Gruppcykling – Hemligheten att våga ligga ”på rulle” – Del 2

 

 

 

 

 

 

 

Cyklopedin online

Läs den här >>

 

GRUPPCYKLING – HEMLIGHETEN ATT VÅGA LIGGA ”PÅ RULLE” – DEL 2

I första delen av ”Gruppcykling – Hemligheten är att våga ligga ”på rulle” tog vi upp lite grundregler. Den här gången tar vi upp lite mera intrikata tips som hjälper dig att ”överleva” när tempot skruvas upp till den fart som du får svårt att följa med i.
Vi delar in klungkörningen i två aspekter:
1 – När alla ska hjälpas åt att hålla så hög fart som möjligt mot en gemensam sluttid eller snittfart.
2 - När man kör för att komma först över mållinjen eller om man har sämre grundförutsättningar, d.v.s. mindre ork; för att hänga med klungan hela vägen.

Disciplin A och O

I det fall där man ska hjälpas åt att komma fram så fort som möjligt är disciplin i klungan den avgörande faktorn. Disciplin att hålla jämn fart, att ta sin del av dragjobbet i täten, att går runt där framme fastän man inte orkar/vill/tänker ta en förning, disciplin att hålla sin linje genom kurvor och att man inte ökar farten i täten när man går fram.
Ett populärt sätt att klyva luften är att använda sig av s.k. belgisk kedja/klunga. Det går ut på att man ligger två-och-två i bredd i en lång ”kedja” med cyklistpar efter cyklistpar. Efter en förutbestämd tidsintervall cyklar cyklisten som ligger längst fram till vänster i kedjan fram framför den cyklist som låg till höger om honom.
Cyklisten som låg bakom cyklar fram och ligger nu till vänster; längst fram, och bildar nu tätpar. Sedan fortsätter man så här tills man når målet. Ju fortare man byter position desto snabbare blir farten – nåja, inom vissa kardiovaskulära gränser vill säga.
Dock krävs det god disciplin och att alla orkar ta sin del i täten. Dricker och rätar på ryggen, med mera, gör man på sista rulle. Ska man vända sig om så lägg handen på axeln på den cyklist som ligger bredvid dig – det minskar risken att vingla till. Ofta svänger man omedvetet cykeln åt det håll man vrider skallen.
Är gruppen ojämn är det bäst att man låter de starkare cyklisterna ligga i täten en längre tid än de svagare. Är det någon som känner att hen inte hänger med och definitivt inte orkar ligga i täten så är det bättre att dessa cyklister går fram och sedan direkt blir avlösta.
Näst bästa alternativ är att de får ligga i slutet av klungan och ”släppa in” de cyklister som går runt genom att backa ner och ge dem tillräcklig lucka för att smita in i kedjan.
Nackdelen med detta är att sista platsen inte är lättast att ligga på sett ur ett aerodynamiskt perspektiv. Således; försök organisera er så att de cyklister som orkar minst går med runt och drar så pass lite att de orkar hänga med hela vägen - det har alla nytta av och det är betydligt trevligare än att köra ifrån kompisarna halvvägs.

Ta det lugnt uppför backarna

Känner man sig stark är det lätt att falla för frestelsen att försöka hålla uppe tempot uppför backarna med resultat att de sämre cyklisterna kommer att falla ifrån som höstlöv. För att ha nytta av alla cyklisterna i gruppen är det därför oerhört viktigt att man tar det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Ett tips är att låta de sämsta bestämma farten uppför. Ser man till energiuttaget på slät väg jämfört med i en backe så måste man sänka farten ordentligt för att hålla samma nivåer – vilket ofta känns som att man tar det för lugnt – men var lugn – att ha med sig fler cyklister som senare kan hjälpa till när det är slätt gör att ni totalt sett orkar hålla högre fart.
Ett bra tips är att utse en ”gruppgeneral” och även en underlydande så att en av er har koll på cyklisterna längs bak. Är någon så pass stark att hen orkar ligga längst bak hela tiden så är det ett bra sätt att hålla koll på gruppen; hojta om det går för fort, om någon får punktering, eller något annat problem som krävs att alla blir informerade snabbt.
Nackdelen med belgisk klunga är att om det är kraftig sidvind så riskerar ALLA cyklister som ligger på fel sida att få slita med vinden och dess motstånd.
Vilket för oss in på det sätt som en tävlingsklunga fungerar på.
En tävlingsklunga fungerar som en organisk enhet där gruppens målsättning går stick i stäv med individens önskemål om att hänga med, spara så mycket energi som möjligt, ta sig loss med rätt cyklister och sedan göra det bästa av allt detta.
En ensam cyklist cyklar ALDRIG fortare än klungan om klunga bestämt sig för att köra fort.
Men hur fort går det i en klunga? Själva hastigheten är omöjlig att avgöra genom att bara titta på hur en klunga är utformad men hur hård farten är går att avgöra ganska enkelt:
Ju smalare klunga desto högre relativ fart.
Detta beroende på att ALLA då söker vindskydd. Är klungan ordentligt utbredd är den relativa farten lägre då vindskyddet spelar mindre roll.
Uppförningsreglerna i en klunga är i stort sett följande:

Håll utkik även framför klungan – det går om du då och då sträcker på halsen och när vägen svänger ser man lite extra långt fram. Stirra inte bara på hjulet framför dig. Försök hålla blicken en bit fram – det går mjukare då.
Ska du vända dig om; lägg handen på axeln på cyklisten bredvid dig – ett enkelt sätt att bibehålla avståndet i sidled.
Drick och sträck på dig i slutet av klungan om du känner dig osäker på att släppa styret med en hand för att ta upp flaskan.
I en något mindre klunga där alla sköter farten så går man runt i en jämn takt. Kommer vinden från vänster ligger man till höger om cyklisten framför sig. När du tagit din förning sänker du farten något, ytterst lite, och glider bak till sista cyklist i klungan som du rundar för att åter ta din plats i vindskydd. Sedan är det bra att upprepa proceduren.

Kommunicera

Kommunicera om du känner att du börjar tappa ork. Bättre att gå med runt utan att dra och hänga med längre än att helt plötsligt tappa kontakten med klungan.
Kommunicera även om du upptäcker hinder, eller något på vägen som gör att gruppen behöver informeras, det kan vara en parkerad bil vid vägsidan, eller ett hål i vägbanan. Hellre en gång för mycket än tvärtom. Ett sätt är att klappa dig själv på höften på den sida som hindret finns på. Cyklisten bakom gör samma sak och på så sätt sprids det bakåt i klungan.
Samma sak om ni når fram till ett stopptecken, eller vägkorsning där en 90-graders sväng väntar – kommunicera.
Har cyklisterna missat att ni passerar ett hål och du upptäcker det strax framför ditt framhjul är det bara att försöka göra det bästa av situationen, d.v.s. köra över det. Försök ”hoppa” över det om det inte är för långt. Annars är det bra om du hinner ställa dig upp för att minska kraften som påverkar hjulen, låt armar och ben fungera som stötdämpare.
Alternativet att svänga runt det är betydligt sämre då det kan medföra att en kraftig sidförflyttning gör att både du och flera av dina kamrater vurpar med svåra skador som följd.
Tro oss, en mosad fälg kan vara ett billigt pris mot vad som kan hända i en vurpa när hen cyklar rakt fram.

Överlev backen längst fram

Vet du med dig att du har det tungt i backar ska du när backen börjar positionera dig nära klungans tät. Då kan du nämligen cykla uppför backen långsammast av alla men ändå orka med uppför backen.
Hur är detta möjligt?
Jo, genom att i början ligga först och sedan sakta tappa mark i klungan så är du när backen är slut bland de sista i klungan men du har fortfarande kontakt med klungan.
Samma sak gäller om du vet att vägen svänger 90 grader och att vindens riktning kommer att ändras till kantvind. I kantvind får inte alla plats i klungan då vägens bredd inte räcker till. Kommer vinden från höger kan situationen som uppstår bli livsfarlig då en del cyklister frestas att cykla på fel sida av vägen med risk att fronta med något mötande fordon. En risk ej värd att ta.
Kommer vinden från andra hållet kan de första cyklisterna för att splittra klungan lägga sig så nära högra vägsidan att bara ett fåtal cyklister får plats. Då gäller det att ligga långt fram när vinden vänder så att man får plats när kantvindskörningen börjar.
Får man inte plats är det bästa man kan göra bilda nya ”vingar”, d.v.s. man ser till att flera cyklister bakom får rulle och sedan hjälps man åt att hålla samma fart som gruppen framför.
Det finns inget som splittrar upp en klunga lika effektivt som kantvind så se till att ligga långt framme så att du får plats.
Rak motvind är det enklaste för klungkörning. Oavsett var i klungan du ligger så får du vindskydd. I rak medvind minskar nyttan av vindskydd men det finns där ändå.

Sammanfattning

Ska vi koka ned det du bör tänka på när det gäller klungkörning så blir det följande:

Cykla lugnt och lycka till!