• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Lådcykel  Lådcykel el  Bergamont Lastcykel E-Cargoville Lj Edition Vit

Bergamont Lastcykel E-Cargoville Lj Edition Vit

GRYM DEAL
Bergamont Lastcykel E-Cargoville Lj  Edition Vit
Beskrivning

Imponerande kraftfull transportpjäs som andas premium i varje liten detalj

Den 2-hjuliga lastcykeln Bergamont E-Cargoville LJ Edition är en imponerande kraftfull pjäs som andas robust premium i minsta lilla detalj. Vardagens stora och små frakter utgör inga som helst problem, och det här är kanske det smartaste alternativet för dig som funderar att gå över till eldrivet fullt ut. Den passar perfekt som familjecykel, men den fungerar även som fraktcykel för företaget som vill ha ett smidigt lastfordon med snabb och full framkomlighet, ett optimalt transportmedel i hektisk rusningstrafik.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassigt aluminiumchassi med imponerande stabilitet och föredömligt lågt insteg
  • Modulär lastplattform som tillverkas i två olika längder (OBS! infår EJ utan säljes separat!)
  • Lastdelen behövs för att göra cykeln komplett, köp till LJ Load Unit
  • Dynamisk kvalitetsmotor från Bosch (Performance Line Cruise Gen. 3) med 75Nm i vridmoment
  • Kraftfullt batteri från Bosch (500 Wh) PowerTube som är elegant integrerad i den robusta stommen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med pålitlig prestanda från kvalitetssäkra Shimano (Deore)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Magura (CMe5) som ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden 
  • Ergonomisk sadel (Ergon ST10) och komfortabla handtag från Ergon (GP10 lock-on grips)
  • Hjulset med hela 62 mm breda Schwalbe (Big Ben) som har både punkteringsskydd och en väl synlig reflexsida
  • Kraftfull LED belysning från Busch + Müller som ger ökad synlighet i trafiken

Flexibel lastförmåga som kan uppgraderas utifrån dina personliga behov

Ekipagets maximala totalvikt ligger på imponerande 220 kilo, varav 90 kilo på själva lastytan. Vilket innebär att riktigt tunga grejor som t ex 4-5 matkassar, jordsäckar eller fulla drickabackar inte utgör några som helst problem. Den robusta lastplattformen i aluminium tillverkas i två olika storlekar, Load Unit 70 (70 x 45 cm) och Load Unit 50 (50 x 45 cm), och du bestämmer själv vilken storlek du vill köpa till (ingår EJ och den behövs för att göra cykeln komplett). Oavsett vilken du väljer så inkluderar den öppen lastplattformen en framgaffel, styrmekanism, ett stöd och en lastyta av oljebehandlad plywood med detaljer av gummi (vilket hindrar lasten från att glida omkring). Med ett par rejäla spännremmar och lite sunt förnuft så går det faktiskt att frakta riktigt långa föremål. Du kan även uppgradera ditt lastutrymme med en rad olika tillbehör (t ex sidopaneler, sittplatser för barn och regnskydd) om så skulle önskas. 

Robust tvådelade ramkonstruktionen som nästan är överdrivet kraftig

Den smart tvådelade ramkonstruktionen är nästan överdrivet kraftig och cykelns total vikt, på en bit över 40 kilo, skvallrar om att det här absolut inte är nått skrangligt lättviktsbygge. Konstruktionen är anpassningsbart modulär, vilket innebär att båda lastplattformarna (som EJ ingår i köpet) levererar en imponerande flexibilitet och kan hantera skiftande transportbehov. Ramen byggd kring Bergamonts egna Power Dome Concept, vilket i praktiken innebär att både batteriet, styrmekanism och kablarna är fullt integrerade i den bastant grova styrstammen som tillsammans med en avtagbar display även utgör cykelns överskådliga cookpit (som ger dig all nödvändig information i realtid). Ett riktigt lågt insteg gör det enkelt och smidigt att både kliva på och av cykeln. Och tack vare snabbkoppling så går det blixtsnabbt att reglera sadelns höjd, så varken korta eller långa cyklister (160-190 cm) utgör några problem för flexibla E-Cargoville LJ.

Häpnadsväckande stadig lastcykel med en skön känsla av fullständig kontroll

Stora lastcyklar har ofta en tendens att kännas knepiga att manövrera i låga farter. Men här skiljer sig Cargoville LJ rejält från mängden, den känns häpnadsväckande stadig både i låga hastigheter och i snäva kurvor. I högre hastigheter är känslan av kontroll fullständigt total, och i normal elcykelfart är det aldrig någon som helst tvekan. Kan du cykla på en vanlig cykel så kan du framföra Cargoville på ett tryggt och säkert sätt, konstigare än så är faktiskt inte!

Extremt dragvillig elmotor med väl anpassade kraftresurserna från tyska Bosch

De imponerande kraftresurserna kommer från tyska Bosch (Performance Line Cruise) och består av en dragvillig motorenhet som är väl anpassad för lastcyklar med ett väl tilltaget vridmoment (75Nm) och upp till 300% elassistans. Den lågt placerade mittmotorn kompletteras av ett kvalitativt batteri på 500 Wh, och du kan även installera ytterligare ett batteri om du skulle vilja öka räckvidden. Den kraftfulla elmotorn och samarbetar med en slagkraftig drivlina med 11 pålitliga växlar från Shimano (Deore) och allt sker med nästan sömlös harmoni, och dessutom precis så där underbart tyst som man skulle önska.

Eldrift med imponerande dynamik och ett imponerande brett växelregister

Om du mot förmodan vill trampa mycket själv och cyklar på plan mark så väljer du lämpligen läge Eco (+55%). I nästa läge, Tour (+120%), så känns motorn mycket piggare, och på plana underlag når du enkelt 25 km/h med måttlig trampkraft. Och väljer du något av de högre effektlägena eMTB (+120-300%) och Turbo (+300%) så är det inga problem att kunna cykla i branta uppförsbackar. Den har dessutom ett lägen som heter Walk Assist (-5 km/h) . Att starta Cargoville LJ i en kraftig uppförsbacke utan elassistans är inte helt lätt, men tack vare motorns imponerande dynamik kommer kraften redan vid väldigt låga varvtal och den levererar assist nästan på direkten. 

Hjulset med hög åkkomfort och komponenter som sätter säkerhet först

Hela bygger rullar tryggt på Schwalbe´s Super Moto-X däck som tack vare en bredd på hela 62 mm ser till att du utöver pålitligt väggrepp samtidigt har bekväm åkkomfort på nästan alla typer av underlag. Säkerheten är det heller inget fel på eller vad sägs om ypperliga hydrauliska skivbromsar från Magura (CMe5), kraftfull LED-belysning från Busch & Müller och ett fällbart och extremt robust stöd med minst sagt övertygande stabilitet.

Även taggad i

Egenskaper
EAN-kod: 7615523150465
Artikelnummer: 00554540722OS
Varumärke:BERGAMONT
Variant:No Colour
Tillverkarens artikelnummer:280979222
Knytnummer:0055454
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

26"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Bergamont E-Cargoville
Modellserie:Bergamont E-Cargo
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:white/black (shiny)
Årsmodell:2021
Vikt (enligt tillverkaren):28,8
Hemsida tillverkare:bergamont.com/se/sv/
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
160-198cm
Passar Längd (cm):160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195, 195-200
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Alivio
Ramset
Ramstorlek:One-Size
Ram:20/26", lite AL-6061 tubing, 70x45/50x45 cm (LxW) load platform, PowerTube battery
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:BGM Cargo, rigid fork, extra strong
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:BGM Pro Cargo, 6-bolt, disc, 15x100 mm axle, quad bearing
Baknav:Shimano Deore XT, FH-M8000, centerlock, disc, quick release
Ekrar:Sapim Leader
Fälgar:Ryde Andra 40, disc
Framdäck:Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 62-406
Bakdäck:Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 62-559
Däckdimension:62-559
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore, SL-M5100, 1x11-speed, rapidfire plus-shifter
Bakväxel:Shimano Deore, RD-M5100, Shadow Plus
Vevlager:Bosch, Isis
Kassett:Shimano Deore, CS-M5100, 11-51t
Komponenter
Frambroms:Magura CMe5
Bakbroms:Magura CMe5
Styrlager:Cane Creek Visco-Set, A-Headset, semi-integrated, tapered (fork) / FSA IS-3E, A-Headset, 1-1/8" (steering tube)
Styre:BGM Pro, riserbar, backsweep: 15°, rise: 5 mm
Styrstam:BGM Cargo, adjustable
Sadelstolpe:BGM Pro
Pedaler:Trekking alloy
Handtag/Styrlinda:Ergon GP10
Motor
Motor:Bosch Performance Line Cruise
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
75 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

50 km
Batteri
Batteri:Bosch 36 V Li Ion, 500 Wh, PowerTube
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):500
Batterikapacitet (Ah):13.8
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Intuvia
Laddport:Nej
Assistansnivåer:Eco, eMTB, Tour, Turbo
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:B&M Myc, 50 Lux, LED, E-Bike Version B&M Bergamont Special LED, integrated in fender
Skärmar:BGM special alloy, with alloy stays
Stöd:BGM custom Cargo center-stand, 2-legged
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Andra produkter i serien Bergamont E-Cargoville

GRYM DEAL
Bergamont Lastcykel E-Cargoville Lj Expert Vit
I lager. Leveranstid: 15–20 dagar
GRYM DEAL
Bergamont Lastcykel E-Cargoville Lj Expert Vit
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar

Liknande Produkter

 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan