• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  BH Gravelbike Gravelx Evo 4.5 Red/Red

BH Gravelbike Gravelx Evo 4.5 Red/Red

BH Gravelbike Gravelx Evo 4.5 Red/Red
Beskrivning

Högklassig gravelhoj för oss som hatar alla former av trista kompromisser

Är du en äventyrlig fartdåre som vill kunna pendla, träna samt korsa kontinenter på en och samma hoj så är flaggskeppet BH GravelX EVO 4.5 ett smart alternativ. Letar du efter ett extremt allsidigt kolfiberbygge där fokus ligger på låg vikt, maximal framkomlighet och långa dagar i sadeln med grym stabilitet och hög komfort även på riktigt stökiga underlag så är du inne på helt rätt spår. Tack vare kvalitativa material, dämpad framgaffel och en modern gravelgeometri med lång hjulbas och ett lite högre styrrör så är den här kompromisslösa hojen imponerande uthållig... du kan i princip korsa världsdelar utan att du behöver köra slut på din värdefulla energi.

Nyckeln till framgång!

  • Högklasssig stomme i kolfiber (Gravel X Carbon Monocoque) med Hollow Core Carbon Technology
  • Vass framgaffel i kolfiber (Gravel X Evo Carbon 1.5") som levererar imponerande styrkänsla 
  • Modern geometri för gravel med lång hjulbas och högre styrrör vilket ger komfort och en stabil känsla 
  • Dämpad luftgaffel från Fox (AX 40 Gravel) med lockout och 40 mm slaglängd
  • Extremt slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med 11 välsmorda växlar från Shimano (GRX Di2)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar (GRX Hydra) med flatmount ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Högklassigt hjulset med 40 mm breda gummin från Hutchinson (Touareg) men cykeln klarar upp till 42 mm 
  • Utrustad med högklassiga kvalitetskomponenter i från BH, Prologo och FSA
  • Massor av praktiska fästpunkter för väskor, flaskhållare och annat smått och gott

Ultralätt stomme i kolfiber med rätt vinklar och väl genomtänkta detaljer

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om stommen men nöjer oss med att nämna att ett minutiöst utvecklingsarbete garanterar att den extremt lätta ramen i kolfiber (Gravel X Carbon Monocoque) är utformad för att du ska kunna spendera många timmar i sadeln, där både komfort och körstabilitet är hårt prioriterade. Egenskaper som uppnås via en kombination av ett kompakt sluttande topprör, en lång hjulbas och ett lite högre styrrör (du hittar samtliga mått och vinklar bland bilderna). Minsta lilla detalj på ramen är väl genomtänkt och den är försedd med dedikerade fästpunkter för både packväskor, flaskhållare och lite annat smått och gott. Lägg därtill ett mångsidigt bockstyre samt nav med stickaxlar, en kombination som utgör grunden för dess smidiga manöverförmåga och den robusta känslan.

Slagkraftig 1x-drivlina som levererar minst sagt imponerande fartresurser 

Under motorhuven hittar du en extremt slagkraftig 1x-drivlina från kvalitetssäkra Shimano (GRX Di2), och det handlar mycket kortfattat om 11 pålitliga växlar som styrs via ett smidigt elektroniskt reglage. En helt nyutvecklad drivlina som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin distinkta och smidiga känsla i växlingarna. En smart detalj är att det integrerade Di2-batteriet är snyggt dolt inuti själva sadelstolpen, en diskret lösning som både ser till att det är väl skyddat från fukt och samtidigt gör det busenkelt att installera.

Högklassig design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade japanska drivlinan kombineras med ett robust vevparti från FSA (Omega Mono) med singelklinga (40T) samt en 11-delad kassett (11-42T) från Shimano (SLX), vilket sammantaget ger en utväxling med imponerade bredd men fortfarande sätter stort fokus på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom föredömligt stegad, vilket ser till att du kan hålla ett högt tempo på varierande underlag och i olika lutningar. I övrigt handlar det uteslutande om högklassiga kvalitetskomponenter från välrenommerade tillverkare (FSA, Prologo och BH). 

Högklassiga hydrauliska skivbromsar och en vass dämpad luftgaffel

Framtill sitter en vass dämpad luftgaffel från Fox (AX 40 Gravel) vilket borgar för ökad framkomlighet, mera grepp och bättre kontroll på stökiga underlag. Framgaffeln är framtagen för just gravel och har begåvats med en slaglängd på 40 mm, vilket både ökar komforten och skapar en stabilare styrkänsla. Den är dessutom låsbar vilket i praktiken innebär att du kan köra nästan lika fort på ojämna underlag som du kan på släta underlag. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är cykeln försedd med högklassiga hydrauliska skivbromsar med Direct Mount från Shimano (GRX Hydra), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Hjulset med gummin som klarar allt slät asfalt till riktigt stökiga underlag

Hela bygget rullar på ett vasst hjulset från FSA (KForce AGX Disc) som försetts med ett par 40 mm breda kvalitetsdäck från Hutchinson (Touareg), snabba och extremt greppvilliga gummin som ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att behöva oroa dig för trista punkteringar. Men cykeln medger att du kör med däck upp till 42 mm i bredd och du kan såklart utrusta hojen med dubbdäck på vintern, eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du främst tänker köra på slät asfalt... du väljer förstås helt själv!

Imponerande gravelhoj för tjuriga vinnarskallar som ställer höga krav

Det här är en näst intill självklar kombo för tjuriga vinnarskallar som letar efter den optimala balansen mellan låg vikt, hög fart och maximal framkomlighet och stabil kursstabilitet. En extremt välbyggd spansk gravelhoj med brett register och helt rätt utseende som levererar övertygande kontroll och hög tillförlitlighet... dessutom oavsett årstid, underlag eller väderförhållanden. Kort sagt - Kanske den ultimata cykeln för vårt skiftade nordiska klimat? 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 8413616902866
Artikelnummer: 00691795836A6
Varumärke:BH
Variant:Red/Red
Tillverkarens artikelnummer:LG452RMRSM
Knytnummer:0069179
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:BH Gravelx
Modellserie:BH Gravelx
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:RED/RED
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:www.bhbikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
155-167cm
Passar Längd (cm):155-160, 160-165, 165-170
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:Shimano GRX Di2
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX DI2
Modellserie:BH Gravelx
Ramset
Ramstorlek:s
Ram:Gravel X Carbon Monocoque
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Fox AX 40 Gravel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Hutchinson Touareg Tan 700x40
Bakdäck:Hutchinson Touareg Tan 700x40
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX DI2
Bakväxel:Shimano GRX DI2
Kassett:Shimano SLX 11/42
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX Hydra
Bakbroms:Shimano GRX Hydra
Styrlager:BH SL Integrated Sealed Bearing
Styre:BH Lite Gravel
Styrstam:BH SL
Sadelstolpe:BH Lite Gravel
Utrustning
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien BH Gravelx

Bh Gravel Bike Gravelx Alu 2.0 Copper-Black-Black
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Bh Gravel Bike Gravelx Alu 1.0 Copper-Black-Black
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Bh Gravel Bike Gravelx Alu 1.0 Green-Yellow-Yellow
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan