion och design. I och med vår grundplattform med moduler för olika behov kan den upplevas i många olika skepnader. Walleräng är nischad produkt för den som är intresserad. Mer åt premiumsegmentet, mer sofistikerad. Om jag jämför med bilbranschen kanske EcoRide är Toyota och Walleräng är Lexus.

Text och bild: Niclas Sjögren
Mer i Cyklopedin