• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Rondo Gravel Bike Bogan St 2 Silver/Gray

Rondo Gravel Bike Bogan St 2 Silver/Gray

BRA PRIS
Rondo Gravel Bike Bogan St 2 Silver/Gray
Beskrivning

Stryktålig slitvarg och kapabel äventyrare som alltid är redo för episka äventyr

Trivs du som bäst när du bekvämt plöjer fram på olika typer av underlag så kommer den stryktåliga äventyraren RONDO BOGAN ST 2 att bli din bästa kompis. Den här lojala äventyraren är mångsidigare, tåligare, uthålligare och driftsäkrare än det mesta du kan få tag på och den formligen älskar när grusvägen tar slut och de riktigt stökiga reporna tar vid. Den är skräddarsydd för dig som vill ha maximal framkomlighet och högklassig komfort på precis ALLA typer underlag, och den levererar samtidigt rätt förutsättningar för att du ska kunna bemästra kontinenter med full tillförlitlighet. En komfortabel världsresenär med solida egenskaper som levererar pålitlig cykling tack vare kombinationen av en beprövad 1x11-drivlina på en extremt tålig ram i högklassigt stål med en unikt reglerbar geometri.

Nyckel till framgång!

  • Extremt kapabel slitvarg som kommer ge dig oförglömliga minnen från alla dina episka äventyr
  • Dubbelreducerad stålram (Tange Champion) med anpassningsbar geometri och högklassig komfort
  • Framgaffel i kolfiber (Twintip Carbon) med effektiv vibrationsdämpning och responsiv styrkänsla 
  • Unikt variabel geometri som dramatiskt ökar cykelns användningsområde
  • Högvis med fästpunkter som är anpassade för en rad olika tillbehör (skärmar, väskor, flaskhållare, etc)
  • Beprövad 1x11-drivlina från SRAM (APEX 1) med utväxling (38Tx11-42T) för de flesta tempon
  • Pålitliga skivbromsar med lågt underhållsbehov som levererar slagkraftig bromsförmåga i alla väder
  • Fullstort hjulset (29x2.1") med greppsäkra kvalitetstgummin som kan hantera alla typer av underlag

Högklassig stålram med en variabel geometri som bygger självförtroende 

Stommen utgörs av RONDO´s ultrakomfortabla stålram (Tange Champion) som både är dubbelreducerad (lätt), extremt stryktålig och som lånar många av sina fina egenskaper från betydligt mycket dyrare cyklar. Bara de släta svetsarna och de klassiskt raka linjerna kan få vilken förbittrad cykelmekaniker som helst att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk!

Modellen har en unikt variabel geometri vilket dramatiskt ökar dess användningsområde (du hittar givetvis samtliga vinklar och mått bland bilderna). Den första inställningen ger brantare vinklar och en lägre körställning, vilket är helt rätt val för lite mer sportig cykling på slätare typer av underlag. Den alternativa inställningen ger hojen flackare vinklar och en lite mer avslappnad körställning, vilket passar perfekt för de lite längre äventyren eller när du vill köra rena uthållighetsrundor. Det ger också ökat självförtroende i utmanande terräng (offroad), speciellt i snabba och branta nedförsbackar. Du kommer troligen aldrig att behöva få rammen lagad, men om du mot förmodan skulle upptäcka en elak ramspricka mitt på steppen i Mongoliet eller i utkanten av öknen i Kalahari så tror vi att du har betydligt större chans att hitta någon som kan svetsa i stål än att reparera en ram i kolfiber, titanium eller aluminium.

Den här extra robusta version är dessutom begåvad framgaffel i kolfiber (Twintip 2.0 Carbon) som bidrar till att dämpa vibrationer och skapar en stabil körkänsla (även när du lastar den tungt) samt maximera styrprecisionen. Tack vare kombinationen av extremt slitstarka material och en unikt variabel geometri är det här en komfortabel upptäckare som ser till att du kan spendera många långa timmar i sadeln och som definitivt inte backar för lite stökig terräng.

Både ramen och framgaffeln har högvis med fästpunkter som är anpassade för en rad olika typer av tillbehör (skärmar, pakethållare, väskor, flaskhållare, etc) vilket både bidrar till att skapa en mer praktisk helhetskänsla och göra livet i sadeln lite enklare. Och liksom det mesta från RONDO så har den breda nav med genomgående axlar (vilket ger ett ännu robustare hjul) samt en lätthanterlig cookpit med ett modernt bockstyre, en kombination som utgör grunden för dess tåliga och mångsidiga egenskaper.

Beprövad 11-växlad drivlina i kombination med ett par effektiva skivbromsar

På de här versionen hittar du en beprövad 1x-drivlina med singelklinga från RONDO (Direct) och 11 pålitliga växlar från SRAM (APEX1) med en utväxling som levererar tillräckliga fartresurser för att även ambitiösa cyklister ska kunna hänga med i olika typer av tempon. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är RONDO BOGAN ST 2 utrustad med skivbromsar från Rever (MCX), vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året runt, och dessutom oavsett om det är regnigt, slaskigt eller dammigt. Här uppe i Skandinavien så hör milslånga utförslöpor visserligen inte till vanligheterna men dåligt väder och ojämna underlag gör det sannerligen, och där levererar skivbromsen mycket pålitligare prestanda än de traditionella fälgbromsarna.

Robusta 29-tummare som klarar allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag

Hela bygget rullar på ett par fullstora 29-tummare med ett par 2.1" breda däck från Vittoria (Terreno), vilket skulle kunna sammanfattas som ett par extremt greppsäkra kvalitetstgummin som ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att behöva oroa dig för trista punkteringar. De har en framkomlighet som ser till att du obekymrat kan trampa vidare utan att behöva ta hänsyn till vilket underlag som gäller för stunden.

Du kan dessutom öka komforten och uppnå ökat skydd mot vassa föremål genom att helt enkelt köra med lite lägre lufttryck, allt för att du ska få så bekymmersfri cykling som möjligt på lite lösare underlag. Väljer du istället att köra med riktigt hårt pumpade däck så får du en fantastiskt lättrullande cykel, vilket kommer göra dig ännu mera lycklig varje gång du trampar ifrån konkurrenterna. Du kan såklart även utrusta cykeln med dubbdäck på vintern, eller varför inte lägga på ett par smala slicks om du bara kör på slät asfalt... du väljer givetvis helt själv!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0077861-I514
Varumärke:RONDO
Variant:Silver/Gray
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0077861
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Rondo BOGAN ST 2
Modellserie:Rondo BOGAN
Kön:Unisex, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:SILVER/GREY
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:rondo.cc/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Mekanisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:SRAM Apex
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM Apex
Modellserie:Rondo BOGAN
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Custom formed Tange Champion
Framgaffel:TWINTIP 2.0 CARBON
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:RONDO SUPERLIGHT SEALED BEARINGS
Baknav:RONDO SUPERLIGHT SEALED BEARINGS
Fälgar:RONDO ALUMINIUM 622-23
Framdäck:VITTORIA TERRENO 29 X 2.1
Bakdäck:VITTORIA TERRENO 29 X 2.1
Däckdimension:53-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM APEX 1
Framväxel:'-
Bakväxel:SRAM APEX 1
Vevlager:BSA 68mm/SHIMANO BB-RS500
Kassett:MICROSHIFT 11-42 11 SPEED
Komponenter
Frambroms:REVER MCX
Bakbroms:REVER MCX
Styrlager:UPPER STACK: ZS 44 / 28,6 LOWER STACK: EC 44/ 40 SHIS
Styre:RONDO BOOMERANG 440MM(S,M), 460MM(L,XL)
Styrstam:RONDO 60MM(S,M), 80MM(L,XL)
Sadelstolpe:RONDO 350 X 27.2
Handtag/Styrlinda:VELO COMFORT TAPE
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan