Köp- och leveransvillkor

 

Köp- och leveransvillkor för köp online på cykloteket.se

När du lägger en beställning på www.cykloteket.se  som är en del av Cykloteket AB, så godkänner du också våra köpvillkor. Läs igenom köpvillkoren innan du bekräftar ditt köp.

1.      Beställning
2.      Köp av cykel
3.      Slutsålda varor
4.      Priser
5.      Betalning
6.      Återbetalning
7.      Frakt
8.      Click & Collect
9.      Byte och retur
10.   Garanti
11.   Reklamation
12.   Integritetspolicy
13.   Cookies
14.   Force Majeure

KÖP I BUTIK

I våra butiker kan du betala med Swish och de vanligaste konto-/kreditkorten (ej American Express och Diners) samt flera lösningar via Svea Ekonomi.
I butiken i Västberga går det även att betala med kontanter.

På Cykloteket har du 8 dagars öppetköp på varor som du köper i butik. Förutsättningen är att varan är oanvänd samt att originalkvitto och förpackning följer med varan vid retur. 
OBS! Öppetköp gäller ej cyklar (bytesrätt), reavaror samt specialbeställda varor.

Du har 30 dagars bytesrätt på Cykloteket i enlighet med vårt koncept Garanterat Nöjd.

Läs om Garanterat Nöjd >>


1. Beställning

Vid beställning träffas avtal om köp först när Cykloteket bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid osv. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du har lagt en beställning som du vill ändra eller makulera, kontakta vår kundservice snarast och ange beställningsnummer.
Cykloteket reserverar sig för slutförsäljning och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.
Cykloteket.se förbehåller sig rätten att neka en order.
Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

För att värna om miljön har vi valt att inte skriva ut och skicka med några kvitton. Allt sparas digitalt. Om du är medlem i vår kundklubb kan du se dina köp genom att logga in på Mina sidor på hemsidan.
Önskar du få kvittot mejlat som en PDF kontaktar du vår kundservice och anger vilket ordernummer det gäller.

2. Vid köp av cykel i webbshopen

Viss montering behövs när du tar emot din nya cykel, även om monteringsgraden är enkel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Efter det packas de ner i en cykelkartong. Då plockas framhjulet och pedalerna av, samt att styret vrids.
D.v.s. när du packar upp din cykel behöver du själv sätta dit framhjulet, kontrollera att frambromsen inte tar emot, vrida styret och dra åt bultarna. På de cyklar som levereras med pedaler behöver de skruvas dit och dras åt. Tänk på att de är höger- och vänsterspecifika.
Observera att cyklar som säljs i webbshopen kan vara provcyklade när de står i butik eller i vår montering.
För att ytterligare underlätta för att du ska få ihop cykeln på rätt sätt har vi gjort några instruktionsfilmer.

Till våra instruktionsfilmer >>

 

3. Slutsålda varor

Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga lagersaldon. Eftersom våra varor även säljs i våra butiker kan det hända att någon annan hunnit köpa det sista exemplaret innan du slutfört beställningen. Vi beklagar självklart detta och försöker hitta en likvärdig artikel.

 

4. Priser

Priserna anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Cykloteket reserverar sig för prisändringar.

5. Betalning

Vi erbjuder säker betalning via Svea Ekonomi. Deras kundtjänst når du på 08 – 514 931 13 eller kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande nordiska kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Cykloteket AB överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Du kan själv logga in på Mina sidor för att administrera din faktura om du t ex behöver förlänga förfallodatumet eller har fått en påminnelse.

Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr och löptid 12 månader:
uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 35 kr, nominell ränta 0%, effektiv ränta 15,05 %.

Betala direkt

Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder till följande banker genom samarbete med Svea Ekonomi. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Svea konto

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du samla alla dina köp hos oss och delbetala dina köp i egen takt. Du väljer själv hur mycket du vill betala varje månad, dock lägsta angivna belopp på avin. Årsränta 19,5 % och aviavgift 29 kr tillkommer.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

6. Återbetalning

Så fort du har mottagit en returbekräftelse till din e-postadress så startar återbetalningsprocessen.

Kortköp:

Beloppet för de returnerade varorna återbetalas till samma kort som användes vid köpet och pengarna finns på ditt konto inom ca 1-6 bankdagar. Det syns oftast på det datum som köpet genomfördes.

Direktbetalning:

Beloppet för de returnerade varorna återbetalas till samma konto som användes vid köpet och pengarna finns på ditt konto inom ca 1-6 bankdagar.

Faktura:

Beloppet för de returnerade varorna krediteras och du får en kreditfaktura från Svea ekonomi. Du betalar in beloppet för de eventuella varor du behåller på ursprungsfakturan. Är hela ordern returnerad så bortser du från hela fakturan. Om du redan har betalat fakturan behöver vi dina kontouppgifter för att kunna återbetala dig.
Namn på bank, clearingnr, kontonr och namn på kontoinnehavaren.

Delbetalning/Konto:

Beloppet för de returnerade varorna krediteras och totalbeloppet justeras på din nästa avi som kommer från Svea Ekonomi.

Bonuscheck:

Du får en ny på motsvarande belopp. Den registreras på ditt kundnummer i kundklubben.

Presentkort:

Vi skickar ut ett nytt på motsvarande belopp, per brev.

 

7. Frakt

Vi skickar våra paket med PostNord. Standardfrakten är 69 kr. Handlar du för mer än 500 kr skickar vi varorna fraktfritt. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur. Förbetald returfraktsedel följer med alla paket förutom cyklar och trainers. Läs mer under Byte och retur (punkt 9).
PostNord kommer överens med mottagaren via sms om tid och plats för leverans av cykel och trainer. Övriga paket levereras till mottagarens utlämningsställe som därefter aviserar mottagaren.

 

8. Click & Collect

Vill du handla online och hämta i butik går det också bra. Du kan välja att betala varorna direkt på webben eller senare när du hämtar varorna i vald butik. Vi packar varorna vartefter order kommer in och skickar ett sms eller mail till dig när varan är redo att hämtas ut i butiken. Enkelt och smart!
Förbetalda varor ligger kvar i butiken 14 dagar, därefter görs ett återköp. Varor som ska betalas i butik ligger kvar i 5 dagar. Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera varan där. OBS! Gäller ej Täby. Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning och du kan själv logga in på Mina sidor hos Svea Ekonomi för att flytta fram förfallodatum om det behövs.
(I dagsläget fungerar inte Click & Collect för butiken i Täby.)

9. Byte och retur

Cykloteket erbjuder bytesrätt på varor där varorna är oanvända. Du behöver inte kontakta oss för ett byte utan fyller i den medföljande returlappen. Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Gäller t ex skor och hjälmar. Vi står för fraktkostnaden när du använder bifogad returfraktsedel. Den ingår inte när du köper cykel eller trainer. Då kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr. Detta sker efter kontakt med kundservice. Därefter kontaktar du PostNord på 0771- 33 33 10 för att boka tid för upphämtning, alternativt lämna in det på närmsta terminal.
Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera varan där.
OBS! Gäller ej Täby. Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning och du kan själv logga in på Mina sidor hos Svea Ekonomi för att flytta fram förfallodatum om det behövs.


Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat:

·        En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.

·        En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna definition är förbrukningsmaterial, underkläder/t-shirts etc.

·        En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) och förseglingen har brutits.

Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Vi står för fraktkostnaden när du använder bifogad returfraktsedel. Den ingår inte när du köper cykel eller trainer. Då kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr. För att undvika problem när du vill nyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor. Postpaket och rekommenderade brev körs ej ut till Cykloteket och vi har därför ej möjlighet att hämta ut dessa.
När du hämtar ut en beställd vara i vår butik gäller öppet köp i åtta dagar, ej ångerrätt.

Vid åberopande av ångerrätt

Meddela Cyklotekets kundservice inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.

Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen.

Cykloteket förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Cykloteket löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras med en expeditionsavgift om 175 kr för standardpaket och 500 kr för cyklar och trainers. Första påminnelsen från PostNord skickas ut efter 2 dagar, efter 7 dagar aviseras du per brev och efter 14 dagar går paketet i retur till avsändaren. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast via mail eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice.

 

10. Garanti

Cykloteket lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (3 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation. Cykloteket står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Cykloteket ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av denna.

 

11. Reklamation

För att kunna reklamera en produkt måste du bifoga kvitto eller följesedel, alternativt att köpet är registrerat i kundklubben. Cykloteket testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet. Cykloteket ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation.

Vid eventuell tvist följer vi lagen om alternativ tvistlösning i konsument-förhållanden som trädde i kraft den 1 januari 2016 och hänvisar till EU:s gemensamma tvistlösningssida.

 

12. Integritetspolicy & GDPR

Se separat informationssida.

Läs om vår integritetspolicy >>

 

 

13. Cookies

Se separat informationssida.

Läs mer om cookies >>

 

 

14. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Cykloteket.se sida, som gör att Cykloteket.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Cykloteket.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.