• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Racercykel allround  Trek Émonda SLR 6 Etap Matte Onyx Carbon

Trek Émonda SLR 6 Etap Matte Onyx Carbon

Trek Émonda SLR 6 Etap Matte Onyx Carbon
Beskrivning

Fjäderlätt racer med aerodynamik utvecklad i samarbete med Trek-Segafredo

Fjäderlätta och vansinnigt snabba Trek Émonda SLR 6 eTapp är en ultralätt racercykel i kolfiber med en aerodynamisk konstruktion som är speciellt designad och byggd för att vara Trek´s snabbaste klättrare någonsin. Men de aerodynamiska formerna på Émonda ger dig tydliga fördelar oavsett vart du cyklar. En trådlös elektronisk drivlina för smidiga växlingar, lätta kolfiberhjul och medföljande effektmätare gör den här cykeln till ett utmärkt alternativ för snabba landsvägscyklister som vill ha varje prestandafördel som finns att få. Och eftersom Trek vägrade att offra vikt för hastighet så har cykeln fortfarande samma legendarisk åkkvalitet, samma lätthet och samma välbalanserade känsla som sina mytomspunna föregångare. Den har samtidigt all den stoppkraft och pålitliga kontroll som krävs för riktigt branta nedförsbackar och dess högklassiga AXS-drivlina gör den till ett utmärkt val för dig som bestämt dig för att uppgradera till kolfiber. Du kommer att ta dig snabbare uppför alla stigningar.

Nyckeln till framgång! 

  • Treks snabbaste klättringscykel är aerodynamisk och är som en ren dröm att cykla på
  • Den snabbaste SLR-plattformen någonsin – dessutom oavsett om det är plan mark eller klättring som gäller
  • Stomme i högklassig kolfiber (800 Series OCLV) med låg vikt (den väger mindre än 700 gram) och brutal styvhet
  • H1.5-racegeometri som är utvecklad i samarbete med TrekSegafredo, placerar dig i en optimalt aerodynamisk position
  • Den här cykeln är kapabel att klara de tuffaste klättringarna, de brantaste utförslöporna och de snabbaste spurterna
  • Trådlösa drivlin från SRAM (Rival eTap AXS) som medger att du kan anpassa växelfunktionen fullständigt via AXS-appen
  • Mästerligt hjulset i kolfiber från Bontrager (Aeolus Pro 37) som klätts med däck från Bontrager (R3 Hard-Case Lite)
  • Hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival) som levererar konsekvent precision oavsett vägförhållanden
  • Cockpit som utgörs av integrerad och aerodynamisk Aeolus RSL styre/styrstam-kombo i OCLV Carbon
  • Lätta och bekväma sadelmasten i kolfiber no-cut Ride Tuned är konstruerad för högt ställda tävlingskrav
  • DuoTrap S-kompatibiliteten gör det lätt att trådlöst registrera dina cykelturer, sätt upp mål och följ hur du når dem
  • Émonda har storleksspecifika komponenter som ger en suverän passform för medvetna cyklister oavsett kön

Kolfiberram med en tävlingstestad geometri hämtad från Trek-Segafredo

Treks högklassiga kolfiberupplägg för landsvägscyklar (800 Series OCLV) är både lätt, effektiv och fullt anpassad för krävande tävlingsförhållanden. Ramens mäktig vridstyvhet optimerar pedalkraften och de uppdaterade aerodynamiska rörformerna ger dig fördelar oavsett var du cyklar. Dess aggressiva H1.5-racegeometri är utvecklad i samarbete med proffsen i Trek-Segafredo och den placerar cyklisten i en optimal aerodynamisk position, ser till att du kan köra ifrån både grannen och stallkamraterna utan större problem. Den har dessutom en framgaffel helt i kolfiber (Émonda SLR) som både absorberar vibrationerna och ger rätt styrkänsla utan att addera en massa onödig vikt. Ramen medger Flat Mount monterade skivbromsar vilket både är mer eleganta, lättare och mer slimmat. Lägg därtill en lätt och bekväm no-cut Ride Tuned sadelmast i kolfiber, DuoTrap S-kompatibilitet och storleksspecifika komponenter som ger en suverän passform oavsett kön och du har en vinnare!

Slagkraftig 24-växlad drivlina med potent prestanda samt skivbromsar

Den slagkraftiga 24-växlade drivlinan är hämtad från SRAM (Rival eTap AXS), den är elektronisk styrd och består av två främre klingor (48/35T) kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett (10-36T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du både kan hålla ett högt tempo i precis alla typer av förhållanden. Dessutom ingår en effektmätare från SRAM ur samma högklassiga serie för att ge dig en effektivare träning redan från start. Växelreglagen är såklart snyggt integrerade i bromshandtagen, så du behöver aldrig släppa taget om styret. Och saktar ner gör du med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival), det ger dig  högklassig bromsförmåga i alla typer av väderförhållanden och på alla typer av underlag. 

Sylvasst hjulset med fokus på grepp och hög hastighet på hårda underlag

Det mästerliga hjulsetet består av ett par aerodynamiska fälgar i kolfiber från Bontrager (Aeolus Pro 37, OCLV Carbon) som är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan köra med lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. Allt rullar snabbt på ett par 25 mm breda landsvägsdäck (klarar däck med bredd upp till 28 mm) med föredömligt lågt rullmotstånd från Bontrager (R3 Hard-Case Lite) som trivs bäst på hårda underlag. 

Vad säger då världens cykelpress om nya Émonda SLR

  • Bicycling - ”Émonda är en av de grymmaste bergsgetterna på marknaden...”
  • Velonews - ”Trek har lyckats med en fantastisk uppdatering...”
  • Cycklingtips - ”Émonda är fortfarande lätt, och den är fortfarande styv...”

Även taggad i

  • 2022
  • 28"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0077882-I525
Varumärke:TREK
Variant:MATTE ONYX CARBON
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0077882
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Matte Onyx Carbon
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):7/60 kg
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:SRAM RIVAL eTap AXS
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
SRAM RIVAL eTap AXS
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM RIVAL eTap AXS
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Ultralätt 800 Series OCLV Carbon- Ride Tuned-ramform för optimerad pedalkraft- koniskt styrhuvud- invändigt kablage- DuoTrap S-kompatibel- Flat Mount-skivbroms- 142 x 12 mm genomgående axel
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Émonda SL helt i kolfiber/ koniskt styrrör i kolfiber/ invändig bromsdragning/ Flat Mount-skivbroms/ 12 x 100 mm genomgående axel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Bontrager R3 Hard-Case Lite, aramidkant, 120 tpi, 700 x 25c
Bakdäck:Bontrager R3 Hard-Case Lite, aramidkant, 120 tpi, 700 x 25c
Däckdimension:25-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM Rival eTap AXS, 12-växlat
Framväxel:SRAM Rival eTap AXS, l”tt f„ste
Bakväxel:SRAM Rival eTap AXS
Vevlager:SRAM DUB/ T47-gänga/ invändigt lager
Kassett:SRAM XG-1250/ 10 - 36/ 12-delad
Komponenter
Frambroms:Disc brake with hydraulic actuation
Bakbroms:Disc brake with hydraulic actuation
Styrstam:Unknown
Sadelstolpe:-
Handtag/Styrlinda:Bontrager Supertack Perf-linda
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan