• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Dam  Batavus Elcykel Razer Ltd E-Go 7-Växlad Dam Silver-Grey

Batavus Elcykel Razer Ltd E-Go 7-Växlad Dam Silver-Grey

Batavus Elcykel Razer Ltd E-Go 7-Växlad Dam Silver-Grey
Beskrivning

Högklassig elcykel som snabbt, rappt och bekvämt tar dig dit du önskar

Lätthanterliga och smidiga Batavus Razer LTD E-go är en sportig elcykel för kräsna vardagscyklister som uppskattar bra fart, hög komfort, pålitlig funktion och modern Holländsk design. En rapp, välbyggd och elegant elcykel som ser till att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att bli det minsta trött, andfådd eller sliten. Last utgör inga större problem, du hittar nämligen en robust pakethållare som löser dina vardagliga transportbehov med pålitlig effektivitet. Modellen kännetecknas av en sobert grå nyans som tack vare sitt eleganta skimmer är ett mycket lockande alternativ. Både fälgarna, skärmarna och övriga komponenter har en svart färgsättning, och pricken över i utgörs av en diskret stilren grafik. Så om du vill mätta ditt starka habegär med en potent, smidig och välutrustad elcykel med en extremt pålitlig 7-växlad drivlina så borde det här vara rätt melodi.

Nyckeln till framgång!

  • Smidig elcykel för cyklister som värdesätter en högklassig design och effektiv transport
  • Sportig aluminiumram med effektiv kraftöverföring som levererar både smidighet och praktisk funktion
  • Oemotståndlig grå nyans som tack vare sitt eleganta skimmer utgör ett lockande alternativ
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Active Line Plus) med skönt vridmoment och dynamisk cykelkänsla 
  • Kraftfullt batteri med kapacitet på 500Wh (Litium-jon) vilket ger dig massor av användbar räckvidd
  • Motorns och batteriets centrala placering ger välbalanserad manöverförmåga och klanderfri cykling
  • Extremt pålitlig drivlina med 7 näst intill bombsäkra navväxlar från kvalitetssäkra Shimano (Nexus)
  • Effektiva skivbromsar med minimalt underhållsbehov och extremt pålitlig prestanda oavsett förhållanden
  • Stabilt hjulset med högklassiga däck från Schwalbe med hög komfort på de flesta typer av underlag
  • Generös utrustningsnivå med pålitliga kvalitetskomponenter som gör livet lite enklare att leva

Aluminiumram med moderna former och hög vridstyvhet på rätt ställen

Under den eleganta grå lacken döljer sig en högklassig aluminiumram med raka former och lite lägre insteg som ser till att cykeln blir lätthanterlig och smidig även i hektisk stadsmiljö. Ramen är lätt men den är samtidigt vridstyv på det rätta ställena, vilket ser till att den kraft du lägger på pedalerna verkligen når ner till bakhjulet och där omvandlas till önskad hastighet. Den är mer än tillräckligt robust för att klara allt en ambitiös pendlare eller vardagscyklist kan tänkas utsätta den för, och den är samtidigt tillräckligt flexibel för att effektivt dämpa stötar och vibrationer från underlaget.

Körställning som sätter god uppsikt och smidig framkomlighet i fokus

Cykeln medger en en relativt upprätt körställning och dess geometri sätter både kvick manöverförmåga, god uppsikt och smidig framkomlighet i fokus. Dess raka styre ger cykeln en tydligt sportig framtoning och i ändarna sitter såklart ett par ergonomiska handtag monterade. Styrstammen är reglerbar i vinkel, så att du enkelt och smidigt kan hitta den position som du trivs bäst med för stunden. Den sportiga sadeln är precis lagom bred och den är försedd med mjuk dämpning, vilket sannerligen gör underverk för komforten.

7 växlad drivlina med potent urkraft som ger bra drag under galoscherna

Kraften kommer från en mittmonterad elmotor från tyska Bosch (Active Line Plus) och den kombineras med ett kraftfullt batteri (500Wh) som är smart placerat på ramens diagonalrör. Batteriet är dessutom praktiskt avtagbart så att du kan ladda det på ställen där cykeln inte får plats (både på kontoret eller hemma i hallen) när så önskas. Den atletiska elmotorn levererar massor av miljövänlig urkraft, vilket ger dig högvis av drag under galoscherna. Den skjuter på i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h, visst går det att cykla ännu snabbare men resten av jobbet får du då göra med hjälp dina benmuskler.

Tack vare motorns och batteriets centrala placering så uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket skapar klanderfri manöverförmåga och en naturligt välbalanserad känsla i cyklingen. Vilket i praktiken innebär att när du trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans, men trampar du istället snabbare, och kanske framförallt intensivare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans vilket såklart även skapar högre hastigheter.

Den kraftfulla elmotorn samarbetar med de 7 inkapslade och näst intill underhållsfria navväxlarna från Shimano (Nexus 7) vilket sammantaget ger dig potent körglädje av högsta klass. Partnerskapet skapar en solid känsla i kraftöverföringen och sker effektivt, tyst och levererar en räckvidd som är tillräcklig för dig som planerar för en cykelsemester med långa dagsetapper. Växlarna är dessutom väl skyddade från fysisk påverkan samt även regn, slask och smuts, vilket gör att de kräver ett absolut minimum av underhåll. Och med normal omtanke, lite kärlek och nån service då och då så kommer den skänka dig glädje under flera decennier framöver. 

Avancerad men lätthanterlig teknologi som skapar känslan av gränslös kraft

Trots all den moderna teknologin så är cykeln föredömligt lätthanterlig, du väljer helt enkelt ett av alla assistansnivåer och sedan är det bara att trampa på, främst tack vare kombinationen av tre noggrant kalibrerade sensorer och en kompetent programvara och som tar hand om resten. Du kan dessutom nyttja det så kallade ”walk assist” läget, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du promenerar bredvid din elcykel (upp till max 5km/h). På styret sitter en tydlig display som visar allt det som du behöver veta för stunden, t ex hastighet, avstånd och givetvis hur mycket av batteriets kapacitet som återstår. 

Stabil hjulset med kvalitetsdäck samt skivbromsar med kraftfull prestanda

Hela bygget rullar på ett stabil hjulset med kvalitativa däck från Schwalbe som levererar riktigt bra rull och hög komfort på de flesta typer av underlag. Med hjälp av eldriften tar du dig friktionsfritt fram i höga hastigheter utan minsta ansträngning, och det fungerar precis lika effektivt i branta uppförsbackar som när du snabbt vill komma upp i fart igen efter att du vart tvungen att stanna vid rödljuset. När det väl blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till ett par effektiva, lätthanterliga och näst intill underhållsfria hydrauliska skivbromsar som ger kraftfull bromsförmåga oavsett vilka förhållanden som råder för dagen och dessutom året runt. 

Generöst utrustad med högklassiga komponenter som ökar din säkerhet

Utrustningen är både tålig samt väl tilltagen och den är utrustad med stabil pakethållare, robusta skärmar, kedjeskydd, ställbar styrstam, robust stöd och godkänt lås som förhoppningsvis ser till att du får ha din nya elcykel i fred. Dess effektiva belysning (som både baktill och framtill drivs av samma batteri som elmotorn) ser till att du syns ordentligt och kan fortsätta cykla även när solen har gått ner, och tack vare däckens reflexrand så syns du bra även från sidan. 

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0065866-H627
Varumärke:BATAVUS
Variant:Silver-Grey
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0065866
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Batavus Razer E-GO
Modellserie:Batavus E-GO
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Årsmodell:2021
Vikt (enligt tillverkaren):-
Hemsida tillverkare:batavus.se/cyklar/
Elcykel:Ja
Elsystem:-
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (navväxel)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus
Modellserie:Batavus E-GO
Ramset
Ramstorlek:-
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Schwalbe Energy Active
Bakdäck:Schwalbe Energy Active
Drivlina
Växelreglage:-
Bakväxel:-
Komponenter
Frambroms:Hydraulisk skivbroms Tektro
Bakbroms:Hydraulisk skivbroms Tektro
Styrstam:Justerbar
Pedaler:Standardpedaler ingår
Motor
Motor:Bosch Active Line Plus
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:-
Sensorer:Acceleration, Hastighet, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:-
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):500
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:yes
Display
Displayplacering:Vänster
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Fram Axa Blueline och bak, kopplat till cykelns batteri
Skärmar:Ja
Stöd:Ja
Korg:Ingår ej
Lås:Axa ramlås
Övrigt:Ringklocka
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan