• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Hardtail MTB  Ns Bikes Hardtail Mtb Eccentric Lite 1 Raw

Ns Bikes Hardtail Mtb Eccentric Lite 1 Raw

Ns Bikes Hardtail Mtb Eccentric Lite 1 Raw
Beskrivning

Rapp hoj för oss som älskar äventyrlig skogscykling på stökiga underlag

Den kompetenta NS Bikes Eccentric Lite 1 är en riktigt rapp hardtail för kräsna amatörer som vill kunna hålla ett högt tempo och ser fram emot att kunna sätta nya personliga rekord på sina stökiga skogsrundor. En adrenalinstinn hoj med dämpad luftgaffel, högklassig aluminiumram som begåvats med flacka vinklar och lång reach samt hydrauliska skivbromsar med kraftfulla bromsprestanda. En högklassig stigcykel som ser till att du kan flyga fram på alla möjliga typer av stökiga underlag och som du dessutom kommer att kunna ha råd med utan att behöva pantsätta svärmors sommarstuga.

Nyckeln till framgång!

  • Adrenalinstinn hardtail med en kompetent och väl balanserad specifikation
  • Hydroformad stomme i dubbelreducerad aluminium (6061) med lågt vikt och effektiv kraftöverföring
  • Modern trailgeometri med lång reach och flacka vinklar vilket skapar självförtroende i branterna
  • Dämpad luftgaffel från RockShox (Judy Silver TK Solo Air) med 120 mm slaglängd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore) med brett växelomfång
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT410) som levererar högklassig prestanda i alla väder
  • Robust hjulset med kvalitetsdäck från Maxxis (Rekon) med 2.4" bredd som ger hög framkomlighet
  • Kan givetvis utrustas med både skärmar, stöd och pakethållare om så skulle önskas

Högklassig aluminiumram med former som skapar ökat självförtroende 

Stommen utgörs av en högklassig aluminiumram (6061) som både är vridstyv samt stryktålig och lånar många av sina fina egenskaper från betydligt mycket dyrare ramar. Minsta lilla detalj på ramen förtjänar sin plats och den levererar effektiv kraftöverföring samt har en unik trailgeometri med lång reach och flacka vinklar, vilket i praktiken bidrar till att skapa en staibil känsla även i riktigt höga hastigheter.

Dämpad luftgaffel som ökar din framkomlighet och ger ökad komfort

Dämpningen hanteras av en luftgaffel från Rock Shox (Judy Silver TK Solo Air) med en slaglängd på 120 mm och den ger sin ägare ökad kontroll ute i spåren, vilket kan vara avgörande när underlaget snabbt skiftar karaktär. Dämparen säkerställer att styrningen upplevs som stabil samt smidig, och den gör det dessutom utan att du behöver kompromissa med styrkänslan eller manöverförmågan. Den har dessutom lockout (du kan enkelt låsa gaffeln via ett lättåtkomligt reglage), helt perfekt för dig som vill ha möjligheten att kunna köra lika fort på släta grusvägar som på riktigt stökiga underlag.

Hydrauliska skivbromsar samt slagkraftig 1x-drivlina för alla typer av tempon 

Den slagkraftiga 1x-drivlina har 12 växlar och den består av ett vevparti med en 32-tandad singelklinga kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett (11-51T) från kvalitetssäkra Shimano (Deore), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även riktigt ambitiösa motionärer kan briljera i de flesta typer av tempon och forcera branta backar utan minsta problem. När det blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT410), vilket sammantaget ger bergsäker bromsprestanda även i riktigt blöta förhållanden.

Hjulset med greppsäkra gummin som prioriterar maximal framkomlighet

Hojen rullar på ett par robusta 29-tummare med aluminiumfälgar från Octane One (Solar) som är bestyckade med ett par greppsäkra däck från Maxxis (Rekon EXO TR WT) med 2.4" bredd, vilket passar perfekt för dig som prioriterar framkomlighet, hastighet samt pålitligt grepp i kurvorna. Det här är en spårsäker hardtail för alla former av snabba skogsrundor som levererar massor av körglädje och där paradgrenarna är både framkomlighet, uthållighet och smidig manöverförmåga. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna, men cykeln har minst sagt ändamålsenliga komponenter med extremt pålitlig funktion och den har helt klart en vassare stomme än de flesta av konkurrenterna i motsvarande prisklass. Är den värd att uppgraderas? Det kan du hoppa upp och sätta dig på!

Även taggad i

  • 2023
  • 29"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0102254-F124
Varumärke:NS BIKES
Variant:Raw
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0102254
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:RAW
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):13.2
Elcykel:Nej
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Oväxlad
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:NS Bikes AL6061-T6 custom formed and butted tubes, tapered integrated headtube, 135x10mm dropouts
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:RockShox Judy Silver TK E-MTB Solo Air 120mm travel, 110x15mm Boost, 1.5T, 44mm offset
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:NS Bikes 110x15mm Boost (sealed bearings)
Baknav:NS Bikes 135x10mm (sealed bearings)
Ekrar:Spokes w/14mm nipples
Fälgar:Octane One Solar 29?, 32h, tubeless ready
Framdäck:Maxxis Rekon EXO TR 29x2.4" WT
Bakdäck:Maxxis Rekon EXO TR 29x2.4" WT
Däckdimension:62-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M6100, 12spd
Bakväxel:Shimano Deore M6100, 12spd
Vevlager:Shimano BSA 73mm
Kassett:Sunrace CSMZ800, 11-51t, 12spd
Komponenter
Frambroms:Shimano MT410, 180mm
Bakbroms:Shimano MT410, 180mm
Styrlager:GW integrated tapered IS42/IS52, sealed bearings
Styre:NS Bikes 760mm 12mm rise 31.8
Styrstam:NS Bikes Drop 31.8, 50mm, angle ?10°
Sadelstolpe:Kalloy 31.6mm
Handtag/Styrlinda:NS Bikes Hold Fast
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan