Gruppcykling – Hemligheten att våga ligga ”på rulle” – Del 1

GRUPPCYKLING – HEMLIGHETEN ATT VÅGA LIGGA ”PÅ RULLE” – DEL 1

Har du precis drabbats av det cykelintresse som sveper över landet och tränar just nu för fullt för något motionslopp men drar dig för att cykla i grupp? Det ser farligt ut, är det lätt att tänka och så kör man på i sina vanliga hjulspår ensam runda efter runda.

Du blir stark som en oxe, men handen på det snart så vältränade hjärtat; ibland är det lite väl trist att hela tiden cykla ensam så här är några tips om hur du gör för att klara av att cykla i grupp, d.v.s. att ligga i en klunga och susa fram i 35 km/h utan att du förtar dig – ja, förutom när det är din tur att ligga i täten och klyva vind.

Principen som klungcykling bygger på är att luftmotståndet minskar med cirka 25-35 % när du ligger bakom en annan cyklist. Har du en hel grupp framför dig kan det minska så mycket som 50 %. Som att ”åka buss” – som en del skämtare uttrycker saken.
Men det gäller att ligga på rätt plats och gör rätt saker för att det ska vara så säkert som möjligt.
Att komma från ensamcykling och direkt ge sig in i en stor klunga på 20-30 cyklister är inget som vi rekommenderar. Bäst är att ta det steg för steg. Börja därför med att cykla med någon kompis som du turas om med att ligga först. I början kan cirka en minut i täten vara lagom.
Har ni rak motvind, eller medvind, så är saken ganska enkel. Då ska du ligga rakt bakom framförvarande cyklist. Ju närmre desto bättre vindskydd; ”rulle”, får du. Kör duktiga cyklister tillsammans så kan avståndet vara så litet som fem-tio centimeter.
Som nybörjare bör det vara betydligt längre men inte mer än max 35-40 cm. Detta kräver i sin tur att den som ligger först måste hålla ett jämnt tempo, hålla god utkik framåt så att han eller hon ser vad som väntar i form av trafik, vägens beskaffenhet och andra ”element” som hastigt kan påverka färden.
Bakomvarande cyklist måste i sin tur ha koll på avståndet till cyklisten framför MEN även vad som händer en bit framför den som ligger först. Är man 30 man och ligger mitt i klungan blir det svårare men inte omöjligt och här finns det andra sätt att ta till; vi återkommer till dessa lite längre fram i texten.

Minimalt bromsande

För att färden framåt ska gå så mjukt som möjligt utan några hastiga fartsänkningar så bör man undvika att använda bromsarna allt för mycket. Tänk på det jämna tempot. Använd om möjligt samma utväxling då får ni samma rytm.
Märker du som ligger på rulle att du tenderar att rulla ifatt cyklisten framför dig så är det bättre att sträcka på kroppen och öppna upp torson så att luftmotståndet bromsar dig än att du tar till cykelns bromsar.
Ett annat sätt kan vara att styra ut lite på sidan av cyklisten framför dig och på så sätt öka luftmotståndet. Detta går bra att göra när ni är två som cyklar tillsammans eller om du ligger sist i en större klunga. Har du cyklister bakom dig så är det absolut förbjudet då en hastig sidoförflyttning kan välta en annan cyklist.

Sidovind

Att under en cykeltur alltid ha rak motvind är väldigt sällan förekommande. Vägen svänger eller så tar du vänster i en korsning och då har ju även vindriktningen ändrats vilket i sin tur gör att även din position på rulle måste ändras.
Kommer vinden från höger i en vinkel av ca 45 grader så ska du ligga på vänster sida bakom cyklisten framför dig. Och med samma vinkel; d.v.s. 45 grader snett till vänster. Här gäller det att inte backa tillbaka för långt för då uteblir effekten. Ligger du för nära blir det samma sak. Försök ”känn” dig fram till ett läge där det känns som lättast.
Det tar lite tid att bli bra på det här men ger du dig den tiden så kommer du att kunna cykla med betydligt starkare cyklister utan att bli frånåkt.
Sedan i takt med att vinkeln på vinden ändras måste din placering på rulle bakom cyklisten framför dig ändras i samma takt.
Det gäller även att den som ligger först hela tiden tänker på att han har en cyklist bakom sig; det går inte att skära kurvor som vore man ensam; då är det risk att han tränger kompisen i diket.
Inför korsningar, trafikljus och annat som kräver extra uppmärksamhet är det bra om man ”slår av” på ”rullkörningen” så att man tar sig igenom på ett säkert sätt. Efter korsningen är det bara att lägga sig på hjul och fortsätta.

Uppförsbackar – tryck ej bak cykeln

Fördelen med att ligga på rulle minskar givetvis ju lägre farten är. I branta backar är den minimal men ändå en liten faktor att räkna med. Rent psykologiskt är det även lättare att kämpa sig med om man har kontakt med hjulet framför sig. Tappar man kontakten blir 50 cm lätt flera hundra meter.
Det som dock är viktigt att tänka på för den som drar, d.v.s. ligger först, är att INTE skjuta tillbaka cykeln när man ställer sig upp. Detta är ett fenomen som uppstår när du ställer dig upp på cykeln och således flyttar fram din tyngdpunkt ca 20-25 cm. Som ett resultat av detta skjuts cykeln tillbaka under dig med motsvarande längd vilket i sin tur gör att bakhjulet riskerar att träffa framhjulet på den som ligger bakom om han ligger för nära eller inte är uppmärksam på vad som sker.
Det finns två sätt att undvika problemet:
1 När cyklisten som ligger först ställer sig upp på pedalerna måste han se till att ha TRYCK på dem hela tiden. Detta gör att cykeln INTE flyttar sig 25 cm bakåt.
I normala fall är det vanligaste att man först ställer sig upp och sedan sätter tryck på pedalerna vilket gör att cykeln åker bakåt.
2 När cyklisten som ligger först ställer sig upp på pedalerna så ser cyklisten som ligger bakom till att ”backa bakåt” 40 cm. Detta ger tillräckligt utrymme för att bakhjulet Inte ska träffa framhjulet. Ett annat sätt är att flytta sig lite i sidled.

Lycka till!

Foto: Pedro Bassapappo

Fortsättning följer; Del 2: Gruppcykling - Så här gör du i större klungor (kommer inom kort...)