• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Hybridcykel  Cityhybrid  Trek Hybridcykel Dual Sport 3 Rage Red

Trek Hybridcykel Dual Sport 3 Rage Red

Trek Hybridcykel Dual Sport 3 Rage Red
Beskrivning

Effektiv på asfalt, stabil på grusvägarna och bekväm oavsett vart du cyklar

Ibland kan det känns säkrast att ta de asfalterade vägarna. Andra gånger väljer du gropigt grus eller en halvstökig skogsstig. Letar du efter en hybridcykel som klarar alla dina äventyrliga infall? Ska den också vara en bra pendlare och ha komfortfunktioner som tryggt kan hantera varierande typer av terräng. Den högpresterande hybridcykeln Trek Dual Sport 3 är en underhållande hoj med uppgraderade komponenter för alla typer av sammanhang, speciellt konstruerad för att du ska kunna upptäcka mer av vår underbara värld. Asfalt? Grus? Stig? Ja, den briljerar på faktiskt på nästan alla typer av underlag. Lätt stomme i aluminium med invändig vajerdragning, låsbar dämpad framgaffel samt en slagkraftig 1x-drivlina med ett växelomfång som ser till att du aldrig behöver trampa för mycket eller för lite. Den har även TLR-fälgar med punkteringsskyddade terrängdäck som har överraskande bra rull samt hydrauliska skivbromsar med vädersäker bromskraft oavsett årstid. Dedikerade fästpunkter för pakethållare och skärmar samt möjlighet till elektronisk loggning av cykeldata bidrar ytterligare till dess mångsidighet.

Nyckeln till framgång!

  • Högpresterande hybridcykel med uppgraderade komponenter som klarar långturer på varierande underlag 
  • Lättviktsram i aluminium med invändig kabeldragning som skyddar vajrarna och ger ett eleganta utseende
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (NEX) med lockout som ser till att du cyklar effektivt oavsett underlag
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 pålitliga växlar från Shimano (Deore) som ger en bred utväxling (40Tx11-46T)
  • Hydrauliska skivbromsar som ser till att din cykeltur aldrig ska behöva hindras av lite dåligt väder
  • Utrymme för ett 700x45c-däck med skärmar eller ett par 29x2,1" MTB-däck utan skärmar
  • Bekväm på alla typer av längre turer och samtidigt snabb när du vill trycka ner gasen och känna hård fartvind i fejset
  • Klarar det du begär - Oavsett om det handla om att träna, pendla till jobbet eller sticka ut på din lokala söndagsrunda
  • Om du lägger till DuoTrap S kan du parkoppla Dual Sport 3 och din telefon och spara träningsdata i din favoritapplikation
  • Dedikerade monteringsfästen så att du kan utrusta din cykel med tillbehören som gör livet lite enklare

Robust aluminiumram som sätter både komfort och funktion i fokus

Stommen utgörs av en lättviktsram i aluminium (Alpha Gold Aluminium) med elegant invändig kabeldragning, vilket både ger ett prydligare utseende och ökar skyddet mot både väta, slask och smuts. Ramen har en komfortabel geometri som sätter smidig manöverförmåga och framkomlighet i fokus. Den har även dedikerade monteringsfästen så att du kan utrusta din cykel med precis de tillbehören som du planerar att skaffa (flaskställ, pakethållare, stänkskärmar, etc).

Slagkraftig 10-växlad drivlina och skivbromsar med effektiv prestanda 

Kvalitetssäkra Shimano levererar 10 slagkraftiga växlar (Deore) med ett omfång som ser till att du kan hålla rätt tempo oavsett vilken lutning eller vilken terräng som gäller för dagen. Inbromsningen handläggs av kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som ser till att du har effektiva bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag för dagen.

Robust hjulset med greppsäkra gummin och vägutslätande dämpning 

Det rejäla hjulsetet består av robusta aluminiumfälgar och greppsäkra gummin från Bontrager (GR1 Expert) med robust punkteringsskydd som hanterar allt från slät asfalt till ojämna grusvägar. Dessa breda (40 mm) däck ger dig den perfekta kombinationen av grepp, komfort och stabilitet, vilket i praktiken innebär ökad trygghet när terrängen börjar bli lite besvärligare. Framtill hittar du en dämpad framgaffel från SR Suntour (NEX) som har 63 mm i slaglängd. Gaffeln har ställbar spiralfjädring och dessutom lockout vilket säkerställer att du alltid cyklar effektivt: du kan enkelt låsa dämparen när du kör på slät asfalt och öppna den när det ojämna underlaget kräver det.

DuoTrap S-kompatibel

DuoTrap S (säljs separat) integrerar en Bluetooth®/ANT+-sensor i ramen. Den registrera både rutter och motionsstatistik på din dator eller smartphone utan att du behöver en externt monterad sensor. Dessutom fungerar den tillsammans med alla större fabrikat för trådlös ANT+, t.ex. Bontrager, Garmin, PowerTap och SRM.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0077892-D548
Varumärke:TREK
Variant:Rage Red
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0077892
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Trek Dual Sport
Modellserie:Trek Dual Sport
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Rage Red
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):-
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/dual-sport-cyklar/dual-sport/dual-sport-3/p/35104/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Mekanisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Trek Dual Sport
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alpha Gold Aluminum, DuoTrap S-kompatibel, invändig vajerdragning, monteringsfästen för pakethållare och skärmar, stagmonterad skivbroms, monteringsfäste för cykelstöd, 135 x 5 QR
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:SR Suntour NEX, ställbar spiralfjädring, hydraulisk Lockout, 100 x 5 mm QR, 63 mm slaglängd
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Formula-nav i aluminium, Bontrager TLR-fälgar
Baknav:Formula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR
Fälgar:Bontrager TLR Disc, 32-håls, Presta-ventil
Framdäck:Bontrager GR1 Expert, Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700x40c
Bakdäck:Bontrager GR1 Expert, Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700x40c
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:Disc brake with hydraulic actuation
Bakväxel:Shimano Deore M5120, lång arm
Kassett:Shimano Deore M4100 11–46, 10-delad
Komponenter
Frambroms:Shimano RT26, 6-bults, 160 mm
Bakbroms:Shimano RT26, 6-bults, 160 mm
Styrlager:-
Styre:Bontrager Comp Lowriser, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 600 mm bredd
Styrstam:Bontrager Elite, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 80 mm längd
Sadelstolpe:Bontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Pedaler:Wellgo M141, plaststomme, aluminiumhållare
Handtag/Styrlinda:Bontrager XR Endurance Elite, Lock-on, ergonomiska
Utrustning
Belysning:-
Lås:-
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Dual Sport

TREKFEST
Trek Elcykel Dual Sport+ 2 Galactic Grey
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Crosshybrid Hybridcykel Dual Sport 3 Gen 5 Hex Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan