Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
Stor kampanj för dig som cyklar i höst!Se här
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  MERIDA SILEX 400

MERIDA SILEX 400

MERIDA SILEX 400
Beskrivning

Testvinnare som ser till att du tar dig fram på alla typer av underlag

Huserar du en otämjd äventyrare som alltid pushar gränserna så kan Merida Silex 400 bli din bästa vän. För visst är det en härlig känsla att bara kunna trampa på, utan att behöva titta på klockan, och bara åka dit hojen tar en! Och för just den typen av repor är testvinnaren och den flerfaldigt prisbelönta Silex verkligen helt rätt modell. En extremt komfortabel och mångsidiga landsvägscykel med MTB-inspirerad geometri som levererar imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Det optimala redskapet för pendlare, äventyrare, landsvägs- och terrängcyklister som aldrig lämnar något åt slumpen. Och även om den främst är gjord för bikepacking och äventyr så är den extrem uppskattad av pendlare och personer som värdesätter komfort. Det är inte så konstigt med tanke på att det är den mest komfortabla ramen Merida har gjort och den hjälper till att släta ut vägen när underlaget är som stökigast. Det finns även en hel drös med färspunkter på ram och gaffel som är specialutvecklade för väskor, så att du får med dig allt du behöver för dagens långa, eller korta, äventyr. 

Nyckel till framgång!

  • Spänstig ram i hydroformad och trippelreducerad aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass
  • Modern grusgeometri med lite längre över- och styrrör kombinerat med en något kortare styrstam
  • Framgaffel i kolfiber (Silex CF2) ger kursstabila egenskaper och en imponerande styrkänsla
  • Robust 2x-drivlina med 20 pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX400)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX400) med kraftfull bromsprestanda under alla förhållanden
  • Tåliga 28-tummare med 38 mm bredd och låg rotationsvikt (klarar däckbredd upp till 45mm på 27,5")
  • Massor av utrymme för både packningen och andra typer av praktiska tillbehör
  • Flerfaldigt prisbelönt - "Enastående körkvalitet" (Cycling Plus) och "den bästa cykeln i sitt slag" (Offroad CC)

Aluminiumram med kraftöverföring i toppklass och framgaffel i i kolfiber

Mellan de tåliga hjulen så sitter en hydroformad ram i trippelreducerad aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabel-/vajerdragning. En upprätt grusgeometri med lite längre över- och styrrör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ser till att den känns alert samtidigt som den ger dig möjlighet till avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken. Kort sagt - En körställningen dig riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter och samtidigt bekväm, stabil samt smidig manöverförmåga. Lägg därtill en spänstig framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna och den imponerande styrkänslan.

Robust och pålitlig 2x-drivlina samt effektiva hydrauliska skivbromsar

Rätt fart uppnås tack vare en robust drivlina med 20 beprövade växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX400), den är dessutom speciellt anpassad för just gravelcyklar och levererar ett brett register samt givetvis fartresurser av rang. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.

Robusta 28-tummare som tar sig fram på alla typer av underlag

Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa däck Från Maxxis (Rambler) med 38 mm bredd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 45 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par smidiga 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!

Testvinnare med generösa utrymmen för både packning och tillbehör

Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan. Cykelpressen fortsätter att strö lovord över Silex: Road CC utnämner den till "Gravel and Adventure Bike of the Year" och Cyclingweekly.com ger den 9 av 10 poäng.... vi säger BINGO!

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072672
Varumärke:MERIDA
Size:-
Variant:Svart
Produkttyp:Bike
Disciplin:Landsvägscykling
Kön:Unisex, Dam, Herr
Färg:Svart
Elcykel:Nej
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Din längd:-
Årsmodell:2022
Tillverkarens färg:BLACK/BLACK
Modellserie:Merida Silex
Produktserie:Merida SILEX 400
Växelreglageserie:Shimano GRX
Framväxelserie:Shimano GRX
Bakväxelserie:Shimano GRX
Godkänd för elcykel:nej
Vikt (enligt tillverkaren):10.36 kg
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

20-växlad (2 x 10)
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:SILEX LITE
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:MERIDA SILEX CF2
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Gaffeltyp:Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjulstorlek:28"
Däckdimension:40-622
Bakdäck:Maxxis Rambler, 700x38C, TR, EXO
Framdäck:Maxxis Rambler, 700x38C, TR, EXO
Baknav:VP CLK270R, 142x12 mm, 32 H, centerlock
Framnav:VP CLK170F, 100x12 mm, 32 H, centerlock
Fälgar:MERIDA COMP SL, 17 mm inner width, 22 HRI, aluminium
Ekrar:32
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX400 disc
Framväxel:Shimano GRX400
Bakväxel:Shimano GRX400
Vevlager:SM-BB71-41B, Pressfit 86.5
Kassett:Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX400
Bromsskiva fram:Shimano RT10, 160 mm
Bakbroms:Shimano GRX400
Bromsskiva bak:Shimano RT10, 160 mm
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk Skivbroms
Styrlager:MERIDA M2331 Neck
Styre:MERIDA EXPERT GR, aluminium, 400 mm (XS-S), 420 mm (M), 440 mm (L/XL)
Styrstam:MERIDA EXPERT CW, aluminium, 31.8 mm, -8°
Handtag/Styrlinda:MERIDA ROAD Expert
Sadelstolpe:MERIDA COMP CC, aluminium, 30.9 mm, 0 mm setback
Pedaler:Ingår ej

Andra produkter i serien Merida SILEX 400

MERIDA SILEX 400
18 990 kr
19 990 kr
Kampanj
Slut i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL

Liknande Produkter

Nishiki Gravel Bike Detour Herr
12 141 kr
13 490 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 18
  • 20
  • 22
  • 24
Rock Machine Gravel Bike Gravelride 500
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
Orbea Gravel Bike Terra H40 COPPER
19 490 kr
20 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
  • XXL
Cannondale Gravel bike Topstone2 28 OLIVE GREEN
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
Orbea Gravel Bike Terra M21E Team 1X GREEN/CARBON
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
  • XXL
CANNONDALE TOPSTONECRB 2 LEFTY 28 LAGUNA YELLOW
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
Nishiki Gravelbike Allroad
14 841 kr
16 490 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 18
  • 20
  • 22
  • 24
3T Gravel Bike Exploro Racemax Force Axs 2X12 BLUE/BROWN
3T
49 990 kr
69 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 51
  • 54
  • 56cm
  • 58cm
  • 61cm
  • XXS

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan