• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Aeroracer  Trek Racer Aero Madone Slr 9 Gen 6 Matte Deep Smoke

Trek Racer Aero Madone Slr 9 Gen 6 Matte Deep Smoke

Trek Racer Aero Madone Slr 9 Gen 6 Matte Deep Smoke
Beskrivning

Samma ultralätta flaggskepp som världsmästaren Mads Pedersen föredrar

Eftersom du vet exakt hur det är att ligga i täten och slåss mot vinden under intensiva soloutbrytningar så vill du ha så litet luftmotstånd som möjligt. Vill du kunna cykla galet snabba fort? Det ultralätta flaggskeppet Trek Madone SLR 9 Gen 6 bygger vidare på cykeln som Mads Pedersen blev världsmästare på och den erbjuder klassledande aerodynamik, överlägsen åkkvalitet och oöverträffad integration. Den har en stomme i högklassig kolfiber (800 Series OCLV Carbon) med KVF-rörform (Kammtail Virtual Foil) och helt ny IsoFlow-teknik som effektivt skär genom vinden, en aerodynamisk cookpit med klassledande utformning, ett utseende som formligen skriker hastighet och den vädersäkra bromskraft som följer med kraftfulla hydrauliska skivbromsar. Den är redan från grunden uppbyggd med Shimano´s vassaste komponentgrupp (Dura Ace Di2) med trådlösa elektroniska, helt osynlig vajerdragning, dold sadelmast och mästerliga kolfiberhjul med djupa fälgar som ger ytterligare aerodynamiska fördelar. Det här är cykeln som du vill ha när du tävlar, när varje droppe energi har betydelse och när du har topplatsen på prispallen i sikte.

Nyckeln till framgång!

  • Det här flaggskeppet är samma landsvägshoj som världsmästaren Mads Pedersen föredrar
  • Högklassig lättviktsram i kolfiber (800 series OCLV Carbon) med avancerad Kammtail Virtual Foil design
  • H1.5-geometri som är utvecklad i samarbete med TrekSegafredo, placerar dig i en optimalt aerodynamisk position
  • Osynlig vajerdragning där både broms- och växelvajrar dras genom ramen, aerodynamisk elegans av yttersta klass
  • I IsoFlow-tekniken flexar sadelmasten för att ge en bekvämare cykel, bättre aerodynamik och lägre vikt
  • Nydesignad styre/styrstam-kombo i OCLV Carbon samt förbättrad körställning gör den till Trek´s snabbaste racercykel hittills
  • Den trådlösa drivlinan från Shimano (Dura-Ace Di2) är ultralätt och levererar exakta växlingar varje gång
  • Utrustad med högklassigt T47-vevlager som ger bättre kraftöverföring och maximerar effektiviteten
  • Hydrauliska skivbromsar med Flat Mount som levererar högklassig bromskraft och stort utrymme för breda och stabila däck
  • Aerodynamiskt hjulset med djupa kolfiberfälgar bidrar till att minska luftmotståndet så att du kan hålla högre hastighet
  • Högklassiga däck med 25 mm bredd från Bontrager (R3) som trivs bäst på släta underlag
  • En HELT OTROLIG hoj, som ser ut att slå hastighetsrekord även när den står parkerad utanför kaféet

Högklassig och ultralätt stomme med tävlingstestad världsmästargeometri 

Treks bästa kolfibermaterial för aerodynamiska landsvägscyklar (800 Series OCLV) har Kammtail Virtual Foil form som skär genom vinden och den är både lätt, effektiv och fullt anpassad för krävande förhållanden. Ramens mäktig vridstyvhet optimerar pedalkraften och de aerodynamiska formerna ger dig fördelar oavsett vart du cyklar för dagen. Dess aggressiva H1.5-geometri är utvecklad i samarbete med proffsen i Trek-Segafredo och den placerar cyklisten i en optimal aerodynamisk position, ser till att du kan köra ifrån stallkamraterna utan mista problem. Den har dessutom en framgaffel helt i kolfiber med KVF-ben som minskar luftmotståndet och även de unikt formade hjulfästena i kolfiber minskar vikten. Den nya gaffeln absorberar vibrationerna och skapar dessutom rätt styrkänsla utan att addera en massa onödig vikt. Ramen medger Flat Mount monterade skivbromsar vilket både är mer eleganta, lättare och mer slimmat. Lägg därtill en Blender-kompatibel styrstam,en nydesignad styre/styrstam-kombo, flexande sadelmast med IsoFlow-teknik, genomgående axlar samt hjulfästen i kolfiber och du har hojen som Mads Pedersen föredrar.

Helt nyutvecklad ergonomisk kombination för styre och styrstam

En optimerad styre/styrstam-kombo som är 3 cm smalare mellan reglagen än mellan krokarna i bocken ger en bekvämare och mer ergonomisk åkställning för snabbare tävlingskörning, bättre aerodynamik och optimal kontroll. Använd samma storlek på styre/styrstam som du är van vid – om du brukar köra med ett styre/styrstam på 42 cm, så väljer du 42 cm på bockarna och 39 cm vid reglagen.

Tävlingsklar 24-växlad drivlina och kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Den fullt tävlingsklara 24-växlade drivlinan (Dura-Ace Di2) är hämtad från Shimano´s översta hylla och består av två främre klingor (52/36T) kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett (11-30T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du både kan hålla ett skyhögt tempo i precis alla typer av förhållanden. Växelreglagen är dessutom snyggt integrerade i bromshandtagen, så du behöver aldrig släppa taget om styret. Och saktar ner gör du med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar med Flat Mount från Shimano (MT900), det ger dig högklassig bromsförmåga i alla typer av väderförhållanden och på alla typer av underlag. 

Aerodynamisk hjulset i kolfiber med fullt fokus högsta möjliga hastighet 

Det mästerliga hjulsetet består av ett par aerodynamiska fälgar i kolfiber från Bontrager (Aeolus RSL 51) som givetvis är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan köra med lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. Allt rullar snabbt på ett par 25 mm breda landsvägsdäck (men den klarar däck med bredd på upp till 28 mm) med föredömligt lågt rullmotstånd från Bontrager (R3). 

Vad säger då världens cykelpress om Madone SLR

  • Bikeradar -"En aerodynamisk racer i varje tum. En av de visuellt mest anslående och mest kompetenta aerodynamiska cyklarna idag... Mer aerodynamik, lägre vikt, mindre komplicerad."
  • Rouleur"Revolutionerande! Nya Trek Madone har en revolutionerande design men har ändå bevarat det stilrena och kraftfulla utseendet från tidigare versioner."
  • Bicycling - ”Uppfyller alla krav! Den nya designen uppfyller alla krav på en förstklassig landsvägsracer: Den är lättare, mer aerodynamisk och mer integrerad."
  • Road.cc - ”Lättare än någonsin! Den mest betydelsefulla nya cykeln (i Tour de France), mycket tack vare den radikala aerodynamiska utformningen"

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 601842605783
Artikelnummer: 0103735I14358
Varumärke:TREK
Variant:Matte Deep Smoke
Tillverkarens artikelnummer:5262470
Knytnummer:0103735
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Trek madone
Modellserie:Trek Madone
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:MATTE DEEP SMOKE
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):56 - 7,60 kg
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35716
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
180-185cm
Passar Längd (cm):180-185
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Dura-Ace
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Dura-Ace
Modellserie:Trek Madone
Ramset
Ramstorlek:58
Ram:800 Series OCLV Carbon, KVF-rörform (Kammtail Virtual Foil), inställbar IsoSpeed i överröret, dold vajerdragning, aero 3S-kedjehållare, T47-vevlager, DuoTrap S-kompatibel, Flat Mount-skivbroms, 142 x 12 mm genomgående axel
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Madone KVF helt i kolfiber, koniskt styrrör i kolfiber, dold vajerdragning, Flat Mount-skivbroms, hjulfästen i kolfiber, 12 x 100 mm genomgående axel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Bontrager R3, 700x25
Bakdäck:Bontrager R3, 700x25
Däckdimension:25-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Dura-Ace R9270 Di2, 12-växlat // Shimano Dura-Ace R9270 Di2, 12-växlat
Framväxel:Shimano Dura-Ace R9250 Di2, lött fäste, nedsvängning
Bakväxel:Shimano Dura-Ace R9250 Di2
Kassett:Shimano Dura-Ace R9200, 11-30, 12-växlat
Komponenter
Frambroms:Shimano Dura-Ace hydraulisk skivbromsShimano MT900, centerlock, 160 mm
Bakbroms:Shimano Dura-Ace hydraulisk skivbromsShimano MT900, centerlock, 160 mm
Styre:Trek Madone ställbart aero VR-CF, OCLV Carbon, dold vajerdragning, 93 mm reach, 123 mm bock, 42 cm bredd
Styrstam:Trek Madone aero, dold vajerdragning, 7 grader, 100 mm längd
Sadelstolpe:Madone aero invändig sadelmasthylsa i kolfiber, integrerat lampfäste, 5 mm offset, lång längd
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Trek madone

Trek Racer Aero Madone Slr 9 Etap Gen 7 Team Replica: Azure
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Aero Madone Slr 9 Etap Gen 7 Team Replica: Viper Red
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Madone SLR Headset Spacers
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Sadelstolpe Madone Slr 5 Mm Offset 205 Mm
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar

Liknande Produkter

Scott Racercykel Contessa Speedster 15
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
Scott Racercykel Contessa Addict 35
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
GRYM DEAL
Scott Racercykel Foil RC Ultimate
I lager
GRYM DEAL
Scott Racercykel Contessa Speedster 25
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan