• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Cannondale Gravel Sup.6 Evo Se 28

Cannondale Gravel Sup.6 Evo Se 28

Cannondale Gravel Sup.6 Evo Se 28
Beskrivning

Potent gravelhoj för kräsna fartdårar som vill stå högst upp på pallen

Den potenta Cannondale SuperSix EVO SE är en vägvinnande vidareutveckling av alla de flerfaldigt prisbelönta och smått ikoniska landsvägsracers som ingår i serien. Och även den här versionen har imponerande låga vikt och samma intuitiva egenskaper som sina föregångare, men i princip allt annat har man lyckats lyfta till helt nya nivåer. En smidig, kapabel och riktigt snabb gravelracer som är skapad för att du ska kunna flyga fram på en rad olika typer av underlag. Det här är en aerodynamisk speedkula med moderna grusvinklar och potent prestanda som ser till att du kan lägga fullt fokus på hastighet, kraftöverföring och framkomlighet. Om du letar efter en hoj som både är lättare, smidigare, bekvämare och snabbare än stallkamraterna ömtåliga italienare... ja då är du inne på helt rätt spår.

Nyckeln till framgång!

  • Stomme i högklassig kolfiber med riktigt lågt vikt och imponerade vass kraftöverföring
  • Ultralätt framgaffel i kolfiber ser till att styrningen alltid känns stabil, rapp och smidig
  • SAVE Micro-Suspension - Dämpning som ser till att du kan cykla både snabbare, hårdare och längre 
  • Modern gravelgeometri med vinklar som är skapad för effektiv cykling med stor framkomlighet
  • Intern kabledragning som effektivt skyddar vajrar och kablar och ger ramen ett eleganta utseende
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 växlar från SRAM (Rival eTap AXS) med utväxling för alla tempon
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival) som matchar fartresurserna 
  • Högklassigt hjulset med robusta fälgar från DT Swiss (CR-1600 SPLINE) som tål en hel del 
  • Nav från DT Swiss (350) med straightpull samt genomgående axlar (12x142mm och 12x100mm) 
  • Greppsäkra däck från Vittoria (Terreno Dry TNT - 700x40c) som ger imponerande framkomlighet
  • Sadelstolpe i kolfiber (HollowGram 27 SL KNØT) och sadel från Prologo (Dimension AGX)

Stomme i högklassig kolfiber och en geometri som ökar självförtroendet

Stommen utgör av en högklassig ram i kolfiber med en modernt tidstypisk gravelgeometri som kort förklarat kan översättas till ett längre och mer sluttande övre ramrör, bakstag med mer nerdragna fästpunkter på sadelröret och ett något längre styrhuvud. Den imponerande vridstyva ramen skapar effektiv kraftöverföring och dess aerodynamiska prestanda imponerar. Framtill sitter en lätt gaffel i kolfiber vilket borgar för att styrningen alltid känns både rapp, stabil och smidig.Tack vare Cannondal´s SAVE Micro-Suspension (i både ram och framgaffel) absorberar cykeln effektivt underlagets alla ojämnheter utan att kompromissa med styrkänslan eller precisionen i manöverförmågan, vilket i praktiken innebär det att du kan cykla både snabbare, hårdare och längre innan din energi börjar mattas av.

Fördelen med intern kabledragning är troligen som allra störts på just gravelcyklarna. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är nästan ett måste och att greppa en ram utan en massa vajrar och kablar är betydligt enklare och dessutom mycket säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från fysisk åverkan inuti ramen, en slät ram ger dessutom lägra luftmotstånd och den är även betydligt enklare att hålla ren. Sist, men absolut inte minst, så är en ju en hoj med intern kabeldragning betydligt snyggare.

Trådlöst styrd 2x-drivlina med potent prestanda & hydrauliska skivbromsar

Under motorhuven hittar du en slagkraftig 2x-drivlina med 22 trådlöst styrda växlar från SRAM (Rival eTap AXS) och den består av ett stryktåligt vevparti dubbla klingor kombinerat med en driftsäker 11-delad kassett, vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även ambitiösa cyklister kan briljera i alla former av tempon. Drivlinans prestanda är odiskutabelt pålitlig samt i princip helt krångelfri. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Robust hjulset som ger pålitlig kursstabilitet och rätt grepp i kurvorna

Hela bygget rullar på ett hjulset i aluminium från DT Swiss (CR-1600 SPLINE) som har högklassiga nav med genomgående axlar vilket skapar ett starkare hjul. Fälgarna är bestyckade med ett par 40 mm breda kvalitetsdäck från Vittoria (Terreno Dry TNT), vilket är perfekt för dig som prioriterar lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd, pålitligt stabilitet och bra grepp i kurvorna. Men cykeln medger även att du kan montera däck med ända upp till 45 mm bredd, vilket skapar klassledande framkomlighet och ser till att du obekymrat kan trampa vidare oavsett vilket underlag som gäller för stunden.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0058768
Varumärke:CANNONDALE
Variant:Meteor Grey
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Cannondale SuperSix EVO SE
Modellserie:Cannondale SuperSix Evo
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Meteor Gray
Årsmodell:2022
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:-
Modellserie:Cannondale SuperSix Evo
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:SuperSix EVO CX Carbon, internal cable routing w/ Switchplate, 12x142mm Speed Release thru-axle, SAVE, PF30-83 Ai, flat mount disc, integrated seatpost binder
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:SuperSix EVO CX Carbon, SAVE, integrated crown race, 12x100mm Speed Release thru-axle, flat mount disc, internal routing, 1-1/8^ to 1-1/2^, 55mm offset
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:(F) DT Swiss 350, straightpull, 12x100mm centerlock / (R) DT Swiss 350 with Ratchet System 18, straightpull, 12x142mm Ai centerlock
Baknav:(F) DT Swiss 350, straightpull, 12x100mm centerlock / (R) DT Swiss 350 with Ratchet System 18, straightpull, 12x142mm Ai centerlock
Ekrar:DT Swiss Aero Comp straight-pull (Ai Offset Dish - Rear)
Fälgar:DT Swiss CR-1600 SPLINE, 25h, tubeless ready
Framdäck:Vittoria Terreno Dry TNT, 700 x 40c, tubeless ready
Bakdäck:Vittoria Terreno Dry TNT, 700 x 40c, tubeless ready
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM Rival eTap AXS HRD
Framväxel:SRAM Rival eTap AXS, braze-on
Bakväxel:SRAM Rival eTap AXS
Vevlager:SRAM DUB PF30A Road 83mm, Cannondale Ai
Kassett:SRAM Rival XG-1250, 12-speed 10-36
Komponenter
Frambroms:SRAM Rival hydraulic disc, 160/160mm Paceline rotors
Bakbroms:SRAM Rival hydraulic disc, 160/160mm Paceline rotors
Styrlager:Integrated, 1-1/8^ - 1-1/2^
Styre:Cannondale 2, 6061 Alloy, Compact
Styrstam:Cannondale 2, 6061 Alloy, 31.8, 7°
Sadelstolpe:HollowGram 27 SL KNØT, Carbon, 2 bolt clamp, 330mm, 0mm offset (46cm), 15mm offset (51-58cm)
Pedaler:Not included
Handtag/Styrlinda:Cannondale Bar Tape, 3.5mm
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Andra produkter i serien Cannondale SuperSix EVO SE

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan