• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Lådcykel  Ecoride Lådcykel El Loader Axs M5 24/26

Ecoride Lådcykel El Loader Axs M5 24/26

Ecoride Lådcykel El Loader Axs M5 24/26
Beskrivning

Lätthanterlig lådcykel med kraftfull eldrift och plats för både allt och alla

Vem sa att man behöver bil när man kan ha en Loader? Arbetshästen Ecoride Loader AXS M-5 är lådcykeln som är skapad för dig som vill kunna leva eldrivet fullt ut. Det tog flera år av oförtrutet utveckling och noggranna tester, men det här är en modell som definitivt varit värd all väntan. En välbyggd trehjuling med extra kraftfull drivlina som känns både trygg, stabil och dessutom lätt att manövrera även i trång stadsmiljö. Det här är lådcykeln som garanterat kommer att bli familjens pålitligaste stämningshöjare, och till allas stora förtjusning kan den transportera upp till fyra barn och samtidigt se till att ni får med er imponerande mängder bagage. Att trampa till dagis blir ett dagligt favoritäventyr, shoppingen inför långhelgerna blir en barnlek och drömmen om den härlig familjeutflykten till stranden kan äntligen fullbordas. 

Nyckeln till framgång!

  • Bekväm, stabil, säker och lätthanterlig 3-hjulig lådcykel med plats för allt och alla
  • Låda med plats för fyra barn samt modulär AVS-plattform baktill löser enkelt familjen alla transportbehov
  • Smidig manöverförmåga som gör den lätthanterlig och smidig trots sin storlek
  • Kraftfull drivlina från Bafang (M400) med hela 80 nm vridmoment och en underbart dynamisk känsla 
  • Batteri med högvis av miljövänlig kraft (691 Wh) som ger en räckvidd på upp till 80 km
  • Drivpaketets centralt placerade tyngdpunkt som ger dessutom föredömligt välbalanserad cykling
  • Robust 5-växlad drivlina från Shimano (Nexus 5 E-bike) som är fullt anpassad för just eldift
  • Behagligt upprätt körställning som ger dig bra uppsikt över vad som händer i trafiken!
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med smidig hantering och pålitlig funktion året runt
  • Hög utrustningsnivå med pålitliga komponenter som är anpassade för våra nordiska förhållanden
  • Robusta 26-tummare med greppvänliga däck som har både punkteringsskydd och en reflexrand 
  • Nu medföljer även Kapell!

Kraftfulla skivbromsar och en rejäl kontruktion som klara tunga laster 

Till skillnad mot en vanlig tvåhjuling så har en trehjulig lådcykel lite andra grundförutsättningar. Den är avsedd för att klara riktigt tunga laster och därför har hjulen förstärkts med extra kraftiga fälgar och högkvalitativa ekrar. Man har även valt att använda sig av extra breda däck, vilket både ger bättre stabilitet och ser till att den tar sig fram över både ojämnheter och gropar med bibehållen komfort. En värdefull last kräver dessutom extra pålitliga bromsar, dess hydrauliska skivbromsarna har stora skivor och levererar både jämn och kraftfull bromsförmåga samt en imponerande kort stoppsträcka (och de fungerar även som din parkeringsbroms).

Potent eldrift som gör cykeln både användarvänlig och lätthanterlig

Kraften levereras av en atletisk mittmotor från Bafang (M400) som trots sin låga vikt är extremt viljestark och har ett imponerande vridmoment på hela 80 nm, vilket är helt optimalt när lasterna är tyngre. Batteriet har kortfattat högvis av miljövänlig urkraft (691 Wh) vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i både ben och lungor. Motorn reagerar följsamt på kraften du lägger på tramporna och svarar därefter, vilket ger en skönt naturlig känsla i cyklingen. Med mittmotor uppnås dessutom bästa tänkbara balans vilket skapar en mer dynamisk cykelkänsla, trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans. Trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans (dock max upp till 25 km/h).

Den potenta motorn samarbetar helt sömlöst med de 5 helt inkapslade navväxlarna som är hämtade från Shimano (Nexus 5 E-bike) och som dessutom är speciellt framtagna för att kunna klara de extra påfrestningarna som den kraftfulla eldriften och tyngre laster lägger på drivlinan. Partnerskapet sker effektivt, tyst och det levererar en imponerande räckvidd på upp till 50 km (men körsträckan beror såklart på många faktorer såsom vägförhållanden, assistansläge, passagerarvikt, lufttryck etc etc).

Lätthanterlig teknologi som ger en skön känsla av nästan gränslös kraft

Trots all den moderna teknologin så är cykeln föredömligt lätthanterlig, du väljer helt enkelt en av de 5 assistansnivåerna och sedan är det bara att trampa… eftersom det intelligenta systemet helt på egen hand sköter resten. På styret sitter en tydlig display som visar både hastighet, distans, odometer, batteristatus, serviceinfo samt även ger dig möjligheten att styra belysningen (på/av). Du kan dessutom nyttja ett smart ”walk assist läge”, vilket är extra användbart för just lådcyklar och innebär att du kan nyttja elmotorn även när du går bredvid cykeln (max upp till 6km/h).

Skyhög utrustningsnivå som gör familjelivet betydligt mycket enklare

Den övriga utrustningsnivån är generös, eller vad sägs om en kvalitativ belysning som är sammankopplad med det övriga elsystemet och ser till att du syns ordentligt, robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek, en bakre pakethållare, ett heltäckande kedjeskydd, en bekväm sadel samt ett godkänt ramlås som ökar chanserna att du får ha din nya lådcykel i fred.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 7333288010335
Artikelnummer: 0053825023326
Varumärke:ECORIDE
Variant:Blå
Tillverkarens artikelnummer:101E-401-BL10
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

26"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Ecoride Loader
Modellserie:EcoRide Flexer
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):75 kg inklusive batteri
Hemsida tillverkare:www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/loader/loader-axs-m-5/
Elcykel:Ja
Elsystem:Bafang
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
165-195cm
Passar Längd (cm):165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Modellserie:EcoRide Flexer
Ramset
Ramstorlek:One-Size
Ram:Lådcykel ram
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano Nexus, inkapslat växelnav 5 växlar, fotbroms
Baknav:Standard bilventil. Går också under namnen Schrader och AV.
Fälgar:Buchel dynamic, dubbelbottnad aluminiumfälg
Framdäck:Ryde, Andra 40 dubbelbottnad Aluminium
Bakdäck:Ryde, Andra 40 dubbelbottnad Aluminium
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus, inkapslat växelnav 5 växlar, fotbroms
Vevlager:Framdrev 38 kuggar
Kassett:Shimano Nexus vridreglage (revoshift)
Komponenter
Frambroms:Tektro hydrauliska skivbromsar med parkeringsbroms funktion
Bakbroms:Tektro hydrauliska skivbromsar med parkeringsbroms funktion
Styre:Komfort
Sadelstolpe:Fällbart sadelstolpe (Vilket gör det möjligt att kunna ta av batteriet)
Pedaler:Komfort pedaler
Handtag/Styrlinda:Herrmans, låsningsbar handtag, DD37BL
Motor
Motor:Bafang mid-drive motor
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
80 Nm
Sensorer:Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

50 km
Batteri
Batteri:Ecoride Drive System Batteri powerpack 691 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Sadelrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:3 h
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Ecoride Drive System 4A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Ecoride Drive C3
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Assistansnivåer:5
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Ja, går på huvudbatteriet, sätts på via displayen
Skärmar:Ja, fram och bak, SKS
Stöd:Ja, höjd inställningsbart
Korg:Nej
Lås:Yes, Abus 5850 shield
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Övrigt:Ringklocka
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan