• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
Beskrivning

För att det största äventyren nästan alltid börjar där asfalten tar slut...

Har du funderingar på att skaffa ha en potent mångsysslare som alltid ställer upp på utmanande äventyr? Ska den kunna briljera på allt från grus och asfalt till lervälling? Ska det finnas utrymme för packning för en flerdagarstur? Ska den tveklöst kunna hantera daglig pendling i skiftande skandinaviska väderförhållanden? Check! Check! Check! Den imponerande grusspecialisten Trek Checkpoint ALR 5 känner inga gränser och har kapacitet ta dig till helt nya platser, oavsett om det bara är en snabba genväg till jobbet eller en långsemester på outforskade kontinenter. Den utgör med andra ord en högklassig introduktion till en värld av spännande äventyr, och den är både snabb, bekväm, praktisk och rymmer imponerande mängder modern teknologi. Till skillnad från de mest hängivna landsvägscyklisterna som mäter både effekt och minsta kalori, slutar antagligen dina episka cykeläventyr med en kall pilsner och en kebabrulle. Men det betyder inte att du kompromissar med prestanda. Du förväntar dig att få valuta för dina pengar, du vill ha kvalitet, mångsidighet, slitstyrka och gränslös underhållning i sadeln.

Nyckeln till framgång!

  • Passar perfekt för långa, hårda kilometer på både asfalt, grusväg och andra typer av förrädiska underlag
  • Potent hydroformad aluminiumram (300 Alpha Aluminum) som utmanar materialets inneboende egenskaper
  • Den helt nya, progressiva geometrin är kvick och reaktionssnabb, men ändå stabil och kontrollerad på fartfyllda och knaggliga utförslöpor
  • Extremt förnuftig introduktion till den snabbast växande typen av modern cyklingen
  • Högklassiga 2x-drivlina från Shimano (GRX 810/GRX 600) som i princip har bergsäker funktion
  • Robust hjulset som rullar på gravelanpassade kvalitetsgummin från Brontrager (GR1 Team Issue)
  • Utrymme för breda däck (upp till 45c eller 27,5x2,1") som ger extra väggrepp och stabilitet oavsett förhållanden
  • Monteringsfästen på sadelröret och diagonalröret gör det lätt att ta med sig extra packning och vätska

Hydroformad aluminiumram som verkligen tänjer på gränserna

Stommen utgörs av en hydroformad lättviktsram i Alpha Aluminum (300 series) som skapar en perfekt balans mellan hög styvhet och låg vikt. Ramen har en modern gravelgeometri som ser till att du har kvick manöverförmåga och alltid kan hitta en bekväm position med bra uppsikt över omgivningarna. Ramen är fullproppad med massor av monteringsfästen och andra tekniska finesser som underlättar din liv i sadeln och den helt nya, progressiva geometrin är kvick och reaktionssnabb, men ändå stabil och kontrollerad på fartfyllda och knaggliga utförslöpor. Ramen medger Flat Mount monterade skivbromsar som både är elegantare, lättare och mer slimmade än sina föregångare. Addera en Blender-kompatibel styrstam och en lättviktsgaffel i kolfiber som effektivt tar udden av stötar och minskar vibrationerna från underlaget och du har en framtida klassiker.

Högklassig 22-växlad drivlina och effektiva hydrauliska skivbromsar

Den slagkraftiga 22-växlade drivlinan är hämtad från kvalitetssäkra Shimano (GRX 810/GRX 600) och består av två främre klingor (46/30T) kombinerat med en driftsäker 11-delad kassett (11-34T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du både kan hantera branta uppförsbackar och hålla ett högt tempo i alla typer av terräng. Drivlinans prestanda är odiskutabelt smidig och dess funktion är nästa intill bergsäker. Du saktar ner höga hastigheter med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ger dig pålitlig och effektiv bromskraft i alla typer av väderförhållanden och på alla möjliga typer av underlag.

Slitstarkt och stabilt hjulset med fokus på grepp och maximal framkomlighet

Det slitstarka hjulsetet från Bontrager består av lätta aluminiumfälgar som är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan använda lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. På fälgarna sitter ett par breda och fullt grusanpassade kvalitetsgummin från Brontrager (GR1 Team Issue - 700x40c) med greppsäkra egenskaper som briljerar på allt från hårdpackat grus till betydligt lösare underlag. Men du kan montera ända upp till 45mm breda däck (eller 27,5x2,1"), vilket ser till att du med lätthet kan köra ifrån riktigt snabba MTB-cyklar på deras egen hemmaplan. Även om den främst är konstruerad för att stå emot tuffa prövningarna på ojämna underlag så är den tack vare sin helt nya och mer progressiva ramgeometri, högklassiga drivlina och alla smarta monteringsfästen ett utmärkt val för både böljande landsvägar och slingriga cykelbanor på väg till jobbet.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0077907
Varumärke:TREK
Variant:-
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Trek Checkpoint ALR 5
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/landsv%C3%A4gscyklar/gravelbike/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/35172/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

22-växlad (2 x 11)
Modellserie:-
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:ALUMINUM
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Checkpoint, gaffelben i kolfiber, koniskt styrrör i aluminium, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Hjul
Framdäck:Bontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
Bakdäck:Bontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX RX600, 11-växlat // Shimano GRX RX600, 11-växlat
Framväxel:Shimano GRX RX810, lött fäste
Bakväxel:Shimano GRX RX810, lång arm, max. 34T
Kassett:Shimano 105 HG700-11, 11 - 34, 11-delat
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX hydraulisk skivbromsShimano SM-RT70, centerlock, 160 mm
Bakbroms:Shimano GRX hydraulisk skivbromsShimano SM-RT70, centerlock, 160 mm
Styrlager:FSA integrerat, kapslat lager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:Bontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan