9. Byte och retur
Cykloteket erbjuder bytesrätt på varor där varorna är oanvända. Du behöver inte kontakta oss för ett byte utan fyller i den medföljande returlappen. Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Gäller t ex skor och hjälmar. Vi står för fraktkostnaden när du använder bifogad returfraktsedel. Den ingår inte när du köper cykel eller trainer. Då kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr. Detta sker efter kontakt med kundservice. Därefter kontaktar du PostNord på 0771- 33 33 10 för att boka tid för upphämtning, alternativt lämna in det på närmsta terminal.
Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera varan där.
OBS! Gäller ej Täby. Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning och du kan själv logga in på Mina sidor hos Svea Ekonomi för att flytta fram förfallodatum om det behövs.
Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat:
· En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
· En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna definition är förbrukningsmaterial, underkläder/t-shirts etc.
· En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) och förseglingen har brutits.
Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Vi står för fraktkostnaden när du använder bifogad returfraktsedel. Den ingår inte när du köper cykel eller trainer. Då kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr. För att undvika problem när du vill nyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor. Postpaket och rekommenderade brev körs ej ut till Cykloteket och vi har därför ej möjlighet att hämta ut dessa.
När du hämtar ut en beställd vara i vår butik gäller öppet köp i åtta dagar, ej ångerrätt.
Vid åberopande av ångerrätt
Meddela Cyklotekets kundservice inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.
Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.
Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen.
Cykloteket förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Cykloteket löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.
Outlösta försändelser
Försändelser som ej lösts ut debiteras med en expeditionsavgift om 175 kr för standardpaket och 500 kr för cyklar och trainers. Första påminnelsen från PostNord skickas ut efter 2 dagar, efter 7 dagar aviseras du per brev och efter 14 dagar går paketet i retur till avsändaren. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.
Avbeställning av produkt
Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast via mail eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice.
10. Garanti
Cykloteket lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (3 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel.
Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation. Cykloteket står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Cykloteket ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av denna.
11. Reklamation
För att kunna reklamera en produkt måste du bifoga kvitto eller följesedel, alternativt att köpet är registrerat i kundklubben. Cykloteket testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet. Cykloteket ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation.
Vid eventuell tvist följer vi lagen om alternativ tvistlösning i konsument-förhållanden som trädde i kraft den 1 januari 2016 och hänvisar till EU:s gemensamma tvistlösningssida.
12. Integritetspolicy & GDPR
Se separat informationssida.
13. Cookies
Se separat informationssida.
14. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Cykloteket.se sida, som gör att Cykloteket.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Cykloteket.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.