• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Racercykel allround  Basso Racer Allround Astra Ultegra Di2 Black

Basso Racer Allround Astra Ultegra Di2 Black

Basso Racer Allround Astra Ultegra Di2 Black
Beskrivning

Handbyggd italienare med anrik stamtavla och makalös kraftöverföring

Letar du efter en handbyggd landsvägscykel med beprövad italiensk stamtavla så skiner den starkt lysande Basso Astra Ultegra Di2 klarare än mycket annat på den europeiska cykelhimlen. Det här är ett överraskande bekvämt fartvidunder med en stomme i högklassig kolfiber där både kraftöverföring, komfort och höga hastigheter ligger i fullt fokus. En övertygande vridstyv landsvägsmissil med beprövad racegeometri som har anrika anor från tävlingsbanorna som samtidigt besitter ett imponerande brett register, vilket ser till att du kan hantera allt från avslappnade söndagsrundor med kompisarna till hetsiga slutspurter på högsta nivå.

Nyckeln till framgång!

  • Handbyggt italienskt fartvidunder med geometri som har anrika anor från utmanande tävlingsbanor 
  • Högklassig stomme helt i kolfiber (3K Torayca HMCF T700-MR60) med övertygande kraftöverföring 
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 elektroniska växlar från Shimano (Ultegra Di2) som är odiskutabelt pålitlig 
  • Pålitliga hydrauliska skivbromsar från Shimano (Ultegra) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Kvalitativt italienskt hjulset från Microtech (MR Lite TLR) med gummin från Continental (Ultrasport)
  • Överskådlig cockpit  med styrstam från Basso (Diamante ) och styre från Microtech (XL)
  • Sadelstolpe i kolfiber och sadel från Selle Italia (Novus Boost Evo SuperFlow)
  • Uppdaterad version av Basso’s unika 3B clamp system som förbättrar dämpningen  

Högklassig stomme med stram familjekänsla i ett modernt formspråk

Hjärtat i skapelsen är en handbyggd kolfiberram (3K Torayca HMCF T700-MR60) med övertygande vridstyvhet samt en legendarisk geometri med anor från tävlingsbanorna som levererar både snabbhet och acceleration samt inte minst en komfortabel position som ser till att du kan hantera långa sträckor. Hela bygget kompletteras av en ultralätt framgaffel i högkvalitativa kolfiber som minimerar vibrationerna och ger dig en minst sagt imponerande styrkänsla. Den här upplagan av Astra har plockat in en hel del teknik som härrör från syskonen i det översta skiktet och det typiska italienska designspråket följer en stramare familjekänsla än tidigare versioner.

Slagkraftig 2x-drivlina med pålitlig prestanda för alla former tempon 

Under motorhuven sitter en imponerande slagkraftig elektronisk drivlina med 22 växlar från Shimano (Ultegra Di2) och den består av ett vevparti med dubbla klingor (52/36T) kombinerat med en driftsäker 11-delad kassett (11-32T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även ambitiösa landsvägscyklister kan briljera i alla former av tempon och hantera branta uppförsbackar utan några som helst problem. Den japanska drivlinans prestanda är odiskutabelt pålitlig och dess smidiga elektronsikt styrda funktion är i princip helt krångelfri. 

Kvalitativa italienska hjulset bestyckade med högklassiga tyska gummin 

Allt rullar på ett hjulset från italienska Microtech (MR Lite TLR) som försetts med pålitliga tyska kvalitetsgummin från Continental (Ultrasport) som tack vare en bredd på hela 28 mm ser till att du kan fortsätta trampa även när underlaget blir lite sämre, vilket ökar mångsidigheten och ytterligare förstärker komforten. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är cykeln utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Komfortabelt fartvidunder för kräsna cyklister som hatar kompromisser

Ett komfortabelt och klättringsvilligt fartvidunder med fantastisk respons, kvick acceleration och pålitlig kursstabilitet som mumsar skrytsamma stallkamrater och prylgalna grannar till både frukost, lunch och middag. En imponerande välbyggd italiensk landsvägscykel med effektiv kraftöverföring, fin respons och låg vikt som alltid levererar högklassig prestanda oavsett om det är en daglig träningsrunda eller det årliga klubbmästerskapet som står på schemat. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0077778-0119
Varumärke:BASSO
Variant:Svart
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0077778
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Basso Astra
Modellserie:Basso Racercyklar
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:BLACK
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:www.bassobikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Ultegra Di2
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra Di2
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Ultegra Di2
Modellserie:Basso Racercyklar
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Astra carbon monocoque construction 100% 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Astra full carbon 3K Torayca HMCF T700-MR60
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:MR LITE
Framdäck:Continental Ultra Sport 700 x 28 mm
Bakdäck:Continental Ultra Sport 700 x 28 mm
Däckdimension:28-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Ultegra DI2 8170 12 v
Framväxel:Shimano Ultegra DI2 2x12 v
Bakväxel:Shimano Ultegra DI2 8170 12 v
Vevlager:Shimano Ultegra
Kassett:Shimano Ultegra DI2 8170 12 v
Komponenter
Frambroms:Shimano Ultegra
Bakbroms:Shimano Ultegra
Styrlager:Microtech Head Set Tapered Direct Bearing
Styre:Microtech XL
Styrstam:Diamante -11°
Sadelstolpe:Heart Carbon -15 mm
Handtag/Styrlinda:Logo Handlebar Tape 2 mm
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Basso Astra

Liknande Produkter

GRYM DEAL
Scott Racer Allround Speedster 50
I lager
Merida Scultura Endurance 300
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
GRYM DEAL
Scott Racer Allround Speedster 30
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
Trek Émonda SL 7
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan