FAQ - Vanliga frågor

Vanliga frågor - webshop

  • Vad kostar frakten?
    Vi har en standardfrakt på 79 kr. Fraktkostnaden presenteras alltid i varukorgen innan du slutför ditt köp.

  • När kommer min vara?
    Leveranstiden varierar beroende på produkt, normalt gäller 1-3 arbetsdagar. Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma.

  • Varför syns inte min bonus på min order?
    Bonusen syns inte i orderbekräftelsen utan först när köpet är färdighanterat. Då kan du logga in på Mina sidor och se ditt köp.

  • När kommer vara X in i lager igen?
    Om en vara är slut kan du klicka på Bevaka lagerstatus. Du får då ett mejl som talar om när varan är åter i lager.

  • Min vara passade inte, hur gör jag?
    Ladda ned och fyll i en retursedel som du lägger i paketet. Klistra på medföljande returfraktsedel. Lämna in hos ombud. 

  • Min vara är trasig, hur gör jag?
    Mejla kundservice och ange ordernummer, en betalningsreferens samt foto eller video samt en beskrivning av felet så återkommer vi med en lösning.

  • Vilket försändelse-ID har mitt paket?
    När din order har packats så skickar vi ett SMS/mejl till dig med leveransinfo och försändelse-id. Med detta kan du även följa din försändelse. Normalt skickas detta SMS 1-3 arbetsdagar efter beställningsdagen..

  • Vilken storlek ska jag ha?
    Här hittar du en storleksguide för våra cyklar. Gällande storleksguide för kläder och skor hittar du det oftast i samband med respektive plagg på vår hemsida, om inte, hänvisar vi till respektive tillverkare.

  • Hur skickar jag tillbaka min vara?
    Ladda ned och fyll i en retursedel som du lägger i paketet. Klistra på medföljande returfraktsedel. Lämna in hos ombud. Är det en cykel du behöver skicka tillbaka, se nedan "Hur skickar jag tillbaka en cykel?"

  • Hur skickar jag tillbaka min cykel?
    Om du vill skicka tillbaka en cykel behöver du mejla vår kundservice och ange ordernummer samt returorsak. Därefter får du ett mejl med vidare instruktioner

  • Kan jag ändra leveransadress i efterhand?
    Det går inte att ändra i efterhand på grund av bedrägeririsk. Har du lagt en order i fel adress kan vi alltså inte ändra, det vi behöver göra är att makulera den lagda beställningen så får du lägga en ny beställning med en alternativ adress. Se nedan.

  • Kan jag fylla i en annan leveransadress än min folkbokföringsadress när jag lägger en beställning?
    Det går att lägga in en alternativ adress men det är Klarna som avgör om den godkänns eller inte. Detta har med deras shipping policy att göra och är alltså inget som Cykloteket kan påverka.

  • Vad har ni för betalningsalternativ?
    Du kan läsa om våra betalningsalternativ här.

  • Jag fick inget kvitto med produkten, var hittar jag det?
    Det skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgav vid köptillfället. Tillsammans med ett kontoutdrag gäller det som kvitto. Du kan även se din köphistorik och kvittonummer för vissa av dina köp när du loggar in på din kundprofil på vår hemsida.

  • Kan jag få ett kvitto?
    Det räcker antingen fakturan från Klarna eller orderbekräftelsen tillsammans med ett kontoutdrag. Här kan du läsa mer om dessa regler.

  • Jag har inte fått någon faktura?
    Fakturan skickas från Klarna till den e-postadress du angav vid köptillfället. Hittar du inte faktura-mejlet är det bra om du kollar igenom din skräppost. Du får alltid full tillgång till dina fakturor genom att logga in här eller via Klarnas app.

  • Kan jag lämna tillbaka en vara i en butik?
    Nej det kan du inte. Varor som är köpta i vår webbshop måste skickas tillbaka till webblagret.

  • Hur gör jag för att byta en vara?
    Det går inte att byta en vara utan returnera köpt vara för återbetalning och lägg en ny beställning via hemsidan på önskad vara.
  • Ingår det försäkring på min cykel?
    Ja det gör det! Här kan du läsa mer om vad som ingår och hur du ska göra för att aktivera försäkringen.

Vanliga frågor - allmänt

  • Kan jag boka en tid i Drop in?
    Nej, Drop in gäller under butikens normala öppettider och i mån av plats. Vi utför enklare jobb så som växeljusteringar och slang/däckbyte.

  • När kommer produkt X in i lager igen?
    Om en vara är slut kan du klicka på Bevaka lagerstatus. Du får då ett mejl som talar om när varan är åter i lager.

  • Jag vill komma i kontakt med butiken/verkstaden
    Kontakta Cyklotekets kundservice via e-post på kundservice@cykloteket.se eller på telefon 08- 54549390

  • Vilken storlek ska jag ha?
    Här hittar du en storleksguide för våra cyklar. Gällande storleksguide för kläder och skor hittar du det oftast i samband med respektive plagg på vår hemsida, om inte, hänvisar vi till respektive tillverkare.

  • Måste jag boka en verkstadstid för mitt verkstadsarbete?
    För enklare jobb hänvisar vi till Drop in under butikens öppettider. Men i de flesta fall är det bäst att boka en verkstadstid.


  • Hur går det för min beställning?
    Kontakta Cyklotekets kundservice på kundservice@cykloteket.se. Om du uppger ditt ordernummer kan vi hjälpa dig snabbare.

  • Måste jag boka en verkstadstid för att byta till sommar-/vinterdäck?
    Nej, vi kan byta dina däck på Drop in under butikens normala öppettider och i mån av plats. Det går självklart också bra att boka en verkstadstid för detta.

  • Hur kommer jag enklast i kontakt med er?
    Du kommer alltid i kontakt med oss via vår kundtjänstmail: kundservice@cykloteket.se. Du kan också nå oss via Chatten på vår hemsida eller ringa oss på 08-54549390.