• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Basso Gravel Bike Palta B. Grx 600 Mx25 Poseidon

Basso Gravel Bike Palta B. Grx 600 Mx25 Poseidon

Basso Gravel Bike Palta B. Grx 600 Mx25 Poseidon
Beskrivning

Handbyggd italienare för smarta fartdårar som vill kunna korsa kontinenter

Är du en kräsen fartdåre som både vill kunna tävla, träna och korsa kontinenter på en och samma hoj så är nya Basso Palta II GRX 600 ett självskrivet alternativ. Vilken kategori faller den då in under... gravel, cyclocross, eller kanske en äventyrlig landsvägsracer? Det kan alltid diskuteras, men letar du efter en handbyggd italiensk kolfiberstomme som både är elegantare och betydligt mycket snabbare än grannens oranga gamla skrälle så är du inne på helt rätt spår. Det här är ett rappt och extremt allsidigt fartbygge där fokus ligger på långa dagar i sadeln med stor effektivitet och bibehållen komfort även på riktigt stökiga underlag. Tack vare högklassiga materialval och en aggressiv gravelgeometri är den här snabba äventyraren imponerande uthållig och kan kuva hela världsdelar utan att slösa på din värdefulla energi.

Nyckeln till framgång!

  • Handbyggt italienskt fartvidunder med högklassig geometri och vansinnigt eleganta former
  • Ram + framgaffel i högklassig kolfiber (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) 
  • Varsamt uppdaterade geometri - Övre ramröret har en något mer avslappnad vinkel och har förlängts lite grann
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 växlar från Shimano (GRX 600) med bred utväxling (46/30Tx11-34T)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (RX810) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Kvalitativt italienskt hjulset från Microtech (MX 25) med 40mm breda däck från Continental (Terra Trail)
  • Överskådlig cockpit från Basso (Paradigma Integration System) med en extremt clean design
  • Sadelstolpe i kolfiber och sadel från San Marco (Ground)
  • Uppdaterad version av Basso’s unika 3B clamp system som förbättrar dämpningen  
  • Förberedd för att klara upp till 3 flaskor (eller andra tillbehör som du önskar montera på ramen)

Handbyggd stomme i kolfiber med en geometri som skapar breda leenden

Den uppdaterade stommen utgörs av en handbyggd kolfiberram (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) med imponerande vridstyvhet och en aggressiv gravelgeometri som levererar skyhög effektivitet och ger dig pålitlig kontroll även i höga hastigheter. Den varsamt uppdaterade geometrin har medfört att det övre ramröret har fått en något mer avslappnad vinkel och det har dessutom förlängts lite grann (du hittar såklart samtliga vinklar och mått bland bilderna). Ramens aerodynamik är ännu effektivare och det finns även mera utrymme för ännu bredare däck (45mm), men i övrigt har man inte gjort några större förändringar på det extremt framgångsrika receptet. Hela bygget kompletteras av en unikt utformad framgaffel i högkvalitativa kolfiber (samma fina kvalitet som ramen) och i kombination med en högklassig cookpit, utgör denna väl balandserade setup grunden för dess stabila styrkänsla och rappa manöverförmåga.

Slagkraftig 2x-drivlina med pålitlig prestanda och tillförlitlig driftsäkerhet

Under motorhuven sitter en slagkraftig 2x-drivlina som plockats in från Shimano (GRX 600), det handlar kortfattat om 22 pålitliga växlar som väldigt sällan ställer till krångel och som levererar en drivlina med en föredömligt distinkta känsla. Högklassig design utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen utgörs av ett robust vevparti med dubbla klingor (46/30T) som kombineras med en 11-delad kassett (11-34T), vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus fortfarande ligger på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom smart stegad, vilket i praktiken ser till att du kan hålla rätt tempo på varierande typer av underlag och i olika lutningar.

Kvalitativt italienskt hjulset som rullar på greppvilliga tyska kvalitetsdäck 

Allt rullar på ett pålitligt italienskt hjulset med aluminiumfälgar från Microtech (MX 25) som begåvats med greppvilliga kvalitetsgummin från tyska Continental (Terra Trail) som tack vare en bredd på hela 40mm (men utformningen medger numera däcksbredder på ända upp till 45mm) vilket ser till att du kan fortsätta trampa även när underlaget blir riktigt stökigt, vilket både ökar mångsidigheten och ytterligare förstärker komforten. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från kvalitetssäkra Shimano, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Högklassigt fartvidunder för cyklister som avskyr trista kompromisser

Ett klättringsvilligt och komfortabelt fartvidunder med fantastisk respons, kvick acceleration och pålitlig kursstabilitet som mumsar skrytsamma konkurrenter till både frukost, lunch och middag. En välbyggd italiensk gravelcykel med effektiv kraftöverföring, kvick respons, imponerande kontroll som levererar pålitlig prestanda oavsett om det är daglig träning eller utmanande uthållighetstävlingar på nationell nivå som är ditt primära mål. En handbyggd italiensk kolfiberraket som kommer överföra minsta lilla watt av din pedalkraft till bakhjulet, så att du kan dominera på alla former av underlag. Eller som Basso själva säger... Made to Race, Made to Win, Made to Last, Made by Basso #WeDoPalta

Vad säger då världens cykelpress om Basso Palta II?

  • Cyclist - "faster, more reactive, more comfortable and more versatile than its predecessor."
  • Bikerumor.com -  "Basso’s new Palta II gravel bike is more capable & well-rounded!"
  • Sixtypluscycling.com - "Now, this new Basso Palta II is bigger, faster, and more capable off-road. Yet it manages all of that without giving up the quick road handling that made it unique from the start."

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 8055136081555
Artikelnummer: 00777813636A6
Varumärke:BASSO
Variant:Poseidon
Tillverkarens artikelnummer:221PLB-78-0S-60D234MX
Knytnummer:0077781
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Basso Palta
Modellserie:Basso Gravelbikes
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:POSEIDON
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:www.bassobikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
160-170cm
Passar Längd (cm):160-165, 165-170
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

22-växlad (2 x 11)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Modellserie:Basso Gravelbikes
Ramset
Ramstorlek:s
Ram:Palta carbon monocoque construction 100% 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Palta full carbon 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:MX25
Framdäck:Continental Terra Trail 700 x 40 mm
Bakdäck:Continental Terra Trail 700 x 40 mm
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Grx ASP
Framväxel:Shimano GRX FD-RX810-F
Bakväxel:Shimano Shadow RD +
Vevlager:Shimano
Kassett:Shimano 11-34
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX BR-RX810
Bakbroms:Shimano GRX BR-RX810
Styrlager:Microtech Integrated Cables Head Set
Styre:Basso Gravel Carbon
Styrstam:Paradigma
Sadelstolpe:Heart Carbon -15 mm
Handtag/Styrlinda:"The Ribbon" Gravel Handlebar Tape 4.5 mm
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Basso Palta

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan