• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Cyklar Mountainbike MTB Hardtail MTB Hardtail MTB Trek Procaliber 9.5 Gen 3 Keswick Green/Mercury

Hardtail MTB Trek Procaliber 9.5 Gen 3 Keswick Green/Mercury

Hardtail MTB Trek Procaliber 9.5 Gen 3 Keswick Green/Mercury
Beskrivning

Lätt, rapp och smidig XC-hardtail som kommer ge dig segervittring

När nedräkningen för ditt nästa race har börjat så kommer Trek Procaliber 9.5 Gen 3 att ge dig segervittring när du självsäkert du rullar fram till startlinjen för att jaga nästa topplacering. Den här versionen har en helt nyutvecklad stomme i kolfiber är begåvad utjämnande IsoBow-teknik som både sväljer stökigt underlag och drar ner på vikten. Den är galet lätt och imponernade effektiv men samtidigt bekväm nog för att kunna tackla mil efter mil. En tävlingsklar XC-hardtail i kolfiber med teknik som hjälper dig behålla energin under tuff cykling och som toppas med ett robust hjulset, en dämpad luftgaffel och en driftsäker drivlina som växlar med full precision även under belastning.

Nyckeln till framgång!

  • Stommen i OCLV Mountain Carbon är stryktålig och har precis lagom mängd följsamhet för att du ska kunna ösa på för fullt
  • Du får hardtail-effektiviteten du suktar efter utan vibrationer tack vare IsoBow-teknik som absorberar ojämnheterna
  • Dämpad luftgaffel från RockShox (Judy GOLD) med remote lockout som ger dig bättre kontroll på stötiga partier
  • Slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore) med bred utväxling och ett enda växelreglage att hålla koll på
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan
  • Bakromsen är delvis monterad på bakaxeln vilket ser till att bromskraften alltid hålls lika effektiv och konsekvent
  • Hjulset i kolfiber från Bontrager (Kovee) som fått 2,4" breda gummin från Bontrager (Sainte-Anne Pro XR)
  • Höj-/sänkbar droppersadelstolpe från Bontrager (Line Dropper) med invändig vajerdragning

Tävlingsklar kolfiberram med innovativ IsoBow-teknik

Treks kolfiberupplägg för mountainbike är både tåligt, mäktig vridstyvt och fullt anpassat för krävande tävlingsförhållanden. Med den innovativa ramtekniken IsoBow förflyttas hojens bakstag bortom sadelröret. Det ser till att ramens vikt blir lägre och att den vertikala följsamheten ökar tack vare konstruktionens utsläckande effekt på vibrationerna från underlaget. Procaliber har en flackare styrhuvudvinkel än de flesta XC-cyklar och en längre, 120 mm, slaglängd. Med sin lugna attityd lockar den dig att öka takten med bibehållen kontroll i tekniskt utmanade terräng. Men vad blir då slutresultatet? Du kommer både att kunna trycka på hårdare, både under längre tid och med större kontroll, dessutom blir det enklare kunna bibehålla spårvalet när underlaget blir tuffare!

Dämparkonfiguration som sätter fullt fokus på effektiviteten

Framtill hittar du en gaffel från RockShox (Judy GOLD) med Solo Air-fjäder och TurnKey-lockout. Den har en slaglängd på 120mm och är utrustad med lockout, vilket innebär att du kan åstadkomma högre pedaleffektivitet, vilket är perfekt på släta avsnitt där effektiviteten ofta är viktigare än stötdämpningen.

Slagkraftig 1x-drivlina och skivbromsar anpassade för höga hastigheter

Den slagkraftiga 1x-drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och den består av en singelklinga samt en 12-delad kassett, vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Inbromsningen handläggs av ett par hydrauliska skivbromsar som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden i spåren. Bromsen är delvis monterade på bakaxeln och bakstaget kan därför flexa och dämpa vibrationerna från stigen utan att påverka bromsfunktionen, vilket ser till att bromskraften alltid hålls lika effektiv och konsekvent.

Robust hjulset med greppsäkra gummin som alltid är klara för drabbning

Allt rullar på ett par robusta 29-tummmare med fälgar i aluminium och gummin med 2,4 tum i bredd som briljerar på de flesta typer av underlag. Däcken har lågt rullmotstånd och levererar den perfekta kombinationen av hastighet, grepp och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare ute i terrängen.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer: 0147399-AQ89
Leverantörens artikelnummer:-
Varumärke:TREK
Variant:Keswick Green/Mercury
Size:-
Modellserie:Trek Procaliber
Specifikation
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Vikt (enligt tillverkaren):12.13 kg
Personalisering:Mountainbiking
Färg:Grå, Grön
Tillverkarens färg:Keswick Green/Mercury
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:OCLV Mountain Carbon, IsoBow, koniskt styrhuvud, invändigt kablage, balanserad Post Mount-broms, Boost148
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:RockShox Judy GOLD, Solo Air-luftfjädring, TurnKey Lockout, koniskt styrrör, 42 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 120 mm slaglängd
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell:2026
MTB-Användningsområde:XC
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm):-
Hjul
Hjul:Bontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil // shimano TC500 aluminium, centerlock, 110 x 15 mm genomgående axel // Shimano TC500 aluminium, centerlock, 148 x 12 mm genomgående axel
Framdäck:Bontrager Sainte-Anne Pro XR, Tubeless Ready, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,40"
Bakdäck:Bontrager Sainte-Anne Pro XR, Tubeless Ready, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,40"
Däckdimension:62-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M6100, 12-växlat
Bakväxel:Shimano Deore M6100, lång arm
Vevparti:-
Kedja:Shimano Deore M6100, 12-vxl
Kassett:Shimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
Frambroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva fram:-
Bakbroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva bak:Shimano RT10, centerlock, 160 mm
Styrlager:FSA IS-2, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Utrustning
Handtag/Styrlinda:Trek Line Comp, nylon Lock-on
Sadel:Verse Short, CrMo-rails, 145 mm bredd
Storlekstabell
Garantier
Recensioner
Om tillverkaren

Liknande Produkter

Sänkt pris
-1 600 KR
Heldämpad MTB Orbea Occam LT H30 Metallic Cinnamon/Black
I lager. Leveranstid: 10–15 dagar
Sänkt pris
-4 500 KR
Heldämpad MTB Orbea Occam SL H10 Metallic Cinnamon/Black
I lager. Leveranstid: 10–15 dagar
SE PRISET
Heldämpad MTB Orbea Occam SL H30 Metallic Cinnamon/Black
I lager. Leveranstid: 10–15 dagar
Sänkt pris
-1 600 KR
Heldämpad MTB Orbea Occam LT H30 Tanzanite
I lager. Leveranstid: 10–15 dagar
SE PRISET
Skivbromsbelägg Shimano B05S-RX Organiskt 1 Par
I lager. Leveranstid: 1–3 dagar
SE PRISET
Muc-Off Rengöring Bike Cleaner
135 kr
(Rek. pris: 229 kr)
I lager. Leveranstid: 1–3 dagar
Direktdriven Trainer Wahoo KICKR CORE 2 with Cog n Click
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
SE PRISET
Schwalbe Cykelslang Sv 17 Standard 28/47-622/635 Racerventil 40 mm
I lager. Leveranstid: 1–3 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan