• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  3T Gravel Bike Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 Red/White

3T Gravel Bike Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 Red/White

BRA PRIS
3T Gravel Bike Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 Red/White
Beskrivning

Areodynamisk italiensk gravelracer som formligen mosar allt motstånd

Den innovativa 3T Exploro RaceMax Campagnolo Ekar är en tydligt areodynamiskt utformad gravelracer som är skapad av ingen mindre än Gérard Vroomen (en av grundarna av Cervélo). Allt handlar om att kunna bibehålla en hög hastighet via en geometri som medger en aggressiv position och en design med effektiv aerodynamik, men som samtidigt medger maximal framkomlighet genom att addera en möjligheten att kunna välja ett grovt mönstrat däck med riktigt generösa bredd. Vilken kategori faller den då in under... gravelracer, cyclocross, allroad eller kanske en ren aeroracer? Det kanske kan diskuteras, men att den ser ut som en racer, att den känns som en racer och att den formligen mosar allt motstånd på grus och andra typer av stökiga underlag... det behöver vi faktiskt inte diskutera!

Nyckeln till framgång!

  • Ser ut som en racer, känns som en racer och mosar allt motstånd på alla typer av stökiga underlag
  • Italienskt fartvidunder med extremt aerodynamiska former och klassledande framkomlighet
  • Högklassig stomme i kolfiber (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) signerad Gérard Vroomen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 13 växlar från hyllade Campagnolo (Ekar) med en underbart distinkta känsla
  • Hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar) med kraftfull bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Mästerligt italienskt hjulset från Fulcrum (Race 600 DB) som medger imponerade däcksbredder
  • Skapad för att du ska kunna köra på däck med en storlek upp till 700x42 och/eller 650bx61mm
  • Vill du köra med dubbla hjulpar av olika storlek? Både ram och gaffel medger det utan minsta problem!
  • Överskådlig cockpit med styrstam från 3T (Apto Stealth) och styre från 3T (Superergo LTD)
  • Sadelstolpe i kolfiber från 3T (Charlie Sqaero Team) med Ritchey´s smarta Rail Clamp
  • Stommen har integrerade skärmfästen och den är förberedd för andra typer av tillbehör (bento box, flaskställ mm) 

Högklassig stomme i kolfiber med extremt aerodynamiska former

Stomme utgörs av en aerodynamisk italiensk kolfiberram (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) med grym vridstyvhet och en aggressiv gravelgeometri som levererar skyhög effektivitet och maximal kontroll i höga hastigheter. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om den unika aerodynamiska utformningen och den framgångsrika geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av den imponerande ramen (du hittar samtliga vinklar och mått bland bilderna). Hela bygget kompletteras av en unikt kompakt framgaffel (Fango RaceMax) i högklassig kolfiber och givetvis ett mångsidigt styre, en kombination som utgör grunden för dess solida styrkänsla och dess kvicka manöverförmåga.

Ytterst kompetent 1x-drivlina med galet imponerande prestanda

Under den aerodynamiska motorhuven hittar du en ytters kompetent 1x-drivlina som levereras från italienska Campagnolo (Ekar), det handlar kortfattat om 13 extremt pålitliga växlar med elektroniskt reglage som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin underbart distinkta känsla. Högklassig italiensk design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade 1x-drivlinan utgörs av ett högklassigt vevparti med singelklinga (38T) och kombineras med en 13-delad kassett (9-42T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus fortfarande ligger på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom stegad till perfektion, vilket i praktiken ser till att du kan hålla ett galet högt tempo på varierande typer av underlag och i olika lutningar.

Högklassiga hydrauliska skivbromsar med kraftfull bromsförmåga

När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med högklassiga hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Mästerligt hjulset som ger dig nästan oändliga valmöjligheter

Allt rullar på ett par asymmetriska mästerverk i aluminium från italienska Fulcrum (Race 600 DB) med en unikt mångsidig utformningen som kan hantera däck i ett brett spektrum av storlekar. Väljer du att cykla på 700c (som cykeln levereras med i den här versionen) så medges däck med en bredd på upp till 42 mm, men skulle du istället välja att cykla på ett set i storleken 650b så medges däck med en bredd på upp till hela 61 mm (jo, du läste faktiskt rätt). En helt unik mångsidighet ser till att du kan briljera på alla former av underlag genom att helt enkelt välja de däck som passar bäst för underlagen som du helst håller till på för stunden.

Vad innebär VAM och RAM för nya Exploro RaceMax ? 

Med nya Exploro RaceMax har geniet Gérard Vroomen skapat ett helt nytt koncept för att mäta och räkna på däckhöjd/bredd, allt för att kunna skapa en så aerodynamisk gravelcykel som möjligt. För att förstå hans tankar kring skapandet så behöver man sätta sig in i vad WAM (Width As Measured) och RAM (Radius As Measured) har för inverkan på hela konceptet. Vill du i detalj lära dig lite mera, eller vill du kanske främst se vilka däck som passar bäst till just ditt drömbygge så klickar du här.

I praktiken handlar de mycket kort förklarat om en utformning som medger att du kan köra med flera olika hjulset för att täcka in ett ännu mer omfattande register med en rad olika däcksbredder. Vill du fokusera på ren hastighet så väljer du ett hjul (700c) med VAM på 35-42 mm. Men om du istället vill fokusera lite mer på ren framkomlighet så väljer du ett lite robustare och bredare hjul (650b), och det fina i kråksången är att 90% av ramens aerodynamik bibehålls med WAM på upp till 61mm breda däck.

Ramen har en väldigt tight utformning vid bakhjulet (men fortfarande medger utrymme för både lera och smuts) och en framgaffel som har gott om plats för breda däck, och som dessutom har ett lika kort mått som på de flesta vanliga landsvägscyklar. Resultatet är en aerodynamisk stomme med kvick manöverförmåga och riktigt vass styrkänsla, det är visserligen riktigt tight men hojen har ändå har plats för de hjulstorlekar du vill få plats med.

Aerodynamisk gravelracer för dig som vill kunna köra ifrån vem som helst

Ett aerodynamiskt fartvidunder med fantastisk respons, rapp acceleration och p&a

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 4895211824837
Artikelnummer: 0072142060856
Varumärke:3T
Variant:Red/White
Tillverkarens artikelnummer:9752ESDL29L
Knytnummer:0072142
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:3T Exploro Racemax
Modellserie:3T Exploro
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:RED/WHITE
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:www.3t.bike/en/223-exploro-race#sg-prod-content
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
176-186cm
Passar Längd (cm):175-180, 180-185, 185-190
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

13-växlad (1 x 13)
Växelreglageserie:Campagnolo Ekar
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Campagnolo Ekar
Modellserie:3T Exploro
Ramset
Ramstorlek:56
Ram:Exploro RaceMax. Unidirectional pre-preg carbon, High-modulus/high-strength performance blend layup
Framgaffel:Fango RaceMax w/ compact crown
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Hjul
Framdäck:Pirelli Cinturato Gravel M 700c
Bakdäck:Pirelli Cinturato Gravel M 700c
Drivlina
Växelreglage:Campagnolo EKAR 1x13
Bakväxel:Campagnolo EKAR 1x13
Komponenter
Frambroms:Campagnolo EKAR hydraulic disc
Bakbroms:Campagnolo EKAR hydraulic disc
Styre:3T Superergo PRO Alu
Styrstam:3T Apto Stealth stem
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan